"

Fôrdyr - Hva mater vi med Her finner du fakta om div. fôrdyr.

Closed Article

LinkBack (1) Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Voksmøllarver – hold og oppdrett<!-- google_ad_section_end -->
Voksmøllarver – hold og oppdrett
nika86
Published by nika86 Kvinne
09-07-2008
Standard Voksmøllarver – hold og oppdrett

Voksmøllarver – hold og oppdrett

Voksmøllarver er hvite, myke larver på ca 2 cm, som er en god snack til reptiler. Disse inneholder stort sett bare fett, så en bør være forsiktig med å gi for mye av dem, men til underernærte dyr er disse ypperlig. Å de er sinnsykt enkle å avle på med bare noen få forberedelser.

Først må en gå til innkjøp av noen larver, du trenger ikke mange for å komme i gang med oppdrett, så en ser selv etter eget behov, hvor mange en trenger. Larvene pakkes oftest i sagspon på reisen noe som hjelper å holde vekke mugg og fuktighet da dette tar livet av larvene.
Til boplass trengs ikke stort når de skal være i kjøleskap, bare en boks med luftehull. Larvene går i dvale ved så lave temperaturer og trenger ingen mat. Som substrat mener mange att en skal bruke havregryn, jeg derimot bruker sagspon. Grunnen til dette er som nevnt att larvene ikke skal ha fuktighet, og sagspon som substrat er supert da det trekker til seg noe fuktighet viss det skulle oppstå. I sagspon er det heller ikke mye næring for mugg.

To ting en bør gjøre før en putter de i kjøleskapet:
  • Først, plukk ut alle døde. Det vil si alle som er svarte/mørke brune. Dette er veldig viktig da disse kan føre til att flere andre dør viss de ikke blir fjernet.
  • Så er det å få i de litt fôr. Når de kommer fra leverandør vet en jo aldri helt sikkert hva de er fôret med, så hvis de ikke får noe mat før de går i dvale kan larvene dø innen noen uker. Så før en da eventuelt legger de i kjøleskapet, lag opp en blanding med fôr og la dem spise av det noen dager.
Vedlikehold er enkelt, en bare sjekker med jevne mellomrom etter fuktighet, hvis nødvendig bytte substrat. Og ellers plukke ut døde larver. I kjøleskap kan voksmøllarvene holde seg i alt fra 1-4 måneder.

Oppdrett

Å avle selv på disse larvene er veldig enkelt, og det blir fort mye av dem…

Boplass

En kan bruke alt fra syltetøyglass til bøtter. Det en må passe godt på er att det er god lufting, litt høyde på den og rømmingssikkert… Larvene kan klatre på glass, så pass på att alle åpninger er tette.
Jeg brukte selv en stor rundt godteri boks med lokk. Skar hull i toppen til lufting. Så gikk jeg på Biltema og kjøpte meg en sånn sprutfanger (som de så elegant kaller det) til ca 15 kr. Skrudde av håndtaket, og vips hadde jeg stålnetting som jeg limte fast til lokket med silikon. Da var boksen klar…

Mat

Til å lage medium (fôr) til disse krabatene trenger en ett par, tre ting:

Weetabix (billig er bra)
Honning
Kalk og vitamin pulver

• Smuldre opp Weetabix bitene i en bolle i lag med litt kalk og vitamin pulver.
  • Varm honningen under springen i varmt vann til den er flytende nok til å røres inn med det andre.
  • Så heller en oppi honning i flere omganger til en får rett konsistens. Rett konsistens er slik att den smuldrer seg, men henger sammen viss en klemmer det sammen. Ikke for klissete… Har ingen eksakte mengder da jeg bare heller oppi og ser etter hvert, men ville begynt med 5 biter Weetabix.
Ferdig blandet heller du den oppi bøtta som larvene skal være i. Rundt 1-2 cm i bunnen er bra. Det som er til overs kan du helle ut på ett bake papir slik att det blir som en stor ”kjeks”. Når det er avkjølt deler du den opp i passende biter og oppbevarer de i kjøleskapet til senere bruk.
Andre ting du kan ha i mediumet er biepollen og glyserin (for å holde den mykere). Det finnes mange oppskrifter rundt om kring, men ikke gjør det for komplisert.

Innredning

Larvene er primitive og trenger ikke mye innredning. De trenger en plass de kan spinne i, og noe møllene kan legge egg i. Da kan en enten bruke bakepapir og krølle det litt sammen slik att møllene har plass til å fly mellom. Eller en kan bruke bølgepapp. Det vil si att en bruker papp som er bølgete i midten, og en river bare av på ene siden.

Temperatur

En bør ha opp mot 30 grader for effektiv oppdrett. De formerer seg fint i vanlig romtemperatur også, men det går mye seinere.

Stadier

Jeg pleier hive oppi alle larvene jeg har og lar de få spise noen dager før jeg tar ut de som skal inn i kjøleskapet, og lar det være igjen 20-30 stk til oppdretten. Kan gjerne ha flere, men se de litt an etter hvor stor plass du har til dem…

Så er det bare å vente… Noen larver begynner å puppe seg etter noen dager, andre trenger lengre tid. Larvene er i puppestadiet i ca en uke før de er ferdig utviklet til møll. Møllene vil pare seg og legge egg, deretter dør de.
Ca 1 måned etter att larvene først ble tilsatt begynner det å komme små hvite larver. Og etter 2 måneder begynner larvene å bli store nok til å brukes. Dette er viss en har hold de i 30 grader, ting tar lengre tid med lavere temp.

Når larvene er klar til å høstes er det bare til å legge de som skal i dvale i en boks i kjøleskapet. De som skal brukes til videre produksjon plasseres i ett nytt oppsett. Det kommer alltid til å være larver som er fullvoksne mens andre er bare barna, så sjekk innom de med 1-2 ukers mellomrom for å plukke ut de voksne, eventuelt døde.
Det skal også nevnes att disse larvene blir større og raskere enn de du kjøper.

Vedlikehold

Med voksmøllarver er det veldig lite en trenger passe på. Det er i hovedsak to ting:
  • Plukke ut døde larver, pupper eller møll. Vent gjerne til alle møll er døde før du begir deg ut på liksamling. Viss de fremdeles er noen møll oppi der som lever er det fort gjort att de tar seg en tur viss du ikke passer på.
  • Supplerer med mer mat etter hvert som det blir lite.
Lykke til!!

Kommentarer taes her: Kommentarer til "Voksmøllarver – hold og oppdrett"

Closed Article

Emner
hold, oppdrett, voksmøllarver

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fordyr-hva-mater-vi-med/7940-voksmollarver-hold-og-oppdrett.html
Skrevet av For Type Dato
Voksmøllarver – hold og oppdrett - Reptilfreaks.no This thread Refback 01-04-2012 07:58

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Kommentarer til "Voksmøllarver – hold og oppdrett" jarex Kommentarer til faktaarkene 24 17-08-2011 13:37
Mus Oppdrett? nofear66 Fôrdyr 7 17-07-2008 14:52
Oppdrett av mus. Sturla Fôrdyr 23 23-05-2008 16:04
Voksmøllarver, avl og fôr? nika86 Fôrdyr 1 12-03-2008 11:43
Oppdrett.. Tarantellen Fôrdyr 13 05-08-2007 12:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:11.