"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger > Boa og pyton Kongepyton Spørsmål ang KP og forkjølelse

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-03-2009, 20:42   #1
Reptilfreak

nemesis230ce sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 35
Meldinger: 190
Standard Spørsmål ang KP og forkjølelse

Heisann

Lurer litt angående hvordan KP'er pådrar seg forkjølelse, hvordan det kan unngåes, samt hvordan det behandles.

Jeg har jo Kaa, og siden jeg fikk han har han hatt ganske greit med appetitt, har spist hver lørdag og har da tatt stort sett med en gang.

For 3 uker siden ville han plutselig ikke ha mat, og har hver lørdag siden prøvd å gi mat, men uten hell. Han viker unna og virker mer eller mindre opptatt med å finne en åpning i foringsboksen.

Idag la jeg merke til en ting til. Han har normal pust til vanlig, men innimellom hvis han blir noe stresset, og da puster et tungt/dypt drag, får han en suselyd i nesa. Er det bare jeg som er overdramatisk og dette er helt normalt, eller er det grunnlag til en tur til veterinær?

Han har ikke slimtråder i munn, eller bobler i nesa, kun susing/svak "plystring". Kan dette ha noen sammenheng med spisestopp? Har lest og hørt at KP'er kan være noe sære i matveien til tider, og det som regel ikke har noe å si så lenge KP'en ikke mister vekt. Har fulgt med på vekten hans denne tiden, og den ligger mer eller mindre konstant på 420g (han er ikke voksen enda).

Håper på kyndige og gjennomtenkte svar

Mvh E
nemesis230ce er offline   Svar med sitat
Gammel 03-03-2009, 21:04   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Mjaa..
Cleo har "ofte" litt sånn svak susing når hun puster.. og hun er erklært frisk fra veterinær.

I fjor rundt disse tider fikk hun forkjølelse, og man ser det fort om slangen er forkjølet. De gaper, ser ut som de ikke får puste, popper HØYT i pusten og det er ofte snørr i neseborene, samt kan boble ut av dem.

Cleo hadde like heftig apetitt som alltid da hun var syk..

Du må også huske på at på vinteren er det ikke et ukjent fenomen at kongepytons sultestreiker.

Hvordan er luftfuktigheten i terrariet? Temperaturer? Står terrariet i trekk? Trekk er vel som oftest grunnen til hvorfor slanger får forkjølelse.
Om det er forkjølelse Kaa har vet jeg ikke, men du kan jo følge med på det. Hvis du ser at han ligger og gaper for å puste, så er det mash avgårde til veterinær..
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 03-03-2009, 23:19   #3
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

har du sjekket att det ikke er noen rester igjen inne i nesa etter hamm skiftet?
norway er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Siriss-spørsmål......maaange spørsmål... Elvis Taranteller 17 03-02-2010 18:23
To spørsmål Commoncroc Andre insekter 14 15-03-2006 20:11
Har et spørsmål?? badmann Taranteller 12 30-12-2005 15:10
Div spørsmål.... _Nagash_ Småprat 23 13-11-2005 13:32
Et par spørsmål... Ghia Småprat 0 09-11-2005 14:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:41.