"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Arbeidslogg Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
Gammel 20-07-2011, 01:52  
Magnetbånd Mann
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Rogaland
Alder: 32
Meldinger: 65
Standard Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium

Hei, første tråd på reptilfreaks.no

Kommentar/spørsmål postes i vår 'Prosjektspørsmål tråd'!
...

Sist endret av Magnetbånd; 21-07-2011 kl 12:34. Begrunnelse: Oppdatert prs husfix
Magnetbånd er offline   Svar med sitat
By Stokko Mann on 20-07-2011, 13:25
Standard

ser kjempe bra ut dette! hvor får du kjøpt di alu ventilasjon listene ?
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 20-07-2011, 23:34
Standard

Svar med sitat
By Kraissy144 Mann on 20-07-2011, 23:46
Standard

Ser fett ut dette! Gleder meg til å se mer

Og creds for at dere har gjør det ryddig på forumet En tråd til spørsmål og en til logg!

Velkommen til formumet!
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 21-07-2011, 12:32
Standard

Da har vi bestilt 10 kg husfix. Kommer om en uke. Kostet 599,- på montér

Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 11-08-2011, 01:59
Standard

Husfixen kom noe senere enn hva Montér sa, men det gikk greit, vi er ikke helt ferdig med isoporbakgrunnen ennå. Smådetaljer så er vi i mål. Har kommet litt lengre enn de siste bildene, i hovedsak bare småplukk igjen:

-----

-----

Husfix i hus. Antar at 10 kg bør holde.

-----

Har satt meg litt i tanken om å dimme glødepærene på samme måte som lysrørene. Det hadde vært fint om både UV-lys, varmelampe og månelys dimmet av/på for å skape en naturlig overgang fra natt til dag. Var ikke enkelt å finne en slik automatisk dimmer, men jeg tror denne K8028 kretsen kan gjøre jobben. Kommer som et byggesett til rundt 400 kr. Jeg skal komme tilbake til det senere. (18.08.11: Etter nøyere undersøkelse mangler kretsen klokke til å gjøre jobben, den planen er foreløpig lagt på is) Vinka har satt i gang å lage vann- og matskåler. Enkleste måte å påføre husfix var å vanne det ut litt tynnere enn en pasta og dermed applisere det med malerkost i flere lag. Bilder kommer etterhvert.

Legger ved en skisse over hvordan jeg ser for meg skjeggisene kan vandre i vårt nye terrarium:

Tegnet med iPad : )
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 11-08-2011, 02:28
Standard

Slik bor skjeggisene idag. Terrariumet er 360 liter (125 x 60 x 50). Satt i perspektiv blir det vi nå lager 1150 liter. Den neste leieboeren i dette terrariumet blir KP'en vår. På bildet er hulen fjernet for å stimulere 0.1 skjeggisen vår ut av dvalen hun har vært i siden februar/mars. Hun er nå blitt aktiv igjen.

Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 18-08-2011, 01:05
Standard

(OBS: bildestørrelsen har vokst da reptilfreaks.no ikke tillater meg å ha mange flere bilder på deres server. De er isteden limt inn fra en annen server. Bildene kan vises i full størrelse ved å laste bildet i et eget vindu/fane og fjerne "tn_" i adressen)

Isoporbakgrunnen begynner å bli ferdig, og fingrene mine har klødd etter husfix. Husfix var overraskende enkelt å jobbe med. Jeg har valgt å legge det lagvis: Først dekke hele bakgrunnen med et tynt lag husfix for å forsegle alle hull, krinkler og kroker. Vi kan ikke tillate at fórdyr finner et hull i husfixen for så å grave seg inn i isoporen (og i verste fall formere seg i bakgrunnen). Husfixen blir vannet ut noe mer enn bruksanvisningen tilsier, til en røre med konsistens lignende drikkejoghurt (nam).

Snart ferdig med isoporbakgrunnen. Pillaren til venstre er laget for å skjule den store ventilasjonslisten på siden. listen vil kun være synlig når du ser fra skarp vinkel inn i terrariet på motsatt side. Det vil gi god lufting uten visuell forstyrrelse utenfor, og jeg synest den bryter litt; i det som ellers ville blitt en kjedelig loddrett fjellvegg.

-----

Jeg freser opp byggeskummet for å motvirke boblefaktoren i det ferdigherdete byggeskummet.

-----

Frest ut spor til varmekabelen på varmsiden, og lagt den midlertidig på plass. Isoporen vil hindre varmen å forsvinne nedover, og husfixen som skal over; vil (med all sannsynlighet) distribuere varmen rundt seg og opp.

-----

Første strøk med husfix. Blandet ut i en engangskopp. Den ble senere byttet ut i en tom iskremboks, siden koppen ikke kan holde så mye om gangen. Brukt en vanlig pensel (sett med 3 pensler til ca. 60,- på Clas Ohlson). Husfixen er blandet ut med mer vann enn anbefalt på pakken. Jeg synest det er en fin beskrivelse å si at utblandingen ble alt fra joghurt- til drikkejoghurt konsistens. Våt husfix glir lettere mellom sprekkene. Kan påpeke at dette er en veldig moro prosess : )

-----

Jeg la bakgrunnen bakover for å lettere komme til sprekker og underside av 'sandsteinen'. Da renner det inn i bakgrunnen istedenfor å dryppe nedover og få 'henger' i steinen, noe som ville sett unaturlig ut. Så: Rett opp-ned for vannrette flater, og legge isoporen på siden for å male veggene.. Bildet viser med vannskålen (som Vinka har laget).

-----

Litt nermere.

-----

Taket på hulen (på kaldsiden) er laget for å kunne tas av. Det ses tydelig her da taket ennå ikke er malt med første strøk husfix. Her ser du også pillaren som skygger for ventilasjonslisten som skal ligge til venstre, bak.
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 18-08-2011, 01:17
Standard

Nesten hele venstre side har fått første strøk husfix. I etterkant har jeg gått over med våt husfix og tettet hull og sprekker som enten kommer av unøyaktighet, sprekker eller luftbobler som oppstår i isoporen når jeg malte første strøk. Når du maler over isopor, kommer du ikke utenom å fange inne små bobler luft, som kan komme opp fra husfixen før den er tørket.

-----

Bildet fra en annen vinkel, satt på siden av høyre side. Merk svart søppelsekk. Så slipper du gris på bordet : ) Det var alt for idag. Vi oppdaterer når vi kommer et stykke videre.

Minner om at kommentarer og spørsmål stilles i vår dedikerte tråd til formålet, ikke her
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 04-09-2011, 18:27
Standard

Fått husfix på snart hele bakgrunnen og lagt ned varmekabelen. Brukt ca 6 kg husfix til nå.

Et par bilder fra prosessen med varmekabelen:

Ser tydelig sporet hvor kabelen ligger.

-----

Brukt dremel til å frese ut spor, og klattet på med husfix. Enkelt og effektivt.. og moro.. og fullt i isoporflass.

-----

Kjøpte inn to 120 x 60 x 5 cm isoporplater til bunnen. Dette for å heve bakgrunnen opp og få dypere sand, og på varmsiden må vi feste resten av varmekabelen fast i berget/husfixen. Pris pr. plate var på rett over 50,-. Kappet lengden til ca 98-98,5 cm med tapetkniv slik at de passer inni terrariet. Bildet tatt med begge platene + bakgrunnen inni. Bedre å teste at alt passer; en gang for mye enn en gang for lite. I ettertid festet vi platene fast i høyre- og venstre bakgrunn; med tannpirkere og grillpinne av tre.

-----

Tester passformen. Bilde fra begge sidene.

-----

Fester resten av varmekabelen i berget som skal være under sanden. Jeg la først kabelen ut slik at avstanden var jevn, festet med tannpirkere. Tegnet opp med sprittusj, fjernet pirkerene; og kabelen la jeg til sides, og freste ut sporet med en dremel. Merk at jeg har laget en helling nedover, slik at sanden gradvis blir varmere og grunnere mot høyre.

-----

Ferdig spor.

-----

Med husfix.

-----
Her er et bilde som illustrerer hvor kabelen går:

Ble siste bilde idag. Går litt tregt om dagene grunnet sykdom, men det går fort over : )
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 07-09-2011, 03:35
Standard

Et par bilder til:

På siste bilde ser en tydelig den 5 cm høye isoporplaten jeg har bygget under, for så å skråkappe og male husfix over (til nå; to lag). Sand-nivået skal ligge et par cm over dette nivået igjen.
Svar med sitat
Comment

Emner
bakgrunn, skjeggagam, skjeggis, terrarie, terrarium

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tutorial Tutorial Starter Category Comments Siste melding
Magnetbånd og Vinkas skjeggagamterrarium Magnetbånd Prosjektspørsmål 18 28-04-2013 10:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:25.