"

Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-04-2007, 19:03   #1
Reptilfreak

skorpion sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 789
Standard melorm og siris avl ?

Hei

Nå tenke jeg å prøve å avle siriser og melormer selv, nå begynner det å bli mange og store dyr..... =)

Men har alldri skjøt det med avl av sirisser og melormer :threaten:

Noen som kan dette ?

MvH skorpion
skorpion er offline   Svar med sitat
Gammel 03-04-2007, 22:28   #2
Reptilfreak

skorpion sin avatar

noen sm vet ?
Gammel 04-04-2007, 07:33   #3
Reptilfreak

smørblomst sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 37
Meldinger: 658

kakkerlakker er enklere sånn sett, de verken bråker eller lukter så mye slik som sirissene

Bare og google så finner man masse int. Melormer

sirisser

sirisser

Jeg fikk suksess med mine sirisser for mange år siden, hadde et stort tomt 70 liters akvarie, la en rist over. Hadde vel 200 sirisser oppi,hadde innredet med masse røtter og eggkartonger. Og ene siden hadde jeg en isboks med fuktigere torv oppi.. Vips så hadde jeg hele vaskeroms gulvet mitt fullt av tusenvis av små siriss babyer!
smørblomst er offline   Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 07:53   #4
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Bærum
Meldinger: 316
Standard Re: melorm og siris avl ?

og en ting jeg hasr blitt fortalt når det gjelder avl av sirisser er at de kan begynne å spise på hverandre om det er for mange eller også selg om de har det helt perfekt. så jeg ble anbefalt at jeg skulle dele dem, små i en og stor i en annen.

Zoo butikken i oslo city fortalte meg også at grunnen til at sirisser luktet var fordi de spiste på hveandre og da ble det liggene kadavre igjen og råtne..... :confused:
Gammel 04-04-2007, 07:56   #5
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 35
Meldinger: 5,322
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Sitat:
Opprinnelig postet av skorpion
Hei

Nå tenke jeg å prøve å avle siriser og melormer selv, nå begynner det å bli mange og store dyr..... =)

Men har alldri skjøt det med avl av sirisser og melormer :threaten:

Noen som kan dette ?

MvH skorpion
Heisann skorpion !

Melormer
For min kultur, gjør jeg følgende:
Jeg har brukt et bunnsubstrat/medium laget av hønsefor og kattemat kværnet sammen. Strør et godt lag med dette i bunnen av en beolder med god bunnflate. Hell oppi ormene, og la dem kose seg. Etter hvert vil de forpuppe seg(hvis man kan kalle denne prosessen det), og bli til biller. Dette er veldig enkelt, og går av seg selv. Innimellom slenger jeg oppi et halvt eple. Markene ser ut til å like dette, og spiser seg inn i eplet.
Pass på at det ikke blir for fuktig, så litt ventilasjon er greit. Skal melormene brukes til reptiler, ville jeg droppet hønseforet, da dette antagelig innholder former for vekstpåvirkende midler(kraftfor osv). Vet ikke om dette er skadelig for reptiler eller taranteller, men ser ingen problemer med tellaene. Reptilene som er litt emr utviklet ville jeg ikke tatt sjansen på.

Sirissavling er for meg et mysterium

Kakkerlakker:
BLAPTICA DUBIA
Til disse bruker jeg oppbevaringsbokser fra IKEA. Ha et 3-5cm tykt lag med sagspon i bunnen. Sleng oppi godt med delte eggekartonger og doruller. Sett inn en skål med gulerøtter(enten raspet eller strimlet emd en potet skreller). Tilsett kakkerlakker og se småtissene komme,vokse og blir store
Jo høyre varme, jo kjappere "avling" innenfor rimlighetens grenser. Sett inn mat gjerne hver dag, men i hvertfall 2-3 ganger i uken. Jo oftere du skifter ut mat, jo mindre lukt.

BLABERUS sp.

Disse holder jeg i petbokser med fuktig torv. Fyll boksen med 3-5cm torv, sprayes 2-3 ganger i uka. Sett in skål med guleråtter tilbredet på samme måte som for B.dubia.

Siden det gjerne er ganske fuktig hos disse, vil gulerøttene mugne fortere, og det er viktigere å være nøye på utbytting av mat. Samme i forhold til varme.

Dette er fra min egen erfaring. For et "pro" opsett for kakkerlakker, følg heller denne http://www.repti.net/repti2/index.ph...&PAGE=2&ID=580

PS: For fordyr til reptiler, tilsett kalk og vitamin mikser i maten til fordyret.

Mvh
Robin
Gammel 04-04-2007, 08:19   #6
Reptilfreak

therabro sin avatar

Sted: Lørenskog
Alder: 34
Meldinger: 319

trur jeg må få en liten varmeplate til kakkisene mine, det skjer nesten ikke no hos dem :shakefist:
therabro er offline   Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 08:30   #7
Reptilfreak

misspower sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Drammen
Alder: 44
Meldinger: 344

Sitat:
Opprinnelig postet av skorpion
Nå tenke jeg å prøve å avle siriser og melormer selv, :threaten:

Noen som kan dette ?

MvH skorpion

De trenger å ha ca litt over romtemp. og du trenger noe de kan legge egg i, som oasis (den grønne saken som man fester blomster i, får de på plantasjen og blomsterbutikker osv)
den må være fuktig ALDRI tørke for da tørker egga, den må ikke drukne i vann for da drukner egga.
Jeg syntes det var ufyyyyyyyselig så jeg bytta den ut med blomsterpotter med jord som jeg holdt fuktig, og da var det lettere å holde det fuktig siden jorden ikke trenger å nesten drukne i vann og den holder lengre på vannet.
Jentesirisen er de som har en "spyd-lignende" hale, den bruker de ved at de stikker den i jorda eller hva du bruker, og legger eggene med den
derfor kan man sikkert bruke andre ting også, så lenge det ikke tørker eller drukner,
Sirisene spiser ungene sine, så ha noe i bunnen som ungene kan gjemme seg i, som sagflis, høy, små stener/grus, bark mm
Man kan ha dem i eggekartonger og legge vått papir inni, men det er tungvint da du må åpne dem ofte og fylle med vann, og det lukter vondt og kartongen går i stykker (jeg har prøvd)
men å ha eggekartonger som de kan bo i er ok, men da er avispapir like greit eller gammelt håndkle, t-skjorter, bare de kan gjemme seg for hverandre for de eter hverandre også,
I butikker får man kjøpt en tøff tue-lignende sak fra exo-terra som de kan bo i fylt med div.
Mat : ALT !! frukt & grønt, litt fuktet katte/hunde-tørrfôr, brød (jeg fukter det litt siden dem druknet i vannkoppen ofte, så bruker jeg for.eks. lokk til syltetøyglass, skål som bruket under blomsterpotter, vannkopp fylt med masse grus, mm ikke fuktig svamp siden de griser og legger egg i svampen og papir osv, så ikke bruk fuktig svamp som vannkilde til edderkoppen heller, bakteriebombe, men det kan brukes om du skal frakte edderkoppen i petboks osv)

Siriser bråker siiiiinsykt så jeg pleier klippe vingene på gutta, de er de eneste som bråker.

Det er masse mere, men jeg husker ikke alt nå, dette er bare sånn jeg gjør det, og jeg er lat så jeg gjør det enklest mulig og billigst. :slow:

Dette spørsmålet har kommet flere ganger og jeg har svart flere ganger så jeg har tenkt på å lage et care sheet på avel av siriser og hold av melormer (jeg har ikke avlet på de enda for de er så ufyselig, men må vel prøve det også) som jeg kan legge ut, om ingen andre vil gjøre det
Gammel 04-04-2007, 08:34   #8
Reptilfreak

smørblomst sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 37
Meldinger: 658

hm.. syntes det er koslig med "bråket" til sirussene sånn egentlig
En gang kom en hannsiriss seg ut av terra og klatret opp pipa, fant en hull der og forsvant opp under gulvet ( vi leide sokkel) og var livredd husverten skulle høre den syngene sirissen i de ukene han løp der oppe mellom oss og husvert og spillte hihi..
smørblomst er offline   Svar med sitat
Gammel 04-04-2007, 10:59   #9
Reptilfreak

skorpion sin avatar

takk for svar jeg får bestille mange siriser og melormer etter påske
Gammel 06-04-2007, 11:05   #10
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 30
Meldinger: 2,821

Småoppdrett av sirisser

Oppdrett av Zophoobas-larver

Lykke til
Svar

Emner
avl, melorm, siris

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Caresheet melorm Olliw Småprat 2 12-09-2007 15:44
Melorm avl Tarantellen Fôrdyr 10 01-08-2007 14:47
melorm anniken Fôrdyr 3 23-06-2007 07:46
Melorm Sid Fôrdyr 5 28-03-2006 12:57
melorm-avl straymond Fôrdyr 0 15-12-2004 21:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:47.