"
Gammel 15-05-2012, 21:45   #1
Reptilfreak

viklin sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Trondheim
Alder: 27
Meldinger: 21
Standard Hvordan bli kvitt alger?

Hei! Jeg har to ganske viktige spørsmål som jeg trenger svar på, og håper at dere kan hjelpe meg med...

1: Algene kommer så fort, og setter seg fast i akvariet. Hvorfor?! Og hva kan jeg gjøre for å unngå så mye alger? Jeg har to små skilpadder, men et stort 370 l akvarium. Hvor ofte må det vaskes, og hvor ofte må ALT vannet ut?

2: Den ene skilpadda har fått en stor klump under halen, og jeg lurer på hva det kan være? Det ser ut som sånn svart "innvendig gugge" som tyter ut av halen - på en eller annen måte... :-s Dette er noe jeg la merke til i dag, så aner ikke hvordan det videreutvikler seg. Er det noen som har peiling på hva dette er, og eller kommer fra?

Håper noen har kloke svar !
viklin er offline   Svar med sitat
Gammel 15-05-2012, 22:29   #2
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

1: Algene kommer så fort, og setter seg fast i akvariet. Hvorfor?! Og hva kan jeg gjøre for å unngå så mye alger? Jeg har to små skilpadder, men et stort 370 l akvarium. Hvor ofte må det vaskes, og hvor ofte må ALT vannet ut?

1.
Grunnen til stor algevekst kan nok være at du har UV-lys i akvariet. Om akvariet også står i rekkevidde til et vindu, kan dette ha medvirkende effekt. Lys = alger. Noe som funker fint, er å ha algespisende fisk som Ancistrus eller Plecostomus sammen med skilpaddene. Greit om disse har litt størrelse slik at skilpaddene ikke spiser de. Akvariet bør slamsuges minst en gang i uken, men gjerne oftere. Kombiner dette med å bytte ut 40-50 liter vann. Ved hyppig vannbytte, trenger du aldri totalt vannbytte. Filteret bør dog renses en gang i måneden eller oftere, avhengig av kapasitet og størrelse.

2.
Besøk en dyrlege med reptilerfaring.
Gammel 16-05-2012, 07:06   #3
Reptilfreak

bushman sin avatar

Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av viklin Vis post
Hei! Jeg har to ganske viktige spørsmål som jeg trenger svar på, og håper at dere kan hjelpe meg med...

2: Den ene skilpadda har fått en stor klump under halen, og jeg lurer på hva det kan være? Det ser ut som sånn svart "innvendig gugge" som tyter ut av halen - på en eller annen måte... :-s Dette er noe jeg la merke til i dag, så aner ikke hvordan det videreutvikler seg. Er det noen som har peiling på hva dette er, og eller kommer fra?

Håper noen har kloke svar !
Det finnes veldig veldig mange forskjellige alge arter. Og det kan være forskjellige grunner til at du får det. Og også forskjellige teknikker for å få det bort.

Først må jeg vite hvilken farge det er på algene? Er det brune/svarte? Er de grønne? Eller er de vite?
Flytealger?

Men for å unngå at du får problemet igjenn.
At du har uv-lys er ikke grunnen til at du får alger. At du har for dårlig uv-lys, eller feil rutine på lyset derimot. Er medvirkende.
Uansett om det er lysrør til fisk eller skilpadde. Køp nye lysrør senest hver 10-12 måned!!
Etter ca 8 måneder begynner de å miste uva/uvb. Ikke bra for verken fisk, skilpadde, planter, akvarie eller deg...
Kjøp en taimer. Den koster 20 kroner borte på rema el Rimi. Still taimeren på mellom 9 og 10 timer lys i døgnet. Det er mer naturlig døgnrutine for de fleste akvarielevende dyr/fisk, og det er den rutinen alger trives minst på.
Og du slipper å se på klokka. Enkelt

Direkte sollys er en oppskrift for å få alger. Dette må du unngå?

Har du planter i akvarie? Hvor mye?
Av erfaring kan du nok skaffe deg fler...

Foring.
Hvordan er foringsrutinene dine. Ved å mate for mye, (de fleste gjør det) blir det mye gjødsel i akvarie.

Aldri tøm og vask akvarie 100%!! Det er med på å ødelegge bakteriefloraen, som igjenn bl.a. Skape god grobunn for alger.
Har du en slamsuger? Hvis ikke, skaff deg det. I tillegg til taimeren er det det viktigeste verktøyet du har for å få et akvarie til å funke optimalt. Med minst mulig arbeid.
Jeg syns Marina Easy Clean er den beste på markede. Alle dybutikker som får varer fra imazo/tropeimporten kan skaffe deg denne.
Jeg nevner ikke minst mulig arbeid for å være lat men fordi at jo mindre du gjør med akvarie, jo bedre funker det. Men det lille som må gjøres, må gjøres riktig...

Filteret ditt bør du ideelt vaske i akvarievann. Ta ti liter vann ut av akvarie. Vask svampene i pumpa med det vannet. Da beholder du den gode bakteriefloraen.
Nå går det også an å investere i uvc-filter. Dette er et lysfilter som tar livet av alger. Man fester det på slangen til den utvendige pumpa.

For å komme med mer tips og hvordan du skal bli kvitt algene må du først svare på de sp.mål jeg har skrevet.
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 16-05-2012, 07:08   #4
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

Ps: har du fisk i akvarie i det hele tatt?
Hvordan skilpadder har du?
Gammel 17-05-2012, 00:51   #5
Reptilfreak

Flatspin sin avatar

Sted: Rogaland
Alder: 22
Meldinger: 37
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bushman Vis post
Filteret ditt bør du ideelt vaske i akvarievann. Ta ti liter vann ut av akvarie. Vask svampene i pumpa med det vannet. Da beholder du den gode bakteriefloraen.
Man trenger ikke å vaske filtrene her i norsk vann siden det ikke inneholder noe særlig klor, bare så lenge du holder svampene under vann så går det bra
Flatspin er offline   Svar med sitat
Gammel 17-05-2012, 09:37   #6
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Flatspin Vis post
Man trenger ikke å vaske filtrene her i norsk vann siden det ikke inneholder noe særlig klor, bare så lenge du holder svampene under vann så går det bra
Jeg tenker ikke på kloret. Selv så har jeg brønn, ikke komunalt vann.
Men greia er at bakteriefloraen tåler ikke rent vann uansett. Noen mener den overlever om du bruker kaldt vann. Men dette stemmer ikke.
Bruker du rent springvann vill ca 40-60% av bakteriefloraen dø. Uansett temp på vannet.
Det betyr at du ikke har et optimalt fungerende filter før det har gått opp til 14 dager etter rengjøring.

Er det farlig for akvarie å bruke rent vann når du rengjøring filter?
Kanskje ikke, men hvorfor redusere bakteriefloraen når det er helt unødvendig?
Det er jo ikke akkurat noe mer tungvint å ha ti liter vann i ei bøtte, enn å vaske filtrere under springen...
Bakteriefloraen er det aller viktigeste du har i et akvarie. Ikke bare for fisk/dyr som lever der, men også i sammenheng med nitrit, algevekst og flere andre ting.

PS: IKKE bruk kullfilter. Her i Skandinavia gjør det mer skade enn godt...
Gammel 17-05-2012, 11:47   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Køp nye lysrør senest hver 10-12 måned!!
Etter ca 8 måneder begynner de å miste uva/uvb. Ikke bra for verken fisk, skilpadde, planter, akvarie eller deg...
Nei, UVB rør skal byttes etter hver 6 mnd, helst tidligere.

Bytter du hver 10-12 mnd, så lar du dyret ditt gå ett halvår i slengen uten nevneverdig UVB..
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 17-05-2012, 13:19   #8
Reptilfreak

viklin sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post

1.
Grunnen til stor algevekst kan nok være at du har UV-lys i akvariet. Om akvariet også står i rekkevidde til et vindu, kan dette ha medvirkende effekt. Lys = alger. Noe som funker fint, er å ha algespisende fisk som Ancistrus eller Plecostomus sammen med skilpaddene. Greit om disse har litt størrelse slik at skilpaddene ikke spiser de. Akvariet bør slamsuges minst en gang i uken, men gjerne oftere. Kombiner dette med å bytte ut 40-50 liter vann. Ved hyppig vannbytte, trenger du aldri totalt vannbytte. Filteret bør dog renses en gang i måneden eller oftere, avhengig av kapasitet og størrelse.

2.
Besøk en dyrlege med reptilerfaring.
Hva menes med slamsuges?
Gammel 17-05-2012, 13:35   #9
Reptilfreak

viklin sin avatar

Standard

Sitat:
Det finnes veldig veldig mange forskjellige alge arter. Og det kan være forskjellige grunner til at du får det. Og også forskjellige teknikker for å få det bort.

Først må jeg vite hvilken farge det er på algene? Er det brune/svarte? Er de grønne? Eller er de vite?
Flytealger?

Men for å unngå at du får problemet igjenn.
At du har uv-lys er ikke grunnen til at du får alger. At du har for dårlig uv-lys, eller feil rutine på lyset derimot. Er medvirkende.
Uansett om det er lysrør til fisk eller skilpadde. Køp nye lysrør senest hver 10-12 måned!!
Kjøp en taimer. Den koster 20 kroner borte på rema el Rimi. Still taimeren på mellom 9 og 10 timer lys i døgnet. Det er mer naturlig døgnrutine for de fleste akvarielevende dyr/fisk, og det er den rutinen alger trives minst på.
Og du slipper å se på klokka. Enkelt

Direkte sollys er en oppskrift for å få alger. Dette må du unngå?

Har du planter i akvarie? Hvor mye?
Av erfaring kan du nok skaffe deg fler...

Foring.
Hvordan er foringsrutinene dine. Ved å mate for mye, (de fleste gjør det) blir det mye gjødsel i akvarie.

Aldri tøm og vask akvarie 100%!! Det er med på å ødelegge bakteriefloraen, som igjenn bl.a. Skape god grobunn for alger.
Har du en slamsuger? Hvis ikke, skaff deg det. I tillegg til taimeren er det det viktigeste verktøyet du har for å få et akvarie til å funke optimalt. Med minst mulig arbeid.
Jeg syns Marina Easy Clean er den beste på markede. Alle dybutikker som får varer fra imazo/tropeimporten kan skaffe deg denne.
Jeg nevner ikke minst mulig arbeid for å være lat men fordi at jo mindre du gjør med akvarie, jo bedre funker det. Men det lille som må gjøres, må gjøres riktig...

Nå går det også an å investere i uvc-filter. Dette er et lysfilter som tar livet av alger. Man fester det på slangen til den utvendige pumpa.

For å komme med mer tips og hvordan du skal bli kvitt algene må du først svare på de sp.mål jeg har skrevet.
- Algene er grønne og legger seg på bunn av akvariet og langs kantene. Jeg har akkurat kjøpt nye lysrør, så det burde være i orden. Hvordan fungerer en timer da? Og skrur den automatisk av og på lyset selv?

- Direkte sollys får ikke akvariet, da vi bor i en sokkelleilighet, og akvariet er plassert der vinduene ikke er.

- Planter HADDE jeg i akvariet, men så ble de så stygge, så jeg kasta dem. Har ikke kjøpt noen nye. Og jeg hadde veldig mye stein før, men siden algene la seg så godt over dem, så har jeg fjerna mye stein, så jeg nå har kun en liten krok med stein, og resten ingenting. Det ser stusselig ut, men jeg veit ikke hva jeg kan gjøre? Når steinene er så små, og alegene legger seg så fort så blir det jo umulig å holde det rent.

- Jeg forer til dem er mette og ikke orker mer, MEN jeg pleier å mate dem i en egen balje utenfor akvariet slik at det ikke skal bli så mye shit i akvariet.

- Er du sikker på at jeg aldri skal tømme og vaske akvariet 100% ? Hvordan skal jeg da få det helt rent? Nei, jeg har ingen slamsuger, og aner ikke hva det er - eller hvordan den fungerer?

- Hvor mye er det for uvc-filter, da? Og hvor får jeg tak i det? Feste på slangen til den utvendige pumpa?

- Jeg har ikke fisker i akvariet, og jeg har Kinesisk Ravesii eller hva det het?

DER har jeg svaret. Det virka som du kunne en del. Har du skilpadder? Er veldig nysgjerrig på hvordan andre har løst landområdet og sånt i akvariet med skilpadder? Har sett mye videoer på youtube, og det er mye kult. Men jeg skjønner ikke hvordan de kan holde det så rent - og algefritt?
Gammel 17-05-2012, 13:36   #10
Reptilfreak

viklin sin avatar

Standard

Sitat:
Ps: har du fisk i akvarie i det hele tatt?
Hvordan skilpadder har du?
Nei, jeg har ikke fisk i akvariet.
Svar

Emner
akvarium, skilpaddesår

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken kakerlakk er dette og hvordan blir vi kvitt den/de!??? franic Andre insekter 7 07-10-2010 07:46
Kommentarer til "Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd" E.Spider Kommentarer til faktaarkene 8 10-08-2010 23:54
Hvordan bli kvitt frosker i hagan? invaded Frosker, Padder og Salamandere 27 25-08-2009 18:27
Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd. Eggy Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 0 17-02-2009 20:42
Hvordan bli kvitt en skilpadde? anettejo Lover og regler 1 14-08-2007 14:40

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:27.