"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-03-2012, 09:37   #1
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland. Ja, Hadeland......
Meldinger: 636
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard Rawin vil ha Chondro :)

... og han har sitti veeeldig lenge og fundert på hva jeg skal ha av utstyr. Har sett rundt på Webzoo.no, og funnet ut at dette er handlelisten min:

terra: 75x50x100 cm
Terrarium alu 75x50x100

varmelampe til hele døgnet. denne skal stå et stykke fra glasse. reguleres inn for perfekt varme
Exo Terra Heat wave Lamp 60 Watt

nattlys
2 stk Exo Terra night glo 40w (en i hver ende)

fogger/regnsystem. Er denne å anbefale? Bråker den?
Exo Terra Monsoon RS400

Det er bare en del ting jeg lurer på før jeg gjør noe som helst. Som for eksempel, for varme under terra, burde jeg ha kabel ellermatte? Skal bygge en fot for å få løftet terra over matta, for å unngå knust glass.

Jeg tenkte jeg skulle lage en egen topp til terra med som jeg skal ha et par spottere inni (for lys og varme) og nightglow-pærene. Denne toppen skal gjemme og usynliggjøre lamper og andre duppeditter. skal også ha vifter over luftinga, og det skal ikke være helt tett så det kommer inn luft og ut varme, men spørsmålet mitt angående dette er: blir to spot lights for varmt for glasset? Hva slags avstand burde jeg ha på dette?

Jeg har lyst til at de greinene som skal gå horisontalt i terra skal være noe annet enn bambus og bare vanlige stokker, så jeg tenkte jeg skulle sage ned og tørke noen bjørke-greiner, siden disse har en tendens til å være litt krokete og fine. Gir en naturlig vri på terra og er sikkert finere. MEN, er dette et "trygt" tre å bruke? Eller har det stoffer i seg som er skadelige for slangen(e)? Er det lett å få dette til å rotne, siden det kommer til å regne en del der? Disse skal limes på kryss og tvers over terra, festes på flere steder for at de ikke skal bli revet ned så lett. Burde jeg fjerne bark?

Vil også dekke bunnen med falske bregner og levende mose. Kanskje også en stubbe eller noe. Veit at slangene ikke har nytte av dette, siden de stort sett henger oppe og slapper av, så dette legges inn for pyntens skyld.

I tillegg til greiner som limes inn i terra, skal jeg lage en bakgrunn med korkplater, røtter og det som måtte falle meg inn. Mellom korken skal jeg ta svart silikon som dekkes med torv.

Vil også sette inn en del brommer, ficus og noen andre klatrende planter som skal få gro seg til før slangen plasseres inn, i et håp om at de kanskje blir værende der. Er det eventuelt andre planter som ville passet fint inn der inne? Gjerne noen klatrere. Kanskje eføy av en eller annen type?

Har også tenkt litt på om jeg skal ha leka i bunnen med duk over for å drenere litt vann vekk, med en slange nedi som jeg kan ta ut vann med. Hevert-metoden.

Kom gjerne med tips og råd, ideer, svar på spørsmål og kommenter. Trenger all hjelpen jeg kan få Å lese care sheets er ikke det samme som å høre andres erfaringer Er btw fullstendig klar over at dette er en hissigpropp av en slange og at den stiller høye krav, så trenger ikke påpeke det Dere har jo alle sammen sagt at man leser seg opp på dyret og skaffer det dyret man vil ha, ikke noe annet man kan "øve" seg på. Dette er dyret jeg har lyst på, og det er dette jeg har brukt de siste månedene på å lese om
Gammel 09-03-2012, 09:39   #2
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

vil også ha 564565346 skrukketroll/benkebitere krabbende rundt der inne for å spise sopp og andre ulumskheter Anbefales andre nedbrutere også? Hvilke? Hvor får jeg dem?
Gammel 09-03-2012, 10:15   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Vest
Alder: 43
Meldinger: 243
Standard

Hva mer heller :

Wromak 60x60x120
Innvendige lysrør/GloMat 2x39W/reflektorer
Vivaria regnsystem (vivaria.nl)

Store voldsomme spotter tror jeg ikke du trenger til chondros, hva med heller å kitte inn noen innvendige fra IKEA eller lignende, selv har jeg brukt slike med hell :

NON Benkebelysning, halogen - IKEA
..::Nactus::.. er offline   Svar med sitat
Gammel 09-03-2012, 10:38   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2003
Sted: bergen
Alder: 39
Meldinger: 189
Standard

hei,virker som om du har det meste dekket,men jeg ville ha fikset meg en termostat hvis du ikke har det og evt byttet ut regnsystemet med en helt vanlig spruteflaske.
problmet med vannsystem er at vannet ofte blir stående en stund,og hvis en skal gå å fylle på ferskt vann hver dag så er det like mye arbeid som med en spruteflaske imo+at det holder lenge for en chondro å bli sprayet etpar ganger i uken så lenge den har vannskål tilgjengelig.
som greiner kan du også bruke pvc rør,det blir ikke like fint som greiner fra naturen men det er ganske praktisk med tanke på bakterier og rengjøring osv..
ellers vil jeg anbefale deg å sette opp greinene sånn at du kan ta de ut sammen med dyret da dette gjør håndtering og rengjøring mye enklere..

ønsker deg velkommen til gtp tråden ligger endel info der som du forhåpendtligvis kan ha nytte av..lykke til..

mvh blaze...
blaze er offline   Svar med sitat
Gammel 09-03-2012, 10:40   #5
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

fant ingenting på vivaria.nl. kom bare en login-side. og er i tillegg litt skeptisk til å bestille store glassbur fra andre land, med tanke på hva det kan går igjennom før det kommer hit. og ideen med spotterne var å både lyse opp og gi mer varme på dagtid, for å få det til å virke mer virkelig for dyret. vil den innvendige spotteren gi samme effekt, tror du? halogen er vel ikke sånn at det avgir så mye varme?
Gammel 09-03-2012, 10:50   #6
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

blaze:

så du mener at et regnsystem på en måte er litt bortkaste penger? har vært mye innom den tråden og siklet og lest

hmmm... jeg har tenkt litt på denne løsningen med greinene også:
greinene kan være like lange som terra og legges i hakk/haker som limes fast, slik at de kan løftes ut. har vært inne på den ideen også. eneste som er litt kvialt da er at de kan vingle litt, men det ville jo også greiner gjort i naturen også. da kan jo greinene tas ut og vaskes for hånd/dusjes/desinfiseres. vil du si dette kan være en løsning? hakene stikker selvfølgelig et stykke ut fra glasset slik at det blir mer stabilt. og greinene skal være ganske grove, slik at de ikke bøyer seg/knekker under vekten.

og en ting til som jeg ikke har klart å finne ut av er vekt. hva veier en helt vanlig GTP?
Gammel 09-03-2012, 11:21   #7
Reptilfreak

Standard

ja jeg vil si at regnsystem er bortkastede penger så lenge du er hjemme mesteparten av uken..jeg bruker bare mitt hvis jeg skal være hjemmefra noen dager..men termostat er et must så kjøp heller det.
til å holde grenene oppe bruker jeg rørklemmer fra clas ohlson som jeg har delt i to..det ser slik ut..(ikke det mest estetiske,men ganske praktisk og det kan jo gjemmes bort med litt planter og grenene/rørene står stødig..

spsm om vekt kommer litt an på forskjellige ting som kjønn og lokalitet og hvor mye mat de får,men hunnene blir som oftest størst og de ligger vel på alt fra 1 til 3 kilo +-

mvh blaze
Vedlagte miniatyrbilder
Rawin vil ha Chondro :)-img_1297.jpg   Rawin vil ha Chondro :)-img_1298.jpg  
Gammel 09-03-2012, 11:27   #8
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

aha, tusen takk for det ja da kan jeg droppe regnsystem, siden jeg er ganske mye hjemme. i hvert fall foreløpig. da bruker jeg heller de pengene på en god termostat. Clahs Olson er vel en sterk kandidat på den eventuelt biltema. eller kanskje å anbefale en produsent som lager dem til terrarier. webzoo har jo en god del ting der

men angående terra-størrelsen jeg har valgt ut, er den passe stor for en eller to, eller skal jeg se om jeg klarer å få tak i et som er 60x60x120? kan de 20 cm ha så veldig mye å si? har jo lest et sted at 50x50x90 er minste anbefalte størrelse, ikke mindre, gjerne høyere.
Gammel 09-03-2012, 11:50   #9
Reptilfreak

Standard

vil anbefale deg å kjøpe en termostat til terrarier,du får nok en helt grei som funker til ett terrarie for 5-600 kr vil jeg tro..
størrelsen du har valgt funker helt fint,men jeg vil ikke anbefale deg å ha mer enn en i hvert terra da de er ganske mataggressive og kan skade hverandre..
exoterra har også bra terrarier(jeg bruker de og de funker utmerket)
Gammel 09-03-2012, 17:04   #10
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Stavanger
Meldinger: 836
Standard

Jeg har en Habistat Pulse proporsjonal med nattsenking termostat som er ny liggende, det eneste er at du må montere norsk stikk å støpsel på den.

Har også 2m heat resistant kabel liggende..

Gi bud!!
jungeljens er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:12.