"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger > Boa og pyton Kongepyton Kan man overfôre en KP?

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-04-2009, 12:34   #1
Reptilfreak

nemesis230ce sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 35
Meldinger: 190
Standard Kan man overfôre en KP?

Heisann
Kan man overfôre en KP, altså ikke powerfeede, men slik at slangen ikke vet selv når det er stopp og deretter tar skade av det?

Mvh E
nemesis230ce er offline   Svar med sitat
Gammel 05-04-2009, 12:57   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Vel, ja, i teorien.. feite kongepytons eksisterer, og ingen art har godt av å være feit. :p
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 05-04-2009, 13:35   #3
Reptilfreak

nemesis230ce sin avatar

Standard

Jo, det er sant

Men tenkte på om de kan spise for mye under samme fôring, at de ikke har metthetsføling.
Grunnen til at jeg lurer er at jeg har to KP'er sammen, en hunn(Eris) og en hann(Kaa).
Kaa er 1 1/2 år, ca 80cm og 400g, mens Eris er ca 7-8mnd ca 50-55cm og ca 250g.
Kaa har de siste 6 ukene hatt en sulteperiode, mens Eris har spist som en hest stort sett hele veien (2 medium mus hver lørdag).
Igår spiste hun de vanlige 2 musene sine, og virket mett og fornøyd, mens Kaa ikke ville ha noe. I et forsøk på om det kanskje er stressrelatert i sammenheng med fôringen, lot jeg det ligge en godt voksen mus i terraet så kanskje Kaa ville ha den uforstyrret senere på kvelden.
På kvelden ble de begge aktive, og svinset rundt i terraet. Kaa virket lite interessert i den store musen som lå der, og snek seg videre rundt.
Eris derimot, liten som hun er, så musen, angrep og trakk den med seg ned i et gjemmested. Merkelig nok gikk det glatt ned på under 10 min, noe jeg finner merkelig med hennes kroppsstørrelse kontra fôrdyret. Har tidligere erfart at hun er ganske reservert når det gjelder fôr større enn den vanlige kosten, medium mus.

Derfor lurer jeg på om det kan være direkte skadelig å la henne ete såpass mye på en kveld.

Mvh E
Gammel 05-04-2009, 14:39   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Vel, slik jeg ser det, er det fler "feil" her..
De aller fleste fraråder å ha to kongepytons sammen. (med mindre du har et giga terra?)
For separert. Fore slanger sammen ville jeg aldri funnet på å gjøre engang, da jeg har sett hvor gale kongepytons blir om det lukter mat. En dag hugger de tak i hverandre. Og det kan jo faktisk også være grunnen til hvorfor hannen din spiser så dårlig også.

Om det er direkte farlig, vet jeg ikke.. men jeg reagerte litt på at du foret TO medium mus til en liten frøken på 250 gram.. det høres litt mye ut. Jeg forer mine bebiser med en rat pup hver 7 dag, og det holder i massevis.

Om hun har fått i seg for mye denne ene dagen, så tror jeg det ikke gjør så mye.. om hun ikke har mageplass, så kan det hende du får en fin overraskelse om et par timer. De spyr det opp igjen om de har tatt til seg for mye.
Men for å være på den sikre siden, så vil jeg råde deg til å fore separert fra nå av. Ingen vits i å friste skjebnen.
Gammel 13-04-2009, 11:54   #5
Reptilfreak

nemesis230ce sin avatar

Standard

Tok svaret ditt til etteretning, Cams.
Så nå lever Kaa i sitt terra, og Eris i et nytt terra
Har før fått høre at KP'er ikke har noe problem med å leve sammen, bare de blir fôret hver for seg. Eris har nå gått inn i et hamskifte, så hun får være for seg selv en liten stund, og ser ikke noe behov for fôring denne helgen av henne da hun spiste så mye forrige helg. De har nå levd hver for seg den siste uken, og prøvde da å fôre Kaa igår, fortsatt uten hell.
Men får bare ta tiden til hjelp og overvåke vekten hans, han virker frisk og rask ellers. Men jeg stusser over at han virker "redd" for maten, eller er det normalt når han ikke vil ha?
Gammel 13-04-2009, 13:17   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Høres bra ut! Jeg har jo at på til fått litt "skrekk" for å ha flere kongepytons sammen, da det har vært tilfeller hvor de har spist hverandre. Det hører sikket med til sjeldenheten, men sjansen for at det kan skje er jo der.
Så lenge han ikke går ned i vekt, så tåler de som sagt en matvegringsperiode.

Det at han er redd maten.. det kommer vel egentlig litt ann på hvordan du tilbyr maten til ham. Hvis han f.eks er veldig headshy, så vil det bare skremme ham om du kommer for brått på med musa. Kongepytons er ambush-rovdyr, de liker å komme ut fra "intet" og slå til. Hvis "overaskelsesmomentet" er over, så kan det hende de gir opp. (det er her det er ganske viktig at kongepytons er i ett terra hver, da de kan bli stresset om du setter dem i hver sin foringsboks)

Noe som LoveDoctor gjorde på min lille kongepyton når hun matvegret, var å åpne munnen hennes, og dytte inn hode først (liten rottepinkie), og så begynte hun faktisk å fortsette å spise på den selv. Det er jo en mulighet du kan prøve? Å gå direkte noe mer på tvangsforing hvis han ikke går ned i vekt så er det ikke nødvendig enn så lenge.

Jeg regner med at temperaturer og slikt er 100% i orden. Noen kongepytons kan reagere på feil temperaturer ved å nekte å spise.
har han mye gjemmesteder, føler han seg trygg eller på "display"?

De er noen ordentlige raringer når de først matvegrer... Når min ene matvegret, skulle man tro hun ikke visste hva mat var. Og så fort hun fikk rotta i munnen, så har hun spist NON stop. Nå er hun helt gaaal etter mat.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kan man overfore taranteller? skorpion Taranteller 22 10-04-2007 11:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:42.