"
Gammel 30-05-2007, 13:30   2 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
jacob
Guest

Meldinger: n/a
Standard firfisle terarrium

like ved meg var det ett sted hvor det var mye firfisler, nå bygger de bygge felt der. fanget 3 firfisler før hele stedet var rasert. har ett helt vanlig akvarium jeg holder de i. lurte på noen tips om hvordan de skal ha det? hva burde jeg fore de med? og hvordan kan jeg avle de
  Svar med sitat
Gammel 30-05-2007, 15:06   #2
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Rakkestad
Alder: 29
Meldinger: 832

vil tippe firfislene spiser det samme som de fleste øgler. Insekter fra nærområdet da? Slik som gresshopper, edderkopper osv? De spsier sikkert små sirisser og melormer om de får tilbudt det! Prøv å innrede terra sålikt som mulig i den norske natur og tempen og fukta er vel ikke vanskelig
Chibi er offline   Svar med sitat
Gammel 30-05-2007, 15:16   #3
Junior Member

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 11
Standard Re: firfisle terarrium

oki, takk. har bare nestn vanlig romtempratur der den står. mellom 17-19 grader.. men tenkte på underlag i terarriumet. som feks: jord? sand? osv.. har jord oppi der nå. og den graver veldig mye.. og hva skal til for å få disse til evt legge egg/ få unger?
Jacob er offline   Svar med sitat
Gammel 30-05-2007, 15:38   #4
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: oslo
Meldinger: 128

holdt litt på med slike tidligere,dette er noen av mine erfaringer;

*fiks et stort! terrarie til dem,disse er mye mer aktive enn nesten alle andre reptiler jeg har holdt, og blir morsommere å ha jo større plass.

*innred terraet med jord,stein,mose,røtter etc.lag en "dam" (isboks eller noe) et eller annet sted,la noe mose eller røtter henge ned i denne.

*dropp varme, bruk max25W spots,men lag punktvarme med denne på en stubbe eller stein. norge er et kaldt land, så romtemp er egentlig godt å varmt for dem.

*dropp sterilisering av innredning,hent det i skauen og putt det rett oppi. på denne måten lager du det mer naturlig, det er der de kommer fra og de tåler det godt..hvis du er heldig får du med litt edderkoppegg etc som blir snacks etterhvert.

*lag det rømningssikkert, dem er kjappe som satan.

studer området du fant de i og lag et sammendrag, bruk ting derfra til innredning. trenger både tørt og vått område,varmere og kjøligere etc

*dem eter sirisser, og alt mulig, men ser ut til å like det jeg fant i skogen best..mye av dette er forholdsvis lett å avle på..les:edderkopper,biller,larver etc

*blir veldig lett stressa og kan matstreike..værforsiktig, ikke mas med dem..

*de har nesten ALLTID midd og parasitter, innvendige og utvendige, få en kur av dyrlegen og sett i gang. har du andre dyr, hold disse godt adskildt på alle måter,åsså inventar og så videre..

*de skal ha det kaldt i dvaletiden. hadde mine i garasjen i en boks med papir,ca 5 grader, vet ikke hva som er riktig her..

*de ordner avl selv, ikke tenk på det det kommer av seg selv. dem føder levende såvidt jeg kan huske, og ungene er småååå..så gi dem mikromat og kanksje er det lurt å ikke røre de før de har vokst et par mnd.

jepp,ingen ekspert,men dette funka fint for meg..

btw,jeg fanga to gravide hunner,lot de få ungene i fangenskap,slapp ut alle ungene bortsett fra fire. disse er fredet etter norsk lov, og jeg oppfordrer i grunn til å følge dette. finn et egnet sted å sette de ut.
anarkist er offline   Svar med sitat
Gammel 30-05-2007, 15:41   #5
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,679

husk uv lys. fordi om vi bor i kalde norge så trenger disse også simulert sollys og uv stråler.
Gammel 30-05-2007, 20:07   #6
Junior Member

hvordan ser jeg om det er en hunne eller ei? og hvordan ser man om de er gravide? nybegynner jeg se.. var litt inn i Salamandere før, hvor jeg fikk både små salamandere og stor salamandere til å legge egg osv
Gammel 31-05-2007, 15:27   #7
Junior Member

har lest litt rundt og sett bilder. den ene firfisla mi er noe alvorlig feit, og ser prikk lik ut som de bildene jeg fant av gravide firfisler på nettet (Lacerta vivipara) som da er samme slag som mine. lang tid tar det før ungene kommer? og isåfall, kan de bli spist av de eldre?
Gammel 05-06-2007, 09:06   #8
Junior Member

ingen eksperter på dette området?
Svar

Emner
firfisle, terarrium

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/andre-ogler/3215-firfisle-terarrium.html
Skrevet av For Type Dato
Firfisle - Kvasir This thread Refback 04-07-2009 21:50
Firfisle - Kvasir This thread Refback 20-06-2009 19:02

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Firfisle : ) Mathias Woodss Gekkoer 31 04-12-2010 21:41
Lacerta vivipara(Vanlig firfisle) Mr Matsy Andre øgler 15 21-09-2008 09:28
Mitt Terarrium bisQuit Terrarier 21 22-02-2007 05:46
St¯rrelse p terarrium? Sid Terrarier 1 23-06-2004 16:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:44.