"
Gammel 11-09-2008, 22:12   #1
Reptilfreak

egotrip sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Lillyhammer
Meldinger: 81
Talking Iguan på vei

Har en Iguan på vei til meg. Driver å planlegger terrariet nå. Eller, har kommet så langt at jeg har gått til anskaffelse av Byggemateriale til terrariet. Kjenner en del folk som har peiling på reptiler, så dette føler jeg meg sikker på.

Gleder meg til han kommer. Som utfra den lille formuleringen så sies det at jeg da er på utkikk etter en hann. Det viktigste nå først er å lage ett jem til den. Har nå tenkt en stund på den beste løsningen. Terrariet tar form av ett 90x90 dusjhjørne i glass, veggene skal forlenges. drev å tenkte på å ha ca 150x100. Men kom gjerne med inspill om dere syns det blir litt lite.

Dusjhjørnet blir da fremsiden, og inngangsdør til terrariet. I helga så skal jeg benytte tiden å lete etter litt drivtømmer, vaske dette, og tørke det. Drev å tenkte på å ha en klatreplante som skal slynge seg om hovedgrenen oppover, men dette må være en plante min kjære nye venn kan spise av i ro og mak. Noen forslag her?

Har og gått til innkjøp av en luftfukter. Har lest mange av trådene her og repti.net, å sett at flere annbefaler "pingvin" foggeren til Biltema, som forøvrig ikke lenger ser ut som en pingvin.
Solspot er og handlet inn, testet og funnet tilfredstillende. Så neste på agendaen innen lys er nå UV rør.

her er dusjhjørnet som skal forme fremsiden av terrariet. Håper dette vil gjøre fin nytte, og ta seg pent ut i tilegg.

Sist endret av egotrip; 18-09-2008 kl 21:07. Begrunnelse: Avsnitt og skrivefeil
egotrip er offline   Svar med sitat
Gammel 11-09-2008, 22:21   #2
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard

Skal du ha hanne så blir denne stooor!
Absolutte minimumsmål er 200cm*240cm*150cm (Høyde, lengde, bredde) og selv dette mener jeg er forlite til en fullvoksen iguan....
Gammel 11-09-2008, 22:29   #3
Reptilfreak

egotrip sin avatar

Standard

Svar tatt til etterretning.
Jeg har regnet litt nærmere på det, og jeg kan faktisk avse minst 200x200x250 Ja jeg er rimelig sikker på at det blir en hann, men skal ikke si helt 100% enda. Skal ta meg god tid på å finne den rette. Da kjønnet blir 100% så vil jeg gjerne ha navneforslag. Men dette kommer jeg tilbake til.
Gammel 12-09-2008, 06:32   #4
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 41
Meldinger: 792
Standard

Så spennende!
Når du begynner å konstruere innhegningen må du ta masse bilder og oppdatere oss ofte. Blir artig å følge med på
Lykke til!
Jonas er offline   Svar med sitat
Gammel 12-09-2008, 09:57   #5
Reptilfreak

egotrip sin avatar

Standard

skal prøve å holde dere oppdatert på byggeprossessen, ulempen er at jeg har lett for å bli engasjert, å glemmer å ta bilder å dokumentere da jeg er i gang.
Gammel 17-09-2008, 22:55   #6
Reptilfreak

egotrip sin avatar

Standard

Bok innkjøpt. Jo mer info, Jo bedre.
Lest flere steder at denne er å annbefale, 180,- er jo bare lommerusk iforhold til verdien av infoen, ett friskt og raskt dyr, er verdt mere enn som så.
Gammel 18-09-2008, 00:14   #7
Junior Member

Meldinger: 2
Smile

Slettes ingen dum ide det md dusjen altså lett å få til et vanningssystem også hehe om man vil,,
JazMatas er offline   Svar med sitat
Gammel 18-09-2008, 07:33   #8
Reptilfreak

Soli sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Alder: 32
Meldinger: 364
Standard

Stilig, blir spennende å ser dette når det er ferdig
Soli er offline   Svar med sitat
Gammel 18-09-2008, 17:34   #9
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av egotrip Vis post

Bok innkjøpt. Jo mer info, Jo bedre.
Lest flere steder at denne er å annbefale, 180,- er jo bare lommerusk iforhold til verdien av infoen, ett friskt og raskt dyr, er verdt mere enn som så.

Jepp, verdt hver krone, men (sorry)... på capris.no får du samme boka til omtrent halve prisen.
Gammel 18-09-2008, 20:05   #10
Reptilfreak

egotrip sin avatar

Standard

Kunne vist den infoen tidligere.
For eksempel henvist til det i de trådene du har anbefalt den?
Men samme det. Overlever det "ranet". hehe.
Er ikke økonomisk dyr uansett. Så ser ikke stor problemet med det..

Laget meg Lianer i dag. Brukt Hemp-hyssing å fletta, tvinna og stått i. Tenkte å bruke det som liane rundt stokkene, slik at han har noe å gripe tak i. pluss at det blir litt bedre å se på for slaven hans, (les: meg)..
90m med 3mm hyssing har blitt ca 8m Liane.

Skal se om jeg får til noen bilder av prosjektet snart.
Men har ikke kommet noen vei med selve konstruksjonen enda, siden jeg venter på vannfaste plater til vegger enda. Pappa som skaffer disse, men han må nesten få lov til å bli ferdig med det elektriske hjemme hos seg først, sidem det er EL-inspeksjon der i morra. Skal si jeg gleder meg å begynne å sette sammen her. Har troa på at dette kan bli bra.

Løper litt frem og tilbake her med det jeg snakker om, men kjøpte i tillegg lysarmatur til UV lys i dag. 1x120mm og 2x60mm lysrør armatur. tenkte å ha den lange i taket, og de korte på veggen, for å fylle mye av terrariet med UV.

Sitat:
Opprinnelig postet av JazMatas Vis post
Slettes ingen dum ide det md dusjen altså lett å få til et vanningssystem også hehe om man vil,,
Blir nok ingen vanningssystem. Tror jeg skal klare meg med fogger og spruteflaske. Men muligheten er der, for jeg skal bruke våtromsplater som vegger, og gulvbelleg på gulvet. Så holder jeg fuktigheten inne i terrariet, og luftfuktigheten oppe der inne.
Driver å funderer på luftesystem der og, antagelig innluft på bunn, og utluft på toppen, slik at varmen sørger for luftsirkulasjon, men ikke slipper ut for mye varme.
Sitter litt i tenkeboksen på den der frem til matrialene kommer.

EDIT:
Sitat:
Opprinnelig postet av Iggemamma Vis post
Jepp, verdt hver krone, men (sorry)... på capris.no får du samme boka til omtrent halve prisen.
Stemmer det iggemamma, Capris.no har den til 105,- men de legger til frakt på den, så må regne med noen kroner til. Bokkilden, som jeg bestilte fra, sender det gratis. Men ja det hadde vært billigere alikevel fra Capris.

Sist endret av egotrip; 18-09-2008 kl 21:16. Begrunnelse: Avsnitt, lagt til, ryddet
Svar

Emner
iguan

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Grønn iguan Bigbo Andre øgler 52 08-10-2016 19:41
Iguan Stakkar iguan Androctonus Andre øgler 50 29-06-2008 23:31
Iguan hva kan jeg ha sammen med iguan? Sistine Andre øgler 7 15-08-2007 20:54
Nybegynner - iguan rotskrot Andre øgler 11 26-10-2005 09:51
Banan til Iguan? NEI!!! rotskrot Andre øgler 2 25-04-2004 11:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:49.