"
Gammel 16-07-2004, 22:50   #1
Reptilfreak

rotskrot sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 226
Standard bufo bufo

Heisann, i dag fylte jeg mitt 140L akvarie med jord, dro på plantasjen og kjøpte en haug med vakre planter, jeg lagde rene jungelen i akvariet, til og med fogger er med, det ble virkelig nydelig. Meningen med dette var kun selfølgelig til pynt, men siden jeg satt dette under Amfibier, betyr jo det, at jeg klarte å fange en cool liten padde som nå er gjest i "regnskogen". så er det noen som har klart å få foret en padde? Har hørt at de ikke spiser i fangenskap.

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:08. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
rotskrot er offline   Svar med sitat
Gammel 17-07-2004, 00:33   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,475
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Nå er det jo dønn ulovlig å fange ville landlevende virveldyr og holde dem i fangeskap her i norge. Du vet sikkert også at alle norske amfibier er fredet. Larver er også fredet, men rumpetroll kan hentes og holdes fanget i en kortere periode for såkalte pedagogiske formål.

Hvis ikke samvittigheten har tatt deg til nå, så kan du jo prøve å gi den noen små hagesnegler. Jeg holdt som liten en padde som gissel i noen uker en sommer. Jeg fant padda og fikk pappa til å lage en liten innhengingav netting som vi stakk noen cm ned i gressplenen for at den ikke skulle grave seg ut. Den hadde flere steiner og noen planker å gjemme seg under, og jeg dusjet den med hageslangen om kvelden på de tørreste dagene. Plutselig en dag var den borte...sikkert rømt eller spist...

Uansett; jeg så flere ganger at den spiste maten som vi kastet oppi til den. Det tok riktignok en halvtime med intens stirring på maten før den faktisk foretok seg noe, men den spiste både snegler og mark.

Jeg tror det kan være et problem at det rett og slett er for varmt innendørs for en padde, men den kan sikkert holdes i live ganske lenge.

Jeg synes du skal slippe den ut og heller skaffe deg noen tropiske frosker som er drettet opp i fangeskap...da bryter du fremdeles norsk lov, men hvertfall en litt mindre viktig del av loven

Det høres kult ut med akvariumet med planter og fogger forresten. Pass på at padda ikke kommer i kontakt med den lille keramikkskiven som foggeren bruker til å knuse vannet til tåke. Slike foggere har drept frosker i vivarier ved flere anledninger. De anbefales visstnok at du fysisk hindrer dyrene å komme in nærheten av foggeren.

Vel vel, lykke til uansett

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:10. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
DanFekar er offline   Svar med sitat
Gammel 17-07-2004, 15:43   #3
Reptilfreak

rotskrot sin avatar

Standard

ja, hvor skal jeg begynne.... jeg har ikke lyst til å slippe den ø enda... den har det så godt her den er, det første jeg gjorde i dag da jeg våknet, kl halv 2, skrudde jeg på lyset til akvarie... vivariet.. hehe.. jeg pegynnte å lete litt etter den, men fant den ikke.... etter 5minutter, så jeg jodra rørte på seg, så kom den jammen krabbende opp, hehe. den hadde gravd seg ned...

jeg husket at jeg ett eller annet sted i skapet hadde en bortglemt melorm oppdrett. jeg dro det frem for å håpe at det var noe der, å sannelig, 10.0000000000 melormer, minst. hehe, jippii! jeg slengte ut 1 melorm å padda kom med en gang, den nølte ikke et sekund! stakkars padde, moder jord hadde ikke fostret den godt opp. men i hvertfall, jeg har faktisk et videoklipp av atpadda eter foggeren sto på i hele går, å jorda var jammen våt så i dag har jeg den ikke på.

jeg har ikke tilgang på kamera nå for tiden, så jeg brukte mobilen til å ta bilder med.. kvaliteten er elendig, men det får så være.

BILDER:

VIDEO:
http://home.no/rotskrot/vivarium/padde.WMV
PS! påslutten av videoen ser det **** lyst ut, men det er ikke så lyst som det ser ut

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:15. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
Gammel 17-07-2004, 15:47   #4
Reptilfreak

rotskrot sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av DanFekar
....planter og fogger forresten. Pass p at padda ikke kommer i kontakt med den lille keramikkskiven som foggeren bruker til  knuse vannet til tÂke. Slike foggere har drept frosker i vivarier ved flere anledninger. De anbefales visstnok at du fysisk hindrer dyrene  komme in nÊrheten av foggeren.
jeg stakk fingeren nedi av ren nysgjerrighet.... ikke sp¯r
Gammel 17-07-2004, 16:18   #5
Guest

Meldinger: n/a
Standard

ble fint det , løsningen på foggerproblemet er å ha en timer på den still den in på 10 min i timen , det funker

Ser ut som padda har det bra der ja,,

nice

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:15. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
  Svar med sitat
Gammel 18-07-2004, 02:57   #6
Reptilfreak

rotskrot sin avatar

Standard

i stad spiste den en siriss, (liten), det betyr at det kan jammen bli billig i drift også coool Så tenkte jeg på, kanskje jeg burde investere i en nattlampe, sånn rødt varmt lys, så den får litt varme i den lille vortete kroppen sin

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:20. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
Gammel 19-07-2004, 11:26   #7
-
Admin

DanFekar sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 1,475
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av rotskrot
...kanskje jeg burde investere i en nattlampe, sånn rødt varmt lys, så den får litt varme i den lille vortete kroppen sin
Tror virkelig virkelig ikke det er nødvendig. Den lever jo ute i norsk natur, og her er det jo ikke spesielt varmt for tiden. Har en mistanke om at økt temperatur i vivariet ditt bare vil føre til mer gunstige forhold for bakterier sopp og midd.

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:21. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
DanFekar er offline   Svar med sitat
Gammel 21-07-2004, 17:54   #8
Reptilfreak

skorpman sin avatar

Sted: fetsund
Meldinger: 211
Standard

hehe, kjempe kult.
etterhvert kan du prøve å ha noen salamandere.
hvis de får være hos deg på vinteren.
da lever de jo på land.

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:22. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
skorpman er offline   Svar med sitat
Gammel 27-07-2004, 15:12   #9
Reptilfreak

rotskrot sin avatar

Standard

salamandere ja, her jeg bor må man gå mange kilometere for nærmeste salamanderdam, jeg vil kun ha min kjære søte vortete venn, som elsker å ligge under palmen og vente på en melorm

Sist endret av DanFekar; 02-09-2008 kl 00:22. Begrunnelse: Fikset æøå etter oppgradering av forum
Svar

Emner
bufo

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
bufo bufo steinelg Frosker, Padder og Salamandere 51 04-09-2008 18:37
Jeg har/holder vanlig Padde, bufo bufo Evenruden Frosker, Padder og Salamandere 2 15-11-2006 14:40

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:00.