"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Arbeidslogg Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium<!-- google_ad_section_end -->
Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium
Published by Magnetbånd Mann
20-07-2011
Standard Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium

Hei, første tråd på reptilfreaks.no

Kommentar/spørsmål postes i vår 'Prosjektspørsmål tråd'!

-

Vi bygger vårt første terrarium i skrivende stund. Terrariumet skal huse 1.1 skjeggagamer. Mesteparten av inspirasjon og informasjon er hentet på nettsider som repti.net og reptilfreaks.no, google bilder samt sunn fornuft : ) . Skal oppdatere underveis med planer, byggemateriell, fremgangsmåte og bilder. Prøver å gjøre et grundig funksjonelt og visuelt arbeid for et flott sluttresultat. Time will shåow!

Terrariumet skal være et Australsk ørkenterrarium. Størrelsen vil bli 200 x 70 x 90, samt en fot/sokkel på 190 x 60 x 35.

Savnet spesifikk handleliste fra andre prosjekttråder. Velger derfor å skrive ned alt vi kommer over så det er lettere å forstå nøyaktig hva vi bruker samt pris.
  • Byggemateriell:
    • Terrarium: MDF plater
      • Tykkelse: 16 mm
      • Pris: 238,-/stk for 244 x 122 cm plater
      • Antall: 4 stk (totalt 952,-)
    • Dører: Plexiglass
      • Tykkelse: 5 mm
      • Pris: Gratis kapp, må sages til 92 x 59 cm
      • Antall: 2 stk
    • Ventilasjon: Aluminiumslister
      • Pris: ~120,-/stk, 30 x 10 cm
      • Antall: 5 stk
    • Maling:
      • Utvendig: Lady classic
        • Farge: Svart
        • Pris: ~150,-/boks á 0,7 liter
        • Antall: 1 stk
      • Innvendig: Ikke klargjort
      • Grunning: Coop Infra sperregrunn
        • Farge: Hvit
        • Pris: 0,- Hadde en 10 litersdunk fra før av.
        • Antall: 1 stk
      • Membran: Biltema Hidroflex
        • Farge: Turkis
        • Pris: 399,-/ 8 kg
    • Skruer:
      • Diverse biltema treskruer torx/stjerne. Skal sjekke emballasjen. Ca. 100,- totalt
    • Bakgrunn:
      • Byggemasse:
        • Isopor: Gratis plater diverse størrelser fra innsamlingsstasjon.
        • Ekspansjons-/fugeskum:
          • Merke: Biltema 750 ml / Clas Ohlson 750 ml
          • Pris: ~49,- / ~79,-
          • Antall: 2
      • Steinmasse:
        • Casco husfix
        • Pris: 599,- / 10 kg
        • Antall: 1
      • Festemateriell:
        • Biltema Trelim:
          • Bruksområde: Holde små biter isopor på plass
          • Pris: 19,-
        • Biltema Tannpirkere
          • Bruksområde: Feste isopor sammen
          • Pris: 12,90,- / sett med 3 x 200 pirkere
  • Terrariumutstyr:
    • Lys:
      • Armatur: Exo Terra Light Cycle Unit
        • Watt: 2 x 30 w
        • Pris: 735,- / stk
      • Lysrør: Exo Terra 10.0
        • Watt: 30 w
        • Pris: 212,50- / stk
      • Lysholder: Biltema E27 socket m/kabel og ledningsfører/festeskrue
        • Farge: Svart
        • Bruksområde: Månelys
        • Pris: ~100,- for oppsettet.
      • Månelys: Exo Terra Night Glow
        • Watt: 50 w

Listen vil nok vokse etterhvert som vi kjøper eller kommer på flere ting. Skal legge ut bilder med beskrivelse snart.
Alle kommentarer og spørsmål skal postes i vår tråd: "D.I.Y. Gjør det selv / Prosjektspørsmål"

Hilsen Magnetbånd og Vinka : )
Tutorial Tools

By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 02:04
Standard

Første skisse. Målene er endre litt i ettertid. Spon er blitt utelukket. Var innom byggevareforretning og testet styrken/fleksibiliteten på ulik tykkelse MDF. Endte på 16 mm. Regnet litt på vekten. Skissert opp skråkapp 45 grader for å skjule kantene.
-----

Revisjon av første skisse. Målene er avgjort. Terrariumet og sokkelen er tegnet opp. Skrevet opp hvilke mål jeg trenger på platene og hvor mange.
-----

Skrev opp størrelsen på alle platene, og tegnet de inn på hele MDF plater (2440 x 1220 mm) en får kjøpt i byggevareforretningen (kjøpt på Montér), for å unngå å kjøpe for mange plater. Det gikk på 4 stk.
Sist endret av Magnetbånd; 20-07-2011 kl 04:56. Begrunnelse: skrivefeil
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 02:38
Standard

Montér kappet platene mine for meg gratis etter tegningen min, men de hadde kun mulighet til å kappe rett (90º). Siden jeg ville skjule kantene best mulig, valgte jeg å gjæringssage alle sidene, bortsett fra de som vender inn mot glasset, i 45º. Her er jeg ferdig med sokkelen (også den; gjæringssaget i kantene), og bruker den til benk for å kappe resten av platene. Nøyaktighet lønner seg her, for små feil forplanter seg fort til andre sider..!
-----

Mesteparten av platene er ferdige. Noe av utstyret jeg brukte. Måtte legge platene rett oppå noe (i dette tilfellet, et biltak for ikke å skade kantene som er skråkappet (veldig skjøre helt på kanten).
-----

Sirkelsagen/Gjæringssagen jeg brukte. Tvingene var for å hindre sagskinnen å skli ut når jeg kappet.
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 02:48
Standard

Fant noen isoporplater av ymse slag som jeg festet sammen med tannpirkere og lim. Vi laget to halvdeler á 100 cm i lengden for å letteregjøre prosessen. Enklere å løfte/flytte og plassere i terrariumet senere.
-----

Close-up. Litt skjøter for å forhindre at isoporen falt fra hverandre.
-----

Den første halvdelen (nærmest kamera) satt ved siden av andre halvdel. Dette er den fulle lengden på terrariumet. Lagt ut noen isoporblokker for å tenke oss ut hvordan det vil se best ut.
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 03:49
Standard

Venstre side skal være kald og høyre varm. En hule på hver side, en tunell i midten. Skjedde en del endringer underveis, men dette er grovplanen.
-----

Mer isopor arbeid
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 03:53
Standard

Her kommer hulen på høyre side til verks. Taket skal være avtagbart både her og på andre siden, samt tunellen i midten.
-----

Mellom halvdelene.
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 04:05
Standard

Fortsatt på høyre varmeside. Laget en midlertidig høyde for å hjelpe tenkeprosessen. Den ble fjernet og erstattet med en lavere etterhvert.
-----

Som en liten test prøvde jeg å lage trappetrinn og diverse med byggeskum. Gikk greit, men tror jeg kunne gjort samme jobb raskere med isopor. Byggeskum var bedre til å fylle hull : )
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 04:12
Standard

Skar vekk overflødig byggeskum når den var størknet.
-----

Begge isopordelene satt inntil hverandre
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 04:27
Standard

OBS: Du får hva du betaler for. Kellen JigMaster til rundt 260,- med lasersikte. Kort fortalt: Laseren; og stolen for den slags skyld, peket normalt 15º til den ene eller andre retningen. Brukte den for å kutte hull til ventilasjon. Heldigvis var det mye å gå på. Aluminiumsristen strakk seg godt over kanten og skjulte imperfeksjonismen 100%.
-----

Her er resultatet på den ene siden. Ser tilsvarende ut på motsatt side. Skal ha tre like rister i taket litt lengre bak. Deler av ventilasjonsristene på siden skal jeg dekke til med bakgrunn, dog vil det være mer enn tilstrekkelig utlufting.
-----

Terrariumet snudd opp/ned for malestrøk på bunnen. Her ser du lufteristene på siden bakfra/forfra.
-----

Litt annet av utstyr.
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 04:38
Standard

Malt foten/sokkelen til terrariumet. 2 strøk. sokkelen måler 190 x 60 x 35
-----

Forsterket sidene i sokkelen. Utenfra er sokkelen kun satt sammen med noen treskruer skrudd inn fra siden (mao. ingen skruer i fronten, fordi det ikke ser så fint ut). Derfor denne løsningen.
-----

Sager ut hull til ventilasjon på toppen. Aluminiumsristen vi har brukt på sidene og toppen (totalt 5 stk.) er den du ser på bildet.
-----

En test med halvferdig isoporbakgrunn plassert inni. Bildet er tatt rett før sokkelen ble malt. Taket mangler.
Sist endret av Magnetbånd; 20-07-2011 kl 04:55. Begrunnelse: feil mål
Svar med sitat
Comment

Emner
bakgrunn, skjeggagam, skjeggis, terrarie, terrarium

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tutorial Tutorial Starter Category Comments Siste melding
Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium Magnetbånd Prosjektspørsmål 18 28-04-2013 10:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:52.