Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Andre insekter (http://www.reptilfreaks.no/forum/andre-insekter/)
-   -   Klekkebur til tropiske sommerfugl-pupper (http://www.reptilfreaks.no/forum/andre-insekter/20196-klekkebur-til-tropiske-sommerfugl-pupper.html)

Young Mantis 23-06-2012 14:34

Klekkebur til tropiske sommerfugl-pupper

Er det noen som har en oppskrift på hvordan man bygger et klekkebur til sommerfugl-pupper? Eller hvor man kan få kjøpt ett?

Det bør ha en termostat som kan holde minst 25 grader celcius.

Christoffer 23-06-2012 15:53

Det er vell bare å ha dem inni et bur som holder 23+ grader det? :) Sommerfugl og møll pupper er ganske hardføre såvidt jeg forstår :)

Rawhin 23-06-2012 18:50

jeg husker da jeg var liten at noen jeg kjenner tok en sånn kanne med spylervæske, vasket den godt, skar ut en stor firkant som ble til en dør, og TADAAH!, klekkebur til sommerfugler. plasten er jo en fordel for da kan du jo skjære hull til lufting over hele, hvis du ønsker det. eneste som var litt synd var at de måtte åpne for å se, og da var det jo ikke helt den effekten jeg kan tenke med at du vil ha?

Young Mantis 23-06-2012 21:50

Nei, litt av meningen var å se på når sommerfuglene kravlet ut, men jeg har ikke lyst til å bruke penger på et terrarium.
Men jeg antar at jeg bare kan skjære ut ett vindu i siden og lime plexiglass foran.

Takk for svar!

Arachnomaniac 24-06-2012 09:44

Du kan jo også bygge deg et bur av plexiglass, det trenger ikke være så vanskelig. Dessuten så får du det i akkurat den størrelsen du vil ha. :)

mr-repti 24-06-2012 22:41

Sitat:

Opprinnelig postet av Arachnomaniac (Innlegg 179870)
Du kan jo også bygge deg et bur av plexiglass, det trenger ikke være så vanskelig. Dessuten så får du det i akkurat den størrelsen du vil ha. :)

Da kan han jo like greit bygge et terra av glass..

Arachnomaniac 25-06-2012 18:18

Sitat:

Opprinnelig postet av mr-repti (Innlegg 179915)
Da kan han jo like greit bygge et terra av glass..

Joda, men personelig syns jeg at plexi er litt lettere å jobbe med. Da kan man enkelt lage en hengslet dør ved å bare skru hengslene fast (forbore og skru og mutter), så slipper man det styret med å lage skyvedører, med skinner og slikt, som nok er det enkleste når man bygger i glass. For ikke å snakke om lufting, som man da kan lage med en hullsag og litt netting, men vet ikke om det er nødvendig på et slikt bur da. :)

mr-repti 25-06-2012 19:41

Hengsle kan man gjøre med glass, det du trenger er i grunn.. hengsler, glass og silikon(som du måtte hatt for å få limt fast glassene til hverandre uansett), glass blir ikke like ripete og missfarget. Lufting kan enkelt gjøres ved å droppe å ha glasset i toppen, over hele. og bruke den siste åpne delen til å feste netting.

Men plexi har vel sine fordeler med at det er enklere å jobbe med ja.

Young Mantis 25-06-2012 21:14

Begge burene høres bra ut, men jeg tror jeg går fo plexiglass siden det er det jeg har tilgjengelig for tiden og det jeg har mest erfaring med:-)
Du har nok rett mr-repti angående riper og missfarge, men det er ikke så nøye da jeg bare skal bruke det noen ganger... foreløpig.

Kan hende jeg poster et bilde når det er ferdig;-P

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:56.