"

Andre insekter Her kan du snakke med andre om insekter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-12-2008, 21:41   #1
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard En idiots bekjennelse

Etter en hyggelig messe på lørdag, kom Madamen og jeg slitne hjem med atskillig flere dyr enn vi egentlig har plass til. Vi stappet edderkopper, uropygier og pinnedyr i sine respektive terrarier, midlertidige terrarier og Hamarplastbokser med luftehull. Da turen kom til hvesekakerlakkene, lørdagens store impulskjøp, var det for lengst middagstid, og vi besluttet at kakerlakkene fikk vi vente i boksen de kom i.

Her tar beretningen en liten pause for noen betraktninger omring hvesekakerlakker (Gromphadorhina portentosa) og små plastbokser. Hvesekakerlakker er store dyr, på tyngd med en velvoksen mus. Vi var grundig satt inn i deres famøse evne til å klatre på alt, inkludert glass. Boksen de var i hadde egentlig tilhørt en vandrende pinn, og var en slik litt lett plastboks man kjøper frukt i i butikken. Best å sette lokket på.

Beretningen fortsetter: Dagen etter oppdaget jeg at madamen hadde vært uheldig med lokket på en annen boks, den med melbillekulturen. Brått hadde vi en liten melbilleinvasjon på gang (i tillegg til de stadige sirissene på rømmen), og Madamen fikk høre om melbillenes manglende fortreffeligheter så ørene blafret. Lokket på hvesekakerlakkboksen var heldigvis på plass. Det slo meg for øvrig at til å være så store dyr, var de jammen flinke til å skjule seg i den lille klypa med torv de kom med.

Etter å ha jaget melbiller og sirisser halve formiddagen (gudsjelov for besteforeldre med hang til å dikke med søte barnebarn so foreldrene kan tilbringe kvalitetstid sammen på et støvete gulv med lommelykt og plastbokser), kom endelig turen til kakerlakkene.

Madamen: Hvilken boks la du dem i?

- Hæ? Den du tok ned og satte ved siden av melbillene.

Madamen igjen: Men det er jo bare en tom boks med litt torv og et lokk på!

- Menmenmenmen…

Faktum var at der sto boksen, med lokket på plass og ikke en eneste kakerlakk. I det hele tatt er det litt rart at vi ikke hadde lagt merke til at fire dyr som hver seg er større en den lille klypa med torv de kom med ikke lå gjemt under nevnte torvklype. Men bort var de altså.

Vi hadde glemt å ta med i betraktningen at hvesekakerlakker ikke bare er store, de er også sterke. Bemerkelsesverdig sterke. Rakkerne hadde uten større problemer vippet opp lokket, enten bare løftet det ene hjørnet eller rett og slett klemt ned lokket igjen etter seg med vekta si, vandret ut (maltraktert lokket til melbillene på veien) og begitt seg ut i friheten.

På den annen side, hvor vanskelig er det å finne et dyr på størrelse med en mus i et rom på 2 x 6 meter? Med en hylleseksjon og sammenbygget skrivebord. Og en diger, tung kontorstol. Og en sovesofa. Og et ras med terrarier, petbokser, hamarplastbokser, kattemat etc, for ikke å glemme de pappeskene vi enda ikke har flyttet ut av siden vi flyttet inn. Etter tre timer og en endevendt sovesofa senere hadde vi tre av dem, men den fjerde er søkk vekk.

Vi har en 10 cm lang og 3 cm bred kakerlakk på rømmen i huset, som hveser som en katt når den ikke liker seg. Om vår lille solstråle (H. sapiens’en) finner den, håper jeg hun spiser den før den spiser henne.

Naboene kaller Madamen for ”The Bug-Lady”. Jeg lurer på hvorfor vi aldri får besøk av vennene våre mer...

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 22-12-2008, 21:55   #2
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 27
Meldinger: 224
Standard

Haha! Dette var en kjempemorsom historie, selv om den allikevel var trist! Men du og madamen skal ikke trenge å være så veldig redde for kakkerlakkene! Det er veldig små sjanser for at den skal kunne infestere noe som helst. De lever kanskje lenge, men i tillegg så er de mer kravstore på formeringen og vil ikke formere seg så ofte, heller! Men dette er vel sikkert almenn kunnskap. :< Men det var jo trist at dere mistet en! Dette kunne høres ut som tegneseriemateriell!
ElHein er offline   Svar med sitat
Gammel 22-12-2008, 21:58   #3
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

hehehe festlig skrevet
Jeg ser for meg at dere var ganske svette og røde i tryne av å bøye dere rundt i kåken

Lykke til med den siste da
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 22-12-2008, 22:28   #4
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 41
Meldinger: 1,646
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Takk for morsom historie, og dere får ha en god jul med hvesing i sovesofan.
shelob er offline   Svar med sitat
Gammel 22-12-2008, 22:31   #5
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Har hatt kjempe mange vesekalerkakk unger på rømmen, men aldri voksene.. Prøv å legg ut noen skiver med gullerøtter eller noe.. Det er jo fortsatt ikke så lett å fange de, etter som de klatrer på alt.. Men se i trange steder osv.. Bak terrarier?
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 22-12-2008, 22:47   #6
NHF Medlem

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hvam, Akershus
Alder: 42
Meldinger: 2,624
Standard

Så om jeg vil ta bilder av kakkerlakk(er) "in situ" så ringer jeg dere
Gammel 23-12-2008, 02:39   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

hahaha..å nei så jeg kjenner meg igjen i den historien...
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 23-12-2008, 03:06   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

hvesekakkiser er snodige greier..
Xull skulle blant annet ta oppvasken her en dag og grep etter Zalo-flaska... på baksiden satt det en svær kakkis... og vi ante ikke at den hadde kommet seg løs engang. Sneaky! Men jeg vil heller finne de på kjøkkenet, enn klamret fast i ansiktet morgningen etter...
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 23-12-2008, 11:26   #9
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Men jeg vil heller finne de på kjøkkenet, enn klamret fast i ansiktet morgningen etter...

Vi har lagt ut fell emed åte, så langt har vi bare fått sirisser (men det er jo i det minste noe).

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 23-12-2008, 11:37   #10
Reptilfreak

smørblomst sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 37
Meldinger: 658
Standard

hehehe

....nå ble jeg minnet på den gangen jeg var helt fersk i hobbyen og puttet 100 sirisser inni et 100 liters akvarie, uten skikkelig lokk.. joda, var lokk der, men ikke rømmningsikker for bitte små sirisser, Sirissene trivdes sååå godt at det gikk ikke så lang tid før det kom massevis av små sirisser oppi der, en morgen jeg kom inn på vaskrommet lå det et svart teppe på gulvet av dem... *panikk* da huseier hadde sagt vi fikk ha de krypa så lenge dem ikke sprer seg ikke mye morro nei..
Eller den sirissen som fant veien opp mellom gulvet vårt og husverten sin, så han pleide og spille høylytt på kvelden, var en smule nervøs da også for husverten skulle høre at det befant seg fremmed kryp i gulvet hans... eller den skulle finne veien opp til han, siden jeg så påstålig hadde sagt dem går ikke i veggene nei ....
smørblomst er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
gromphadorhina portentosa, hvesekakerlakker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:24.