"
Gammel 29-05-2013, 01:23   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2013
Alder: 24
Meldinger: 141
Standard Noen som har erfaring med denne arten? :)

Har sett litt på tribolonotus gracilis og synes de er utrolig fascinerende! Kommer ikke til å skaffe meg det med det første uansett, men kanskje etterhvert

Lurer på om det er noen her som har erfaring med disse og kan si litt kort om fordeler/ulemper ved å ha dem osv (interessant å lære litt om forskjellige arter), og lurer også på hvor mange i Norge i som har disse - vet at det er noen, men det er vel ganske få, eller?
Gammel 29-05-2013, 08:54   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 69
Standard

Har ingen erfaring med de, men har sett de i Hamm og de er helt nydelige.
Definitivt på ønskelista mi.
Sigaw er offline   Svar med sitat
Gammel 29-05-2013, 11:03   #3
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Rødøyd krokodilleskink er En skink som er litt "up and coming" kan man si.
Har ikke vært øgla som selges overalt akkurat, men det siste par årene blitt noe mer vanlig.
I statene ligger de på ca 85-100 dollar. de er nok noe dyrere i Europa, men fortsatt ikke en dyr øgle.
Jeg vil tro at vi kan få se noen på svenske messer i år, eller hvert fall til neste år, men inntil videre trur jeg du må ut i Europa for å finne dem.
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 29-05-2013, 13:06   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Meldinger: 239
Standard

Jeg har 1.1 av disse

Veldig stilige dyr, de ser nesten ut som små dinosauruser!
En ulempe er at de fryktelig sky.

De er også veldig flinke til å svømme, så det kan lønne seg å enten ha en stor vannskål eller lage en vanndel
skilpaddgutten er offline   Svar med sitat
Gammel 29-05-2013, 22:24   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2013
Alder: 24
Meldinger: 141
Standard

Takk for svarene

Derfor jeg synes de er så fascinerende, elsker forhistoriske dyr! Dumt at de er sky da.. Men allikevell, de er jo utrolig fascinerende etter det jeg har sett på bilder, videoklipp, lest osv
Gjerne legg ut bilde av de du har og oppsettet, hadde vært morsomt å se
Gammel 27-10-2014, 07:34   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2014
Sted: Østlandet. Oslo/Hedmark
Alder: 30
Meldinger: 7
Standard

Jeg har nettopp huket tak i en da min forrige døde av alderdom. De er flotte å se på.når de først viser seg veldig sky og bittelitt skvetter men ikke aggressiv. Tyskland har grei tilgang på de,men aldri hørt om noen i Norge som har disse. Signerer den over her ang svømmingen.
ReptileQueen er offline   Svar med sitat
Gammel 27-10-2014, 22:34   #7
Reptilfreak

Standard

Forresten: Fordeler: de er ikke noa *alle* har, de er flotte å se på,når de viser seg. Ulemper: de er ikke et førstegangsdyr da det krever mye kunnskap om levekår. det er også et evig styr å passe på luftfukt, dag/nattemp etc. OG de er ingen *kjæledyr* som man bare kan plukke opp og kose/dressere..
Gammel 27-10-2014, 23:52   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ReptileQueen Vis post
Forresten: Fordeler: de er ikke noa *alle* har, de er flotte å se på,når de viser seg. Ulemper: de er ikke et førstegangsdyr da det krever mye kunnskap om levekår. det er også et evig styr å passe på luftfukt, dag/nattemp etc. OG de er ingen *kjæledyr* som man bare kan plukke opp og kose/dressere..

!"#¤"%&!"#¤"#%"#&"#%¤"#¤"#%&
Det er ingenting som heter førstegangsdyr!
Og ingen av dyrene i hobbyen vår er faktisk kjæledyr du kan ''kose'' med.. de er hobbydyr..

Så lenge en faktisk er født med hodet strategisk plassert, bør en fint kunne lese seg opp til å også holde disse som sitt første dyr.
Det skal ikke måtte være nødvendig å bruke andre dyr som en ''ressurs'' for å gi deg en falsk følelse av erfaring.
Du lærer faktisk ikke å holde GTP'er, ved å holde kornsnoker.
Ei heller lærer du å holde disse, ved å ha leoser ett par uker i forveien.

Dersom en ikke klarer å tilegne deg nok info til at en er kompetent til å holde en ''krevende'' art, er man ærlig talt ikke kompetent nok til å holde mindre krevende arter heller..

Les, les, les og les. Å når du tror du er ferdig, så leser du enda mere, å repeterer hele prosessen!

Sist endret av Reptils; 28-10-2014 kl 00:01.
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 28-10-2014, 06:14   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
!"#¤"%&!"#¤"#%"#&"#%¤"#¤"#%&
Det er ingenting som heter førstegangsdyr!
Og ingen av dyrene i hobbyen vår er faktisk kjæledyr du kan ''kose'' med.. de er hobbydyr..

Så lenge en faktisk er født med hodet strategisk plassert, bør en fint kunne lese seg opp til å også holde disse som sitt første dyr.
Det skal ikke måtte være nødvendig å bruke andre dyr som en ''ressurs'' for å gi deg en falsk følelse av erfaring.
Du lærer faktisk ikke å holde GTP'er, ved å holde kornsnoker.
Ei heller lærer du å holde disse, ved å ha leoser ett par uker i forveien.

Dersom en ikke klarer å tilegne deg nok info til at en er kompetent til å holde en ''krevende'' art, er man ærlig talt ikke kompetent nok til å holde mindre krevende arter heller..

Les, les, les og les. Å når du tror du er ferdig, så leser du enda mere, å repeterer hele prosessen!

Det var ikke helt det jeg mente selvfølgelig er ingenting umulig. Min erfaring er dog likevel at de aller aller fleste får sitt første dyr uten å vite nok på forhånd. Derav dårlige levekår for dyret,frustrasjon fra en eier som ikke får til holdet etc. Jeg selv gikk i den fella da jeg som 18åring skaffet en kaimanunge og trodde den kunne bo på badet mitt i en leilighet på 70kvm i Oslo sentrum.. (Det aller meste har forandret seg etter den noe sinna erfaringen) Og nei,det er lite som heter kosedyr i denne kategorien med kjæledegger,men de aller fleste vil gjerne ha dyr de kan håndtere. Altså ta opp og frem og vise verden.en krokodilleskink er ikke slik. Den stikker når du prøver å ta tak i den,og om du løfter den opp,vil det ikke mottas med positivitet.de hveser,kan bite og spille død for å slippe unna. Mao: hver gang man skal håndtere den,utsettes den for stress og ubehag.

Var ikke meningen å komme med en pekefinger mot noen, ville bare poengtere at det er et dyr som krever MYE kunnskap om levekår. Noe veldig mange mangler når de for første gang skal trø inn i reptilverdenen og har funnet seg "sitt" dyr og sin "art".. Er såklart helt enig med deg. Lese=nøkkelen til kunnskap og suksess!
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam Noen som har erfaring med PowerSun? norwegianking Agamer 4 15-11-2010 23:14
LED belysning, noen som har erfaring? variegatae Utstyr 10 04-10-2010 18:23
Noen med Leopardskilpadde erfaring... junior Skilpadder 4 05-09-2009 18:05
Noen som har erfaring med denne twinker Reptiler 6 03-02-2009 22:34
Noen som har erfaring med TheSpiderShop? powerboy Taranteller 20 05-02-2008 21:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:17.