"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-08-2015, 18:27   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2013
Alder: 33
Meldinger: 29
Standard Kongepyton baby

Heisann.
har for en liten uke siden anskaffet meg en KP, liten morro sak.
men jeg syns den kanskje er for mye av tiden i kalde hulen?

legger ved et par bilder.

uansett, syns kanskje den ligger for mye i kald sone? tok den ut en snartur i dag å syns selv den var "kald" i kroppen, kan det være at hulen på varmside er forstor? at den ikke trives der? den hulen den bruker mest er på kald siden og er den minste av hulene(totalt 3 huler, 1 over varmematte på varmsone, og 2 på kaldside på motsatte sider av hverandre)
så bare lurte på om det kan være det, at hula er for stor?
minnes min kornsnok lå stort sett altid på varmside/varmehulen....

Her er en oversikt over hvor han bor.
Kongepyton baby-oversikt.jpg
Her er kald sone, inni hjørnet der ligger han for det meste av dagen. ca 25grader der
Kongepyton baby-kald.jpg
Her er varmsone, her ligger tempen på ca 32-33 grader, men ligger sjeldent der
Kongepyton baby-varm.jpg
vyrez er offline   Svar med sitat
Gammel 30-08-2015, 20:43   #2
Erycinae
Guest

Meldinger: n/a
Standard

The big question; Spiser den som normalt, normal avføring etc?
  Svar med sitat
Gammel 30-08-2015, 22:33   #3
Reptilfreak

Snakes sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Sted: Trøndelag
Meldinger: 204
Standard

Det viktigste først: Hva er temperaturen på den varme og den kalde siden? Og hva er luftfuktigheten?

Min ligger å for det meste på den kalde siden, den er bare av og til over på den varme siden for å "sole" seg i varmen. Husk at dette er dyr som gjerne ligger å gjemmer seg for det meste, å av og til varmer seg i solen. De er som regel mest altive om natten, når jeg å du sover.

Det at den kjennes kald ut er bare sånn det er. Dette er kaldblodige dyr
De liker gjerne litt trange huler, men min oppfattning er at om alt er bra med slangen så klarer den å regulere alt selv, uansett om det skulle innebære å ligge i en for stor hule.
Snakes er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Snakes
Gammel 31-08-2015, 07:46   #4
Reptilfreak

Standard

Har ikke fuktighetsmåler enda på plass, men sprayer inn ca 3 ganger i uka.
den har ikke spist enda, siden den spiste dagen før jeg henta den, så er vell mattid nå disse dager.

temperaturene er jo da varmside 32-33, og 25-27 kald side.

ellers virker den pigg å rask, ingenting å utsette på den ellers. bare jeg som sammenligna den med KS jeg hadde....
Gammel 31-08-2015, 08:09   #5
Erycinae
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av vyrez Vis post
Har ikke fuktighetsmåler enda på plass, men sprayer inn ca 3 ganger i uka.
den har ikke spist enda, siden den spiste dagen før jeg henta den, så er vell mattid nå disse dager.

temperaturene er jo da varmside 32-33, og 25-27 kald side.

ellers virker den pigg å rask, ingenting å utsette på den ellers. bare jeg som sammenligna den med KS jeg hadde....
Det begynner å bli en del år siden jeg faktisk hadde fuktighetsmåler til noen av mine dyr, med unntak av GTP og ATB.
Luftfuktighet er genrelt veldig blåst opp etter min mening, selv om en selvfølgelig skal bruke sunn fornuft og ikke med vilje og viten være helt ute på luggeføret.

Men det er muligens noe en lærer seg med tiden, og utvikler seg en liten ''feeling'' på. Måere kan vel alltids være kjekt i starten

Fôrer du en gang i uka?
Anyhow, se om den spiser og gjør fra seg som normalt før du bekymrer deg noe videre over hvor i terrariet den tilbringer tiden
  Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker sitt innlegg:
Gammel 31-08-2015, 08:21   #6
Reptilfreak

Standard

Ja, skal fore den mellom hver 5-8 dag er planen nå når den er såpass liten.
Ja slik jeg forsto det ang luftfuktighet til KP så skulle den ligge rundt 60%, kanskje noe mere under omsing perioden, så tenkte at et par sprayinger i ny og ne skulle holde, har også anskaffet en liten hule med mose jeg setter inn når den begynner å vise tegn til skifting.

skal fore den idag, så får dere høre.
takker for alle tilbakemeldinger
blir jo så fort bekymra for den lille tassen, er jo en usedvanelig behagelig slange. har ikke holdt den mye, men litt siden jeg vill bare ha den sonn høvelig handtam, slik at det blir enklere å ha med den å gjøre når div skal gjøres. men bare på en liten uke har den blitt mye roligere, å slutta å hvese å bite etter meg
åsså så fin den er da
Gammel 31-08-2015, 23:09   #7
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Du kan fint fòre den 2 ganger iløpet av 7 dager når den er så liten... 5-8 dag er mer normalt når de begynner å få litt størrelse på seg, den der er jo bare bebisen

Du får se an om du bør flytte på hula eller ikke, når de er så små så hender det de liker det trangt og da kan den store hulen være for stor innvendig til at den trives. Det finner du ut så snart du fòrer den, spiser den ikke over en lengre periode vil jeg anbefale deg å flytte litt om på hulene, ettersom du har alt annet på stell.

Du trenger ikke tenke på håndtering for få den "tam", disse dyrene fungerer ikke på samme måte som varmblodige dyr som trenger tilvenning. Du vil måtte jevnlig håndtere den i forbindelse med terrarengjøring og f.eks veiing om du tenker på å følge opp dyret ifht hvordan den øker i vekt (vil anbefale deg å gjøre dette, for da kan du fort se om noe er galt dersom dyret går fort ned og mye i vekt). Dette vil i utgangspunktet være nok til at den blir vandt med det. Kp er heller ikke en særlig aggressiv slange, men har du en litt.. fisty one, gled deg over det så lenge det varer De pleier å være glupske i matveien også. Etterhvert som den vokser til vil den antakeligvis automatisk bli mindre sky og hvese mindre.

Utover det, gratulerer så mye med en fantastisk flott slange
Følgende medlemmer liker innlegget til Genetics
Gammel 01-09-2015, 06:32   #8
Reptilfreak

Standard

Takker for alle tipsa å råda folkens

i går så jeg fakktiskt den krøp inn i varmehula, men var der bare kort tid. å i morrest før jeg dro på jobb var den tilbake i kjølige delen...
skal prøve å flytte om i dag, å sette den lille hula som den trives godt i over varmematta å se da va den gjør, om det handler om trivsel,eller om den fakktisk bare liker å holde seg kald.
uansett, i går prøvde jeg å fore den med en muse pinkies, ikke for noen ting ville den ta.... prøvde i sikkert 10min, tilogmed var borti snuten dens med pinkisen men bare "luktet" med tungen å krøp vekk.... tilslutt stakk jeg et lite hull i hode på pinkien for å forhåpentligvis trigge noe instinkt, men fremdeles tok den ikke.
lot den ligge i terrariumet over natten i et håp om at den kanskje kom til å ta den da, men nei.

så ser jeg at du skriver at man godt kan mate den 2 ganger i uken, å da begunner jeg å bli smånervøs, da det er nå over en uke siden den spiste(ifølge selger)
burde jeg vurdere assist foring nå?(Har aldri gjort det, men har sett en del filmer på youtube om det) eller gi den enda et par dager? skal å handle digital vekt i dag slik at jeg kontroll på vekta og.
(å når det gjelder handteringen, så tar jeg den ikke ut å "koser" med den, men jeg tar den ut å lar den krype litt på armene i et minutt å så setter den fint tilbake, men kan kutte det og ut om det ikke er noe poeng? annet enn for min egendel )
Gammel 01-09-2015, 07:11   #9
Erycinae
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av vyrez Vis post
Takker for alle tipsa å råda folkens

i går så jeg fakktiskt den krøp inn i varmehula, men var der bare kort tid. å i morrest før jeg dro på jobb var den tilbake i kjølige delen...
skal prøve å flytte om i dag, å sette den lille hula som den trives godt i over varmematta å se da va den gjør, om det handler om trivsel,eller om den fakktisk bare liker å holde seg kald.
uansett, i går prøvde jeg å fore den med en muse pinkies, ikke for noen ting ville den ta.... prøvde i sikkert 10min, tilogmed var borti snuten dens med pinkisen men bare "luktet" med tungen å krøp vekk.... tilslutt stakk jeg et lite hull i hode på pinkien for å forhåpentligvis trigge noe instinkt, men fremdeles tok den ikke.
lot den ligge i terrariumet over natten i et håp om at den kanskje kom til å ta den da, men nei.

så ser jeg at du skriver at man godt kan mate den 2 ganger i uken, å da begunner jeg å bli smånervøs, da det er nå over en uke siden den spiste(ifølge selger)
burde jeg vurdere assist foring nå?(Har aldri gjort det, men har sett en del filmer på youtube om det) eller gi den enda et par dager? skal å handle digital vekt i dag slik at jeg kontroll på vekta og.
(å når det gjelder handteringen, så tar jeg den ikke ut å "koser" med den, men jeg tar den ut å lar den krype litt på armene i et minutt å så setter den fint tilbake, men kan kutte det og ut om det ikke er noe poeng? annet enn for min egendel )
Juvenile slanger generelt har bare godt av å fôres to ganger i uka den første tiden, de har en raskere metabolisme enn voksne dyr - men det betyr ikke at det er krise om den ikke spiser nå og da, de og kan gå relativt lange perioder uten mat, faktisk

En uke er ingenting, og ikke i nærheten av nok til å tenkte på assistfôring enda imo.
Har hatt en fullstendig fin, frisk og rask slange nekte mat i over 8 mnd, og flere andre har nektet 4-6 mnd. KP's inkludert.

Slanger liker ikke kos, og håndtering er nok kun for din egen del ja - til en viss grad. De tenker ihvertfall ikke at de har lyst å komme ut til eieren. Ville unngått all håndtering og fikling i terrariet fram til den har spist ihvertfall.
Ved å håndtere den i det heletatt nå, og spesielt også om du ommøblerer i terrariet nå, så vil det kunne være en medvirkende faktor til at den ikke vil spise, mange trenger gjerne en uke eller to i fred før matlysten kommer på topp

Kanskje viktigst; En musepinkie er alt for lite til en KP, selv om nyklekt. Det ene og alene kan være grunn til at den ikke ville ha, og jeg heller faktisk litt mot å tro deler av problemet ligger der.
Rundt hopperstørrelse bør være nogenlunde fint., eventuelt en liten ukesgamle rotteunger.
  Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til
Gammel 01-09-2015, 07:59   #10
Reptilfreak

Standard

Av det svaret alene var jeg innom hjemme å ommøblerte i full fart i terrariet, slik at jeg får evt utelukket det som problem å da slipper å vente enda lengre i tilfelle jeg måtte gjøre det uansett, skal gi den til helga uforstyrret så prøve igjenn med mat.
grunnen til jeg kjøpte musepinkies var pga det var det jeg brukte på KS jeg hadde da den var juvenil. tenkte ikke over at dette er en atskilli kraftigere slange, å dermed kanskje vill spise noe kraftigere.
skal også sende en mail til selger å høre va det var han foret slangen med før jeg henta den. (var en veldig trivelig selger som var svært imøtekommende, og ga beskjed jeg måtte bare ta kontakt uansett i ettertid.)
syns enda slangen er tykk å god, men skal som sagt få veid den idag slik at jeg har kontroll på det.
men da orker jeg ikke miste nattesøvnen enda pga den ikke har spist på en ukes tid?
får skaffe noe større måltidider og prøve nermere helga igjenn?

Edit: Der fikk jeg nettopp meld fra fruen i huset om at slangen har nå krøpet tilbake til kaldside, enda jeg bytta om "favoritt" hula dens å satte den på varmside å flytta den store hula til kald så har den når krøpet til den store hula på kald siden.
da anser jeg det rett å slett som at den vill ikke ligge i varmen på dagtid....
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam Baby mat julie1223 Agamer 1 16-08-2015 01:09
Baby Boa problemer Nenelafa Helse og sykdommer hos reptiler 38 01-08-2013 22:47
morph på baby leo? reptileawsome Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 25-05-2013 20:21
Leopardgecko baby Lillian Lover og regler 26 28-05-2008 12:53
Baby Leo... Crispy Gekkoer 19 03-09-2006 09:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:14.