"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger > Boa og pyton Kongepyton Lys og substrat spørsmål.

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-04-2012, 16:49   #1
Reptilfreak

Ruckus sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Rogaland
Alder: 40
Meldinger: 33
Standard Lys og substrat spørsmål.

Mange mener at å bruke lysrør kan skade slanges øyne og at dette lyset er for sterkt generellt,men det selges jo mye lysamateurer med rør fra bla. exo terra. Kan jeg bruke amateur eller ikke?

På varmesiden, hvilke varmelampe anbefales i tillegg til varmekabel, sort eller rød?

Og hvor sterk UV stråling må det/kan det være for at slangen skal ha det bra men samtidig
sikkert for mine øyne?

Jeg vil gjerne bruke ørkensand som bunnsubstrat,er dette greit for slanger?

Jeg har også i tillegg til en stor vannskål for å bløtlegge hele kroppen et exo terra vannfall,kan disse to kombinert fører til for høy fuktighet som igjen kan føre bakterievekst?

Takker for alle svar

Mvh.
Ruckus er offline   Svar med sitat
Gammel 06-04-2012, 17:00   #2
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Du må nok spesifisere hvilke arter du tenker på, det er store forskjeller mellom artene...
Gammel 06-04-2012, 18:16   #3
Reptilfreak

Ruckus sin avatar

Standard

Se på toppen, der står det KONGEPYTHON

Mvh.
Gammel 06-04-2012, 19:18   #4
Reptilfreak

Hades-Oliver sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Sted: Trondheim
Alder: 32
Meldinger: 40
Standard

Kongepyton er jo nesten ikke ute av hula si om dagen mens lyset er på så tror ikke det er noe problem at det er for sterkt lys til øynene.
Fargen på pæra spiller vel mest rolle for vi som ser på =) så lenge Wattstyrken er det den skal være så spiller det liten rolle =)
Om du ser på exo terra sine sider så står det om nattlampene at reptilene nesten ikke ser den type lys.
Kongepyton trenger ikke UV lampe siden de ikke er ute i lyset om dagen, å tror heller ikke du skal tenke på ditt eget syn om du ikke stirrer rett i lampa hele dagen :p
Vannfallet vil ikke bli noe problem for luftfuktigheten, men etter jeg leste en diskusjon om dem på forumet en plass så tok jeg ut mitt.
Grunnen er at det er mange små kriker og kroker som er vanskelig å rengjøre så hele vannfallet blir fort en bakteriebombe :/
pent å se på men ikke verd styret :p
Gammel 06-04-2012, 19:19   #5
Reptilfreak

Hades-Oliver sin avatar

Standard

Kongepyton er jo nesten ikke ute av hula si om dagen mens lyset er på så tror ikke det er noe problem at det er for sterkt lys til øynene.
Fargen på pæra spiller vel mest rolle for vi som ser på =) så lenge Wattstyrken er det den skal være så spiller det liten rolle =)
Om du ser på exo terra sine sider så står det om nattlampene at reptilene nesten ikke ser den type lys.
Kongepyton trenger ikke UV lampe siden de ikke er ute i lyset om dagen, å tror heller ikke du skal tenke på ditt eget syn om du ikke stirrer rett i lampa hele dagen :p
Vannfallet vil ikke bli noe problem for luftfuktigheten, men etter jeg leste en diskusjon om dem på forumet en plass så tok jeg ut mitt.
Grunnen er at det er mange små kriker og kroker som er vanskelig å rengjøre så hele vannfallet blir fort en bakteriebombe :/
pent å se på men ikke verd styret :p
Gammel 06-04-2012, 21:28   #6
Reptilfreak

Enigma sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Alder: 34
Meldinger: 180
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ruckus Vis post

Mvh.
Står ikke kongepython der?

Mvh
Enigma
Enigma er offline   Svar med sitat
Gammel 06-04-2012, 21:34   #7
Reptilfreak

Enigma sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Alder: 34
Meldinger: 180
Standard

Jeg ser ikke poenget i å bruke masse penger på uv lys når de ikke trenger det...
Hvilken temp holder terrariet om natten? Normalt trenger man ikke noe varmelampe på om natten.
Har ingen erfaring med ørkensand til kp.
Bark funker fint.
Enigma er offline   Svar med sitat
Gammel 07-04-2012, 07:43   #8
Reptilfreak

Ruckus sin avatar

Standard

Jeg leste også at slanger får ikke nok varme av kun varmematte eller sten, men må ha en varmelampe i tillegg på varmesiden. Dette virker litt rart pga. alle exo terra sine terrarium har kun amateur med lysstoffrør og ingen plass til varmelampe..?

Får jeg regulert romtemperaturen i terrariet til d dn skal være med kun en varmematte?

Og får jeg 60-70% fuktighet med bare en vannskål?

Leste også at jeg burde unngå bark pga. hvis slangen svelger d kan d føre til infeksjoner i hals og mage..?

Hva sier reptilfolket?

Mvh.
Gammel 07-04-2012, 10:38   #9
Reptilfreak

Hades-Oliver sin avatar

Standard

Utstyret til exo terra er ikke laget til KP alene, men alle reptiler, så alt det står exo terra på er ikke riktig utstyr
Jeg har 2 exo terra armaturer som er for pærer. Den ene er natt og andre daglampe. nattlampa står på 24/7 på varme siden å daglampa
på timer på kalde siden. Jeg må ha begge lampene for å få riktig varme dær døgnet igjennom, men hadde terraet stående en annen plass
i huset før å dær trengte jeg bare daglampe og varmematta. Så dette må du forske litt på selv =) Varmesten er btw fy-fy! kan gi
brannskader til slangen din:/

Jeg sprayer terraet med en blomstersprøyte for å holde fuktigheten ved like. Somregel så holder den seg på underkant av 50% av seg
selv, så sprayer mest i hamskifte. Om du sliter med å holde på luftfuktigheten kan du dekke til litt av luftingen på toppen =)

Selv så bruker jeg wood bedding. Tenker ikke stort over hva han kan svelge siden jeg tar han ut å forer han i en plastboks =)
Vet ikke helt hvor jeg har det fra men mener å ha hørt at sand ikke er noe særlig for KP.. mulig jeg tar feil=) men uansett, om
du skal spraye ned terraet for å få opp fuktigheten så tror jeg sand fort blir litt ekstra grisete
Gammel 07-04-2012, 12:53   #10
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ruckus Vis post

Mvh.
Likevel greit å nevne det i tråden eller overskriften for det er ikke alltid like greit å få med seg at det står "kongepython" i lysegrønn skrift på lysegul bakgrunn som i tillegg er litt "gjemt bort"

Jeg har kun varmematte på mine nå og det blir mer enn varmt nok. Men nå har ikke jeg de i ordentlig terrarie, men man får varmematter med forskjellige watt så det skulle ikke være noe problem. Men likevel er det fint med lys til dem fordet.

Har aldri lest noe om at forskjellig lys kan skade øynene deres heller, så dette er nytt for min del. Hvor leste du dette? Bare for interessens skyld.

Skjønner ikke hvorfor du sier at exo-terra ikke har lagt opp til at det skal være plass til varmelampe heller, jeg har flere exo-terra med både armatur og varmelamper - du kan bare ikke ha den aller største varmelampa men det trenger du ikke heller om du har armatur. Kjøper du armaturene med pærer eller spot så gir dette varme også. Eller har du tenkt til å ha to armaturer kanskje?

UV-lys er i hovedsak ikke nødvendig, men likevel så hvorfor ikke - de får da glimt av lyset så det skader de heller ikke så lenge du ikke kjøper den sterkeste pæra

En vannskål vil nok gi rundt 50% luftfuktighet + - så om du fukter litt innimellom så går dette veldig fint... Og jeg ville ikke brukt vannfallet av grunner som allerede er nevnt.....

Bark er heller ikke noe særlig å bruke, da ville jeg heller gått for jord da det er bedre å lage huler av osv enn bark. Om du skal bruke sand så er ikke ren sandblanding noe særlig da det i grunn ikke er helt naturlig for dem samt at det igjen er vanskelig å lage gode huler og holder ikke på fuktighet. Om du mixer sand med litt jord eller kjøper denne leiresandsaken som selges så er nok det mye bedre.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Substrat til Leo LeoSpot Terrarier 11 15-04-2011 11:42
Substrat? mfm Fôrdyr 11 20-12-2010 11:22
substrat parahybana_freak Terrarier 7 25-02-2007 18:56
Substrat Crispy Gekkoer 0 04-09-2006 13:33
Substrat til kornsnoker kahleesi Snoker 3 07-08-2006 19:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:25.