"
Gammel 22-07-2012, 22:24   #1
Junior Member

Medlem siden: Jul 2012
Meldinger: 2
Standard kjøp av kameleon

(vær snill å se bort fra skrivefeil, jeg har dysleksi)
Jeg har i hovedsak ikke noen utbrett kunnskap om kameleoner, men helt fra jeg var 5 har reptiler fanget min oppmerksomhet. slanger, øgler og ederkopper... og siden jeg i tilegg til min sterke alergi mot pels, har ønsket meg en kameleon, tenkte jeg at dette var en god plass å starte .

Jeg ønsker og kjøpe en kameleon, og lurer da på hvilken kameleon jeg bør starte med, hva jeg bør lese på, hvilket terrarium jeg bør skaffe, og hvor jeg skal få tak i en kameleon(til tross for "restreksjonene" vi har i norge )...

Jeg har full forståelse for at dette kan være ganske my informasjon, og jeg kommer til å søke selv også, men det hadde vært fint om dere som kan mere enn meg om dette kan hjelpe meg

Mvh Peter
ritcki er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2012, 22:42   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Så lenge du fyller kravene kan du i grunn starte med hvilken kameleon du vil..

Mange starter med panter kameleon, eller yemen. Dette er kameleoner som blir ganske store..

Selv er jeg ganske fan av litt mindre kameleoner, og holder fortiden et (forhåpentligvis par) Trioceros jacksonii "willengensis". Disse kommer du ikke for ofte over, planen er å prøve å få et kull på mine, om den ene viser seg å være en hunn.

Du har også pygme kameleoner, disse igjen blir ganske små og må ha liten mat..

Hadde jeg vært deg hadde jeg startet med panter eller yemen, begge kommer i mange kule farger!
Mange kameleon arter har en del høye krav, f.eks mange trioceros arter må ha det veldig kaldt om natten osv.
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2012, 22:42   #3
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Hei, og velkommen til forumet.

Det fins mye god informasjon på nettet, men det er likevel viktig å ha en god bok om dyret som oppslagsverk. Det fins mange riktige svar, og like mange feile. Som regel er det som refereres til i bøker den trygge middelvei.

Ville anbefalt noe i retning av følgende fra Amazon; http://tinyurl.com/bnfqtxp og http://tinyurl.com/d4x6pkt.

Uansett hva du velger; velg et dyr som du har interesse av, og en art som du syns er spennende. Les og lær før du kjøpet et dyr, ikke etter
strepto er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2012, 22:53   #4
Junior Member

Medlem siden: Jul 2012
Meldinger: 2
Standard ja, meeeen

Jeg trenger fortsatt å vite hvor jeg kan få tak i kameleon, og jeg kommer selvsakt til å lese meg opp , greit om jeg kunne ha fått noen "tips og triks" fra dere!
Og i tilleg så bor jeg på internat i skoletiden, og drar hjem i ferien... jeg lurer på om det er lurt av meg å skaffe meg en kameleon da? kan ha et terrarium på skolen, og et hjemme, og da eventuelt ha den i bilen på turen bort, eller er dette veldig dumt? har gjort meg opmerksom på at dette ikke er et "KAN JEG FÅ HOLDE HAM?!" kjæledyr, men man kan ta det ut i blandt å la det "klatre" på deg? men først og fremst ønsker jeg å vite hvor jeg kan skaffe en kameleon
ritcki er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2012, 23:54   #5
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

både pantere og yemen får du kjøpt i Norge, er du ute etter andre arter må du mest sannsynelig ut av landet..

Du kan kjøpe dyr på repti.net
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 23-07-2012, 00:17   #6
Reptilfreak

gurine sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 122
Standard

Jeg synes du skal vente med å kjøpe kamelon til du er ferdig på skolen. Å drive å forflytte en kamelon flere ganger i året er vel ikke så smart.
Å ha en kamelon på ett internat er vel heller ikke så smart, det er tross alt fortsatt ett ulovlig dyr du snakker om å anskaffe deg. Blir det oppdaget og meldt så må kamelonen bøte med livet, og sjansen for at det blir oppdaget er jo rimelig stor når en bor på ett internat.

Bruk tiden til å lese deg opp og anskaff kamelonen når du er ferdig med internatlivet.
gurine er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker gurine sitt innlegg:
Svar

Emner
info, kameleon, ønsker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kameleon ? reptimagnus Andre øgler 16 15-06-2012 02:59
Vannagam og Kameleon Catoo Reptiler 12 04-11-2011 17:41
Kameleon-stranda leo77 Media 10 27-07-2009 11:24
Kameleon Yemen Kameleon Tarantellen Andre øgler 1 23-03-2008 21:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:54.