"

Reptilfreaks.no > Mat til herptiler og virvelløse dyr > Fôrdyr Ildbuk salamander som ikke vil spise melorm

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-11-2007, 16:53   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 4
Standard Ildbuk salamander som ikke vil spise melorm

hei,

Har 3 stk unge ildbuk salamandere, fikk disse til å spise ganske mange mygglarver forrige onsdag. Smarte meg har nå tatt ut strømmen på frysa som så gjorde at mygglarvene ikke luktet spess...nam!! var å kjøpte melorm idag for det skulle være litt mer kos for dem, men nå er problemet at de overhodet ikke bryr seg om ormene. Tar de ut av akvariet og opp i en bøtte med litt vann, tilfører så en orm..null respons...

Leste et annet sted her på forumet at de kan gå lenge uten mat, men disse er ganske unge (5cm lange) og ser ikke feite ut for å si det sånn.. Hatt de i ca 1 uke og som sagt fått de til å spise ganske mye forrige onsdag og vet de ble matet mandag forrige uke også.
Noe jeg bør være urolig for?
bør jeg kjøpe mygglarver og prøve igjen?
andre gode tips til hvordan jeg bør mate de?

hvis noen har tid til å komme med noen gode råd vil det bli satt stor pris på
BBAndersen er offline   Svar med sitat
Gammel 28-11-2007, 20:33   #2
Guest

Fido sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 227

Hei. Salamandere spiser ikke melorm. Grav meitemark, kjøp mygglarver. Mygglarver er også billig. Hvorfor i all verden fôrer du utenfor akvariet? Slipp en firkant frosne mygglarver i akvariet. Hvis du forteller litt om hvordan du holder dem er det også mye lettere for oss å svare. Vannmengde, temperatur og landmuligheter?

Du trenger nok ikke bekymre deg enda, men de bør spise adskillig oftere enn de har gjordt.

Mvh Gormegil
Fido er offline   Svar med sitat
Gammel 29-11-2007, 09:33   #3
Junior Member

Standard Re: Ildbuk salamander som ikke vil spise melorm

aha...det forklarer...

grunnen til at jeg ikke fikk matet dem mer var at jeg møtte en tur til tr.heim noen dager, skal få kjøpt mygglarver idag så får vi se takk for tipset..

Har salamanderene i et akvarie sammen med noen fisker og fiskene spiser det opp først..men kunne kanskje lagt oppi et fødeakvarie som jeg så legger larvene oppi? med en rot som går nedi eller no..har ca 20cm høy vannstand, med ca 20 grader, luft ca 22 grader. bygget opp 2 tårn via flere røtter(mange steder og skjule seg som de noen ganger liker..de stikker ca 3 cm opp av vannet og har litt areal..planlegger å bygge en bro mellom dem slik at det blir litt mer areal over vann..bruker en litt kraftig pumpe til å sirkulere..

syns de er veldig små så prøver faktisk litt å unngå å holde dem .. men hvis jeg skal ha de opp prøver jeg å få de til å gå opp i hånden min...
Gammel 29-11-2007, 10:06   #4
Guest

Fido sin avatar

Høres ut som du holder de på en forsvarlig måte! Mange dyrebutikker i sverige holder de desverre altfor varmt og med for lite vann. Dermed tror mange at det er slik de skal holdes. Jeg holder også mine sammen med fisk, men hvis du fôrer med fiskefôr og mygglarver blir det mat til alle. Salamanderene spiser fiskefôr også. Strengt tatt trenger du ikke å flytte dem over i noe i det hele tatt.(unntatt eggene de legger)

Husk at hvis du absolutt må holde salaene MÃ… du være våt på hendene. Eller skader du huden deres med saltinnholdet i din hud.

Også godt å lese at du har pumpe, da salaer virkelig elsker å leke i strømmen

Hvor stort akvarie har du?

Bare å skrike ut hvis det er noe mer du lurer på
Gammel 29-11-2007, 18:19   #5
Junior Member

oki...det var godt å høre har de i en 60 liters, så blir ca 30 liter vann...skal teste å fôre med begge deler samtidig nå har ikke mange fisk, bare algespisere og slikt..viste ikke at jeg skulle være våt på fingerene, men har sånnsett vært det siden jeg som regel har vært i vannet først..

syns de jeg har er litt daffe, de leker ikke veldig mye..liker best å enten sitte oppe på røttene over vann eller skjule seg..kanskje en blanding av lite mat og nytt sted..den ene er mer aktiv enn de andre også så kan jo kanskje være at de faktisk er litt late?

takk for alt hjelpen, det har hjulpet mye
Gammel 29-11-2007, 19:35   #6
Guest

Fido sin avatar

Du kan fylle på med 15 liter vann til uten problem Når de blir større ville jeg nok vurdert å investert i et større akvarium til dem, slik at de har god boltreplass. Selv har jeg mine adult i et 120L. Algespisere er et must i akvariet Og en botia eller to

Det at de er mye over vann kan tyde på at de synes vannet er litt varmt, men salamandere er strengt tatt daffe dyr som digger å ta det med ro. Det kan jo også tenkes at de merker årstiden og prøver å dvale. Senk døgnrytmen og bytt ut endel av vannet med kaldere vann regelmessig. Prøv deg fram med mygglarver av forskjellig typer og gjerne meitemark hvis du får tak i det nå. Det er gøy å se de jakter mark på bunnen av akvariet
Gammel 30-11-2007, 19:54   #7
Junior Member

lot dem være oppi idag, hadde både tørrfôr og mygglarver oppi samtidig og så ut som det funket

skal øke vannmengden litt, men må bare bygge om litt på røttene så de stikker høyere opp..

syns du det er passe å mate 2 ganger i uken?

takk for all hjelpen
Gammel 01-12-2007, 10:41   #8
Guest

Fido sin avatar

Hvis det blir stress med å heve røttene, kan du bare legge oppi noen biter med flytebark! Det fungerer knallbra.
Mating 2 ganger i uka blir kanskje litt lite, men det kommer jo helt ann på mengden mat. De beiter ofte bunnen etter matrester. Kan være en fordel å mate litt annenhver dag. Madammen og jeg fôrer med fiskefôr hver dag, og mygglarver hver 3. dag ca. Det fungerer fint for oss. Så tipset blir å finne ut hvor stort behov du har for fôring!
Svar

Emner
ikke, ildbuk, melorm, salamander, som, spise, vil

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva kan Pinnedyr spise og ikke spise? Malin.. Pinnedyr 28 28-10-2008 10:13
Fire belly Newt (ildbuk salamander) ThomasA Frosker, Padder og Salamandere 18 25-05-2008 23:36
Ildbuk Salamander - nybegynner trenger hjelp! tigermamma Frosker, Padder og Salamandere 13 24-09-2007 22:15
Vil ikke spise Tony26 Snoker 14 15-05-2007 16:44

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:18.