"
Gammel 09-02-2012, 14:27   #1
Reptilfreak

viklin sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Trondheim
Alder: 27
Meldinger: 21
Standard Dyrebutikk med skilpadder i Østersund, Sverige?

Heihei! Helt ny på sida, så skjønner ikke helt det store. Har i alle fall prøvd å søke etter noe informasjon, men finner ingen verdens ting. Jeg har hørt at de selger skilpadder i dyrebutikk i Østersund, men finner absolutt ingen informasjon om butikker.

Er det noen som veit av dyrebutikk i Østersund?

Også lurer jeg på hva dere mater vannskilpaddene med, og hvor ofte dere renser pumpa? Pappa har hatt skilpadder i mange år, og han mater med noe skilpaddemat kjøpt fra dyrebutikken, men ellers ruller han sammen biter med vanlig ost, skinke og mye av det vi spiser. Trodde det var helt normalt, men da jeg har søkt på nettet har jeg ikke sett noen andre som gjør det samme?
viklin er offline   Svar med sitat
Gammel 09-02-2012, 14:57   #2
Reptilfreak

viklin sin avatar

Standard

Ingen som vet?:/
Gammel 09-02-2012, 17:38   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av viklin Vis post
Jeg har hørt at de selger skilpadder i dyrebutikk i Østersund, men finner absolutt ingen informasjon om butikker.

Er det noen som veit av dyrebutikk i Østersund?

Også lurer jeg på hva dere mater vannskilpaddene med, og hvor ofte dere renser pumpa?
Hei og velkommen hit Viklin!

De selger nok skilpadder i dyrebutikkene i Østersund (ligger linker nederst her), det er lurest å ringe og høre om de har dyr inne, og de kan også bestille opp til deg. Men først ville jeg prøvd å legge ut en annonse om at du vil kjøpe sumpskilpadde i Trøndelag, da slipper du å måtte dra over grensa og smugle et ulovlig dyr tilbake til Norge. Legg ut annonse her:

Repti.net - Allt som rör reptiler och groddjur

Registrer deg der og legg ut en annonse på den norske kjøp-og-salg-delen av forumet. Det er forresten ikke tillat å legge ut annonser på dette forumet (Reptilfreaks altså).

Jeg anbefaler sterkt at du prøver å få tak i en kinesisk trekjølskilpadde/Reeve's turtle (vitenskapelig navn: Mauremys reevesii) dersom du skal ha noen sumpskilpadde, grunnet at disse blir en grei størrelse i forhold til de vanlige terrapinene du ofte får tak i, og i tillegg står trekjølskilpadden som den eneste sumpskilpadden på den foreslåtte positivlisten over arter som KAN bli lovlige de neste åra.

Når det kommer til mat så skal du ikke gi "menneskemat" som ost og skinke til de. Det er fy-fy og har ingenting i et skilpaddekosthold å gjøre.
Skilpaddekostholdet bør bestå av pellets, grøntfôr, insekter/fisk og frukt. Pellets og grøntfôr (mørke salater og div andre grønnsaker) bør du gi den ved hver fôring, også kan du gi litt frukt innimellom, samt hvis du skulle ha mulighet til å kjøpe sirisser eller div andre insekter fra dyrebutikk er det også veldig bra, men ikke noe behov.

Du får også kjøpt tørkede sirisser på glass i enkelte dyrebutikker som du kan gi så du slipper levende, det er dog litt mindre næring i disse. Levende akvariefisk kan du også ha i vannet som de vil forsyne seg av.
I naturen spiser de yngste skilpaddene mere insekter/fisk (kjøtt altså) for å få i seg ekstra proteiner når de vokser, men når de blir litt større så spiser de mer og mer plantemateriale.

Når pumpa må renses avhenger av hva slags pumpe du har. Innvendig pumper må skiftes ofte, men jeg anbefaler virkelig en utvendig pumpe da skilpadder griser en del, den utvendige kan gå en god stund uten å måtte renses, det ser du på den om den begynner å bli treg og suger inn lite vann.

Sitat:
Opprinnelig postet av viklin Vis post
Ingen som vet?:/
Du må regne med å vente mer enn 30 minutter på svar på tråden din, da vi som svarer både har skole og jobb. Skjønner selvsagt at du vil ha hjelp, men det får du som regel etterhvert uansett.

Ble litt mye tekst her, satser på at alt var forståelig, hvis ikke er det bare å spørre om noe! Spør også hvis det er noe mer du lurer på.

TROR alle disse er dyrebutikker i Østersund omegn, kjapt søk på svenske gule sider, så kan være jeg har misforstått og at noen av de faktisk er noe annet, men prøv å ring de, hvertfall Djurmagasinet selger reptiler, har selv kjøpt tre salamandere derfra:

Zookie AB LIT - Gula Sidorna på eniro.se

Östersunds Zoologiska AB ÖSTERSUND - Gula Sidorna på eniro.se

DJURAFFÄREN PÅ FRÖSÖN HANDELSBOLAG FRÖSÖN - Gula Sidorna på eniro.se

Djurmagazinet ÖSTERSUND - Gula Sidorna på eniro.se
Gammel 09-02-2012, 19:24   #4
Reptilfreak

viklin sin avatar

Standard

Aaah, takker for svar! Hehe, var litt utolmodig da jeg satt på skolen i stad shø

Sist endret av DanFekar; 09-02-2012 kl 19:54. Begrunnelse: Fjernet unødvendig sitat
Gammel 09-02-2012, 21:27   #5
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 38
Meldinger: 366
Standard

ikke glem å kjøpe en NO3 test (nitrat)
ved å ta en test, så finner en fort ut av hvor ofte du må skifte vann.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dyrebutikk i Strømstad Crispy Småprat 37 25-07-2014 10:25
Dyrebutikk med problemer shelob Taranteller 7 15-01-2010 07:48
smugle fra østersund snia Småprat 1 05-01-2008 15:12
Bra dyrebutikk i Sverige? wickt87 Småprat 5 18-11-2007 13:54
dyrebutikk i Sverige?? Propaganda Småprat 7 19-02-2005 15:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:17.