"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-10-2008, 16:14   #1
Reptilfreak

parahybana_freak sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 26
Meldinger: 441
Standard Kongepyton

Ja, da er det kanskje på tide å få mitt første Reptil Har bare vært Invertebraters tidligere. Har tenkt mest på en Kp, da dette er utrolkig vakre dyr Men, bare lurer på om dette høres greit ut av utstyr i første omgang: Har ett stort terra i kjellern, vet ikke måla men det er noe rundt 120*50*50 eller no, kanskje større, så har jeg tenkt å kjøpe en stor varmematte( Skal denne være på siden eller under terrarie hos Kp?) Så skal jeg kjøpe reptil bark, og en rot eller to, og en stor vannskål, som den kan ligge oppi, vis den føler for det+ Ett Fuktighet/ Temperatur måler. Høres dette bra ut, eller trenger jeg mer utstyr?Har også en stor exo-terra hulet, som den kan kose seg i Og vet dere om ett nettsted, eller privat person, som selger Frosne rotter/Store mus? Takker på forhånd for svar
Gammel 23-10-2008, 18:23   #2
Reptilfreak

Blodstrupmoen sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: I Kristiansund igjen for ett års tid..
Alder: 37
Meldinger: 482
Standard

Kp høres ut som et supert valg..
Terraet er stort nok, men dersom den blir over 120cm bør du kanskje gå til anskaffelse av ett på 150cm.. Grunnregelen her er at terra skal være like langt som slangen..
Varmematten kan godt ligge under, men pass på at den ikke dekker hele terra og at det ikke blir for varmt..
Ellers er hule den kan gjemme seg i og "basseng" det viktigste..
Fukt/tempmåler er alltid bra..

Thebugman her inne selger fòrdyr.. gå på kjøp og salg så finner du nok en annonse fra han der..
Gammel 23-10-2008, 19:08   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Jeg er faktisk så gæærn at jeg anbefaler mindre terrarium..
Grunnen til det er at da vi hadde vår voksne kongepyton hunne i det store terraet vårt (120x60x60), så klatret hun så mye rundt og falt og ordnet og styret, at hun kunne skadet seg heftig hvis hun landet på inventaret.
Men det kan jo også hende det var et enkelttilfelle for henne, jeg vet ikke.
terras på 100x40x50 og deromkring er igrunn hva jeg vil gå for fremover.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2008, 19:19   #4
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 225
Standard

Det er jo bare å tenke på at klatremulighetene må være såkalt idiotsikker, ikke tynne ustødige greiner helt oppunder toppen på terra. Men smaken er jo som baken og slanger er sikkert litt forskjellige de også.

Utfra egen erfaring vil jeg si at du må ha 2 gjemmesteder, et på varmt og et på kaldt, har den bare et sted kan den fort ligge og trykke i den ene hula, selv om den kanskje egentlig har mest lyst til å ligge varmere/kaldere...hvis du skjønner hva jeg vil fram til her.
Erfarte dette da min KP ikke fant gjemmeplassen på kald side god nok, han lå bare å trykka på varmematta hele tiden. Etter at jeg satte inn et bedre gjemmested veksler den mye mer på hvor den ligger. (never dette fordi du skriver du har en hule på lager) Gjemmesteder kan du lage billig av hammerplast bokser da, finn rett størrelse, lag hul i siden og mal den svart eller noe selv om exo-terra huler ser mye bedre ut da
ark er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2008, 20:42   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Stemmer det, Ark.

men saken var at hun falt ikke ned fra inventaret.. men hun strakk seg oppover glassrutene, til hun mistet balansen og falt bakover. Kunne blitt stygge ulykker om hun landet med kroppen på inventarer. Det braket jo skikkelig de gangene hun falt.

Man bør absolutt ha gjemmemuligheter i begge hjørner, ja. Det jeg pleier å gjøre, er å ha hulen i det varme, og så dekke til fint med masse planter og stæsj i det kalde. Har ikke hatt problemer med dyr som ikke tørr å ligge i det kalde pga at det ikke er en hule.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2008, 20:52   #6
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 225
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Stemmer det, Ark.

men saken var at hun falt ikke ned fra inventaret.. men hun strakk seg oppover glassrutene, til hun mistet balansen og falt bakover. Kunne blitt stygge ulykker om hun landet med kroppen på inventarer. Det braket jo skikkelig de gangene hun falt.

Man bør absolutt ha gjemmemuligheter i begge hjørner, ja. Det jeg pleier å gjøre, er å ha hulen i det varme, og så dekke til fint med masse planter og stæsj i det kalde. Har ikke hatt problemer med dyr som ikke tørr å ligge i det kalde pga at det ikke er en hule.

Aha, det gjorde min også, helt til han fikk bedre muligheter til å komme seg litt opp i høyden. Men her finnes det ikke noe fasitsvar, må vell bare se ann det aktuelle dyret

Min var ikke så veldig gla i å ligge under planter, men nå er han ikke noe mann med stor m heller da
ark er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2008, 21:48   #7
Reptilfreak

Standard

Takker for svar dere Skal oppdatere om det blir en pyton etterhvert
Gammel 25-10-2008, 14:22   #8
Reptilfreak

Standard

Ok, ser ut som om jeg ikke blir så rik denne uka Og kan hende jeg går for en pyton på 40 cm. Så lurer på om den klarer seg om jeg går litt billig i første omgang? Avis til substrat, en exo terra hule, vannskål som er sånn middels stor, og kanskje noen røtter, varmematte, og evt ett lys. Holder dette i første omgang? Skal bygge på med utstyr og sånt etterhvet, men kan ikke ordne noe luksus i starten tror jeg
Gammel 25-10-2008, 14:29   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 2,838
Standard

Går fint det ja.. Jeg holder mine små ganske enkelt, hammar plast bokser,varme matte. papir som substrat,en boks som hule og en vanskål.. Ganske likt som oppdretterene har sine kp`er.
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 25-10-2008, 17:39   #10
Reptilfreak

norway sin avatar

Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Hei.
bare husk på å helst ikke kjøp KP fra en zoo butikk i utlandet,de er 99% garantert villt fanget.(fleste blir sendt til 4 ukers karantene i tyskland,så deretter til div zoo butikker rundt i europa)
er mange som har brent seg på dette.mange rare sykdommer å div på dem,å ikke minst så sier selvfølgelig selger att dem spiser dødt..vær ikke så sikker på det.

Boid Inclusion Body Disease

boa constrictor boa constrictor boa constrictor boa constrictor boa constrictor boa constrictor boa constrictor boa constrictor boa

kjøp av private folk som har avlet disse dyrene over tid i sine hjem,uten att de viser noe tegn på sykdommer.de er faktisk billigere å kjøpe hos private hjem(normal ball)enn hvis du fks kjøper i en zoo butikk i utlandet.
norway er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
kongepyton

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kongepyton Regius Boa og pyton 8 20-02-2008 12:07
Terrarie til KongePyton Repti_queen Terrarier 4 03-03-2006 23:20
Kongepyton Static-Xx Boa og pyton 1 28-07-2005 17:17
kongepyton... reptilene93 Snoker 7 01-04-2005 22:14
treng inf om kongepyton nikolai Boa og pyton 1 17-02-2005 23:50

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:20.