"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Arbeidslogg Skilpaddekassen - hvordan det gikk for meg.

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Skilpaddekassen - hvordan det gikk for meg.<!-- google_ad_section_end -->
Skilpaddekassen - hvordan det gikk for meg.
Jeg fulgte en annen guide!- men les dette før du bestemmer deg for å følge den.
Published by ElHein Mann
13-01-2013
Standard Skilpaddekassen - hvordan det gikk for meg.

Her vil jeg vise hvordan jeg bygde kassen min. Jeg fulgte Shelled Warriors' guide. En ypperlig guide laget av en ekte handyman. Problemet er at guiden er laget med ganske spesifikke mål. Disse vil jeg ikke at nye skilpaddeeiere skal henge seg opp i, men heller bygge etter hva de har plass til. Husk alltid at skilpaddene skal ha GOD plass til å bevege seg.

Slik seg min kasse ut i dag:

Begrepsavklaring: Plywood: Kryssfineer.
Softwood: Ikke krysfineer. Litt mykere, bruk en solid tresort som ikke er lagskapt. Husk at den må tåle litt fukt.

Da denne guiden oppgir mål i fot og tommer, ble det litt vanskelig da jeg skulle kjøre materiale. Heldigvis viser det seg at de på byggevarebutikkene hjelper deg med mål og gir gode tips.
Noen generelle tips før du starter:

-Finn ut hvor god plass du har til skilpaddekassen. Vi er jo et ungt par uten barn eller andre dyr, så vi fant ut at en kasse på 2 meter X 1 meter var passe for oss. Skilpaddene kommer til å kose seg vilt i kassen ettersom den er mange ganger større.
-Finn ut om du trenger en kraftigere lyskilde og hvor nært kilden burde være grunnflaten. Deretter tilpasser du høyden.

Dra så til din byggevarebutikk og fortell hvilken størrelse du er ute etter. De vil etter sin beste evne skjære og regne ut hvor store plater du trenger. I denne guiden tar jeg utgangspunkt i at kassen bygges i kryssfineer. En tresort som består av plater som er komprimert til en tykkere plate. Dette gjør at den er bestandig mot fukt. Jeg har også lakket platene for å gjøre den enda mer bestandig mot fukt. Til styrkere kan du bruke hva du vil. Jeg har brukt furu"pinner/stokker" som Shelled Warriors sikter til. Her er mine plater:

Her begynner vi:

Etter at du har skaffet materialene kan du begynne byggingen. Det guiden til shelled warriors forteller stemmer i største grad. Men når det er tid for å skru, gjør dette for hånd eller skru dreiemomentet til 0. Ellers vil du få glipper som gir deg store problemer. Idéen er at trelimet mellom platene skal forsegle eventuelle glipper og sørge for at kassen er vann og jordtett.

Mine problemer:
Får du først glipper, bruk en enkel spakkel. Slett ut eventuelle "bølger". Jeg fikk store glipper og fant ut at jeg skulle bruke silikon til å tette disse. Ikke så lurt. Vannbasert lakk vil ikke feste seg til silikon og derfor må dette sparkles over. Etter at jeg kjøpte silikonet og sparkelet lå jeg under med ca. 900 kroner. Det var dyrt og tungvint.
Dette sparkelet brukte jeg.

Det ble også kjempedyrt og pga. manglende ventilasjon måtte jeg til og med ringe giftsentralen og spørre hva de anbefalte. Jeg fikk ikke lakke eller styre med prosjektet på resten av helgen. Dritt. Sparkelet herdet da etter kort tid, så dette var kjempeflott. Dessverre slettet jeg ikke ut sparkelet, dette førte til at det ble vanskelig å lakke over. Lakken ble kjempetykk på noen områder, og dette gjorde at det tok lang tid for at lakken stivnet. Jeg måtte dekke kantene med blomsterjord og stein hentet fra fjæra. Rett og slett for at de ble så stygt. (Så stygt at bildet slettet seg selv) *kremt*. Sparkelet er også ganske giftig og det er viktig at det dekkes med stein og lakk. Skilpaddene spiser det neppe, men de kan jo altid klore litt i det og spre greiene rundt omkring. Better safe than sorry. Jeg sparklet og strødde silikon både på inn- og utsiden. Dette er tette greier, altså.

Dette er ikke mye til guide, men heller generelle tips til dem som ikke er like handy som resten av gjengen her. Iløpet av prosjektet har jeg allikevel lært MYE.
Jeg har også lovet en overraskelse. Substratet ser kanskje ut som jord? Det er det ikke. Det er kokostorv av beste kvalitet. Substratet minner på mange måter om jord, det har samme konsistens og det er godt å grave i. MEN! med dette substratet kan du plassere kassen i stua - det lukter ingenting og det støver ikke. Det er lett å transportere og det er lett å bestille. Jeg bestilte fra en side som heter cropshop.no.
U-Gro XL | CropShop
Dette er rare greier, 'ass. Du setter blokka midt i kassen og heller vann på det. Denne lille blokken blir til 70 liter torv. Imponerende.

Men spørr gjerne, folkens! Som sagt er ikke dette mye av en guide, men dersom dere har spørsmål til guiden, vil jeg gjerne høre dem. Jeg er selv lovlig skilpaddeeier og jeg vet at det er mange nye eiere som kanskje er ganske unge, men som har foreldre som kan støtte dem i byggingen.
Tutorial Tools

By Kristian262 Mann on 08-03-2013, 11:31
Standard

Har du bilder som viser kassen når den er ferdig innredet og innflyttet?
Hvor høye vegger har du rundt?
Svar med sitat
By Ximmanis Mann on 12-03-2013, 18:03
Standard

Ser ut som om CropShop er lagt ned gitt:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...gen/1.10903837

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk HD
Svar med sitat
Comment

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tutorial Tutorial Starter Category Comments Siste melding
hvordan snok og hvordan terri? mrbigboy Snoker 13 19-08-2011 19:00
Jeg gikk på tur i skoogen.. Christoffer Småprat 10 13-04-2009 14:37
Gikk noe galt under hamskiftet? MonsterRebecca Taranteller 7 26-12-2008 15:58
der gikk den kaka! fawboy Filmsnutter 5 29-10-2006 13:32
Hvordan ta opp? john Taranteller 12 25-07-2006 13:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:54.