"

Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-03-2008, 22:18   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 35
Standard Maur i barnehageterra

Heia,
Åpnet en lik tråd på reptilweb men ble henvist hit så jeg prøver igjen her.

I Terra på 30x30x30cm med torvblokksubstrat, innredet med eikeficus og brommer bor det 3-4 forskjellige kakerlakk arter, en kjempesnegle, tropiske og norske skrukketroll, meitemarker, en og annen husedderkopp og kanskje noen andre dyr ungene har introdusert til terra.
Det siste halve året har det bodd maur i terra. Jeg trodde først at maurene kom utenfra og hentet mat i terra men det er klart at maurene har etablert koloni i terra.
De ser ikke ut til å plage de andre dyra i terra annet at jeg har sett dem spise på en død kakerlakk (tror imidlertid ikke at de drepte den). Maurene er bittesmå, 1-2mm. Noen som kan hjelpe med identifikasjon?

Jeg lurer på å introdusere maurkolonien over i det store terra mitt men har ikke lyst til å herpe det lille barnehageterra i prosessen. Noen gode tips til hvordan overføre en maurkoloni fra lilleterra til storeterra? Tror neppe jeg klarer å identifisere dronningen og tror at jeg må grave i stykker hele terra for å finne eggene...
Hvis jeg får gravd frem eggene og overfører egg og en del maur, vil det være nok til å opprette en ny koloni?

Mvh
obeligz

obeligz er offline   Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 22:41   #2
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 179
Standard

disse små maurene er dem som passer best i "maurterra" som man får på dyrebutikken
husker ikke navnet :/
Gammel 05-03-2008, 13:56   #3
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 631
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

regner med at du allerede har sendt pm til parabunthus !? håper det deles etter hvert
Gammel 05-03-2008, 19:28   #4
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Vennesla Vest-Agder
Alder: 31
Meldinger: 1,893
Standard

skal du holde maurkolonien i det nye terraet må du ha dronningen for ellers vill ikke de klare å produsere flere egg i tileg må du overføre ca 50 maur som arbeider for å byger nyt hjem
Gammel 05-03-2008, 22:31   #5
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 36
Meldinger: 5,322
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Anbefaler deg å sende en pm til norvik her inne. Han har drevet masse med maur.

Mvh
robin
Gammel 05-03-2008, 23:18   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 19
Standard

Hei!
Jeg var aktiv med maurkolonier for noen år tilbake og har hatt mange forskjellige arter. Bildet og beskrivelsen i betraktning tror jeg arten du har i terra er Lasius niger som ellers kalles sukkermaur. (Bildet sier desverre ikke nok til å være 100%. Er det mulig å få ett skarpt bilde av en maur så kan jeg med stor sikkerhet si arten?) Dette er en av de enkleste arten man kan holde. Det er lett å se/finne dronningen da denne er mye større enn arbeiderne, nærmere 1cm. Mitt tips er, la den være i fred, de gjør ingen skade. For å slippe å ha de rundt omkring i leiligheten så kan du legge en stripe vaselin rundt åpninger i terra. Gå heller ut og "plukk" en ny koloni til sommern hvis du ønsker deg en maurkoloni. Lasius niger er en art som jeg mange ganger har hentet kolonier fra. Bare løft på ett par flate stener og sug de opp i ett glass med to slanger(inn/ut), hvis du skjønner. Tape ett kaffefilter rundt den enden du har i munn så slipper du ubehaglige overaskelsser.
Ønsker du å kvitte deg med maurene så lokaliserer du kolonien og bruker støvsugern til du føler deg sikker på at dronningen fulgte med.

Skal prøve å lage en D.I.Y om utstyr, terrarie og hold for ett par arter til sommeren.

Mvh.
Steinar

Steinar
norvik er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
barnehageterra, maur

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Gekko spist av maur reptildude Filmsnutter 3 05-07-2008 17:48
Landskilpadde ute og maur Gudd1 Skilpadder 1 03-07-2008 11:42
maur akvarie Småprat 21 06-08-2007 21:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:13.