"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-08-2008, 07:43   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard Blod rundt kloakken!! :(

Nyoka (kongepyton) har vært i hamskiftet den siste uka, og i natt har hun tydeligvis fått det av seg. Alt har gått helt fint av, samlet i en lang strømpe.
Men da jeg brettet den ut, så ser jeg at det er rødt (antageligvis blod?) rundt kloakk området på hammet? D: Det er ikke sånn... veldig mye, men det er vel nok til å bekymre seg litt? to, tre dråper ca?

Jeg titter på Nyoka, og ser at hun også er litt rød rundt kloakken, sikkert blod som har festet seg innimellom sprekkene i kinnet.

Og så tenker jeg.. de første dagene, så klatret hun mye rundt i terraet, og klarte å falle ned en 20-30 cm etter å ha klatret langs den syltynne remsen på skyvedør-festet i toppen. Tror dere hun har indre blødninger? :( Jeg kan ikke føle noen brukne ribbein på henne, men der igjen.. hvordan føles et brukken ribbein på en slange? :/

Og Monica jobber jo bare på mandager, gjør hun ikke? :( Så jeg får jo ikke tatt Nyoka til henne? :( Eller tar hun akkuttimer?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 26-08-2008, 07:47   #2
Senior Member

marcel sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Norge
Alder: 30
Meldinger: 186
Standard

Jeg ville ringt til Monica uansett for å høre om hun evt kan ta en skjekk, for å være på den sikkre siden.
Lykke til, håper alt går bra
Gammel 26-08-2008, 10:47   #3
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Hvordan virker hun ellers? Virker hun slapp, urolig...? Kan skinnet ha satt litt fast rundt kloakken og laget et lite sår da hun fikk hammet av seg?

Det kan ikke være kjempevanskelig å merke ribbeinsbrudd, tror du? Jeg har lest at det synnes en slags fordypning der hvor ribbeina er brukket. Det må gro av seg selv alikevel, det er lite å gjøre med saken, sa det i care sheet'en.

Kan en slange få indre blødninger av å falle 20-30cm? Husk at de må tåle litt i naturen.

Hvis Nyoka virker ellers frisk, er det sikkert ingenting å bekymre seg over. Men selvfølgelig, ring en veterinær hvis du er urolig. Finnes det ikke andre dyrleger som kan om slanger her i Oslo og omegn som du kan ringe? Noen må kunne ta akuttimer.
Gammel 26-08-2008, 11:19   #4
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 587
Standard

Det er mulig hun bare er kjønnsmoden, hvor gammel er hun?

Kp hunner presser ut duftkjertler og drar dem rundt og legger fra seg ett duftspor, som kan lett sees vis en bruker papir som underlag i form av slim/blod i ganske små mengder for og tiltrekke seg hanner og markere. isåfall, er det litt overkill og løpe til dyrlegen for det.

Edit: Kikket på bildetråden din, ser hun er godt voksen.

Sist endret av Gobblin; 26-08-2008 kl 12:17.
Gobblin er offline   Svar med sitat
Gammel 26-08-2008, 12:48   #5
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Det hadde jeg ikke sett før på care sheets'ene. Det er som mensen, da?
Gammel 26-08-2008, 13:08   #6
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Standard

Kan kalle det noe i den dur ja
Gammel 26-08-2008, 13:45   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 30
Meldinger: 2,292
Standard

Spennende info Gobblin, finnes det et sted man kan lese mer om dette? Har aldrig lest noe om det, ikke i noen av bøkene mine heller. Som jeg synes er litt sært, hvist det faktisk kan forveksles med blod.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline   Svar med sitat
Gammel 26-08-2008, 14:33   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Nå har jeg snakket med Monica, og hun mente at hvis slangen har fått indre blødninger av en skade fra forrige uke, ville Nyoka allerede ha vært død.

Hun er forresten 4 år gammel, 1850 gram. Ikke brukt i avl før.

Ellers virker hun som alltid... spiser med god apetitt, har god vekt, kjenner ingen rariteter langs sidene på henne.. hun bajset litt i dag, og alt ser ut som det skal, ikke noe blod.

Monica sa bare at vi skulle holde henne på hvitt håndkle enn så lenge (slik at vi kan se om det kommer mer blod), følge med på avføring og ikke uroe oss for mye. Skulle det forverre seg var det bare å ta telefonen fatt og ringe henne.

Men huff. :p ser blod på dyra, vettu, og alt bare svartner. :p Men hvis det kanskje er det du sier, Gobblin, hva betyr det da? At hun kan parres nå? :s Eller er det luremus tendenser ute og går her? :p
Gammel 26-08-2008, 14:55   #9
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Standard

Få en hanne og finn det ut, att det kommer litt slim og blod er helt normalt og begynner somoftest når hun begynner og danne egg(dette gjelder også flere arter python). blir ikke disse befruktet vil hun legge noen slugs( ubefruktede egg) på ballpytter er disse enkle og se, men blodet sees kun vis de holder på feks hvitt papir. Ralph Davis snakker om det i en av videoene sine på youtube, og mener det står litt i the complete ballpython om det. Ellers andre steder som omtaler avl,oppførsel og anatomi. kan ikke huske ett spesifikt sted i farten men skal legge inn en link vis det svirrer innom hukommelsen.

viridovipera:
Det er blod, men bare i knøttsmå mengder og vil aldri oppdages av de aller fleste grunnet så lite menge, med unntak av oppdrettere som holder på hvitt papir og er ett godt tegn for dem.. Derav ikke i de fleste bøker, fordi de fleste oppdrettere er hobbyister og skriver sjelden bøker på si av herpetokulturhobbyen.

Sist endret av Gobblin; 26-08-2008 kl 15:03.
Gammel 26-08-2008, 15:23   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Hm, interessant!
Jeg får igrunn se hva jeg gjør.. Har hørt at kvaliteten over egg og antall avkom minsker desto mer hun er brukt i avl, så jeg vet igrunn ikke helt hva jeg har lyst til å prøve på isåfall. Spesielt på tanke at jeg får to flotte morph-hanner som er klare for action neste sesong.
Gobblin, hva ville du gjort? o.O
Svar

Emner
kloakken

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Diskusjon rundt forumets fremtid DanFekar Småprat 53 11-11-2007 23:04
Skilpadde som vandrer fritt rundt. Hagazusa Skilpadder 12 31-10-2007 22:11
Hvit "guffe" rundt munnen? abarth Taranteller 46 13-04-2007 23:14
hvordan kommer goliaten seg rundt misspower Taranteller 0 12-02-2007 10:28
svart rundt munnen! EirikAK Knelere 8 15-12-2006 14:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:59.