"
Gammel 16-02-2012, 02:05   #1
Junior Member

Medlem siden: Feb 2012
Alder: 49
Meldinger: 2
Standard Automatisk luftfukter

Finnes det automatisk luftfukter man kan bruke i terrariet? Mener jeg har hørt om dette før..... Evt noen som vet priser og hvor man kan få tak i dette?
bwolf er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2012, 03:24   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Du må ha en fuktighets/temperatur kontroll boks som slår på strømmen når fuktigheten i terrariet ditt går under et visst nivå.. f.eks en slik en http://www.luckyreptile.com/products/145/en/pid1,2$pid2,3336$pid3,7773408/products.html

Om du er litt nerdete som meg, liker knapper og vil ha 100% kontroll på hele terrariet så kan du gå for f.eks GHL sin løsning, men da snakker vi om atskillig dyrere og mer avansert system.

akvarieudstyr.dk og Vivaria Projects - intro movie Dartfrog - Everything for the Amphibian Keeper er alle butikker som selger det du trenger

VIl forøvrig gjøre deg oppmerksom på at en god sekund timer sammen med et regnsystem gjør jobben vel så bra. Da slipper du også risikoen med at sensoren skal feile slik at du fyller terrariet ditt med vann eller motsatt.
Det gjør ingen ting at fuktighets nivået i terrariet svinger bare det holder seg innen akseptable nivåer.
I regnskogs terrariene mine svinger fuktigheten mellom 70% og 98% og i de litt tørrere periodene mellom 60 og 80%

Sist endret av Frogger; 16-02-2012 kl 03:30.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2012, 09:26   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 0
Standard

Jeg har sånn som frogger sier... en styring som skrur av og på fukteren... jeg har kjøpt en dampmaskin fra trixie trur jeg.. fås på biltema eller på reptilbutikker.. så dampmaskinen pøser inn damp når det blir for tørt i lufta...
Suppressed er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2012, 20:38   #4
Junior Member

Medlem siden: Feb 2012
Alder: 49
Meldinger: 2
Standard

Tusen takk for svar begge to
bwolf er offline   Svar med sitat
Gammel 27-02-2012, 11:24   #5
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Hei!

Jeg blåser liv i en gammel tråd her, i stedet for å lage ny, slik at jeg ikke bruker opp for mye databaseplass på Frogger sin server. Miljøhensyn, lizm.

Har sett litt på regnsystem selv, og funnet følgende aktuelle kandidater:

Exo Terra: Monsoon RS400: Exo Terra : Monsoon RS400 / High-pressure Rainfall System

Lucky Reptile Super Rain: http://www.luckyreptile.com/products/145/en/pid1,3$pid2,3338$pid3,7773306/products.html

JewelSpray Mini System: http://jewelspray.nl/nl/webshop?page...&category_id=6

Bare ExoTerra sitt kommer med styringsystem. JewelSpray virker som veldig bra kvalitet, men ser ut til å være myntet på de som har litt større installasjoner enn et enkelt terra. Prisen var også ganske frisk på en del av komponentene..

Selv har jeg ikke noe imot å bruke litt ekstra på de vitale komponentene, så lenge kvaliteten og levetiden er god.

Noen tanker rundt kandidatene over?
strepto er offline   Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 01:32   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Alle disse 3 systemene er temmelig små. Lucky Reptile bråker som en gammel Cesna under take off.

Et system som har høstet mye ros er Mistking sitt system MistKing Misting Systems by Jungle Hobbies Ltd Det har kraft i massevis, max 10 dyser) og produserer tett med små vanndråper. Det er ikke så trist at dollaren er lav og prisen på selve systemet med timer er temmelig rimelig også.

Andre systemer som er bra, men noe dyrere og kraftigere pumpen fra E.N.T Climate Control Price List Denne er tilnærmet lydløs (som forøvrig også Mistking er) men er mye kraftigere (35 dyser).
Den er stillegående og leverer et tett fint vannteppe av ørsmå dråper som Mistking.
Det negative med denne er at den ikke finnes i noe kit. Du må derfor kjøpe alle delene løst, noe som fort kan bli dyrt.

Vivaria (http:Vivaria Projects - intro movie) har også flere gode regnsystemer Pumpene ehar jeg ikke direkte kontroll på, men kvaliteten står ike tilbake for E.N.T.
Det er forøvrig vivaria sine dyser som benyttes av E.N.T.

Et salgsargument for å kjøpe Mistking sitt system har vært dråpestørrelse og deres "no drip system). Dette får man også til de andre systemene ved å benytte seg av vivarias nye dyser og en enveis ventil ved utgangen på pumpen.

Viktig å huske på at Mistking er et amerikansk produkt og følgelig bruker amerikanske standarder på slangeer og rør. Ønsker man å benytte seg av andre dyser kjøpt i Europa så må man huske å køpe med seg Euro konverterings pluggen deres.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 10:01   #7
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Vest
Alder: 43
Meldinger: 243
Standard

Kan også nevnes at Jewel benytter seg av samme pumpene som Vivaria, og de er dermed veldig gode. Bråker litt mer enn bl.a Vivaria, men ikke plagsomt

Dysene er litt annerledes, men fungerer bra - ville dog kjøpt systemet uten tank (enklere, bedre og billigere å kjøpe den selv)
..::Nactus::.. er offline   Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 10:03   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Mistking leverer vel også system som tar 20, og 100 dyser også. Om jeg ikke tar feil.
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 28-02-2012, 11:07   #9
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Jeg inrømmer at jeg er et svakt menneske. Knallet til på MistKing Misting Systems by Jungle Hobbies Ltd og 4 stk Premium Deluxe dyser ala MistKing Misting Systems by Jungle Hobbies Ltd.

Nå trenger jeg bare et terra og putte det i, og et dyr og putte i terra.

... snakker om å begynne i feil ende. Haha
strepto er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker strepto sitt innlegg:
Gammel 28-02-2012, 11:35   #10
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Vest
Alder: 43
Meldinger: 243
Standard

Jeg vil heller påstå at du (i motsetning til så mange andre) faktisk har begynt i riktig ende

Nå mangler du bare ett fintint terra, hva med Wromak 50x50x100 eller 60x60x120
..::Nactus::.. er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen erfaringer med Biltema luftfukter? Ingeborgmathilde Frosker, Padder og Salamandere 1 21-12-2011 19:51
Biltema luftfukter på youtube thedan Terrarier 9 24-01-2011 15:28
sitat kommer opp automatisk ??? misspower Småprat 10 31-10-2007 17:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:41.