"

Reptilfreaks.no > Reptil og leddyrfakta > Fakta-ark > Amfibiefakta Melkefrosk (Trachycephalus resinifictrix)

Amfibiefakta Her finner du våre faktaark om amfibier.

Closed Article
 
LinkBack (3) Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Melkefrosk (Trachycephalus resinifictrix)<!-- google_ad_section_end -->
Melkefrosk (Trachycephalus resinifictrix)
Published by Repti_queen Kvinne
31-10-2008
Standard Melkefrosk (Trachycephalus resinifictrix)

Faktablad for Melkefrosk (Trachycephalus resinifictrix Goeldi, 1907)

Rike: Animalia
Domene: Chordata
Klasse: Amphibia
Orden: Anura
Familie: Hylidae
Slekt: Trachycephalus
Art: Trachycephalus resinifictrix
Populærnavn: Melkefrosk, Amazon milk frog, milky frog

Generelt
Melkefrosken er en av de store semitrelevende froskene fra sør-amerika. Det hersker noe uenighet om melkefrosken er trelenvende eller om den tilbringer mer tid på bakken. Det er derfor lettere å si at den er semitrelevde. Etter observasjoner jeg selv har gjort er det ingentvil om at denne frosken trives godt i høyden og holder seg relativt sjeldent på bakken, så derfor vil et terrarium med høyde vær å foretrekke, men alikevel med godt bunnareal.
Melkefrosken er nattaktiv og hannene synger høyt om nettene for å lokke til seg hunner. Denne lyden er meget kraftig og jeg har selv opplev at om vinduet har stått oppe om natten har man kunnet høre lyden hele 100 meter fra selve vinduet, og det sier vel i grunnen sitt.
Det er veldig vanskelig å skille kjønnene fra hverandre da det eneste som skiller dem er at hunnene blir noe større og ikke synger, mens hannene som ikke blir fult så store synger høyt om natten.
En annen morsom ting med disse froskene er at de skifter ham på lik linje som andre reptiler. Dette ser meget snodig ut og jeg fikk panikk første gang da jeg ikke var klar over det. Fikk heldigvis avklart at det var hamskifte dagen etterpå nor forksne var helt fin igjen. Under hamskiftet ser det ut som frosken får et tykt slimlag rundt seg som den stadig prøver å dra av med frambeina. Dette skinnet blir som regel spist fortløpende og frosken er ny og fresh etter noen timer. Det er en meget fargerik frosk med vakre tegninger, desverre blir fargene noe mattere med årene.
Det finnes også en annen art som går under navnet milkfrog eller ”marbeled milk frog”(Phrynohyas venulosa), disse ble regnet som artsfrender før, men har i den senere tid blitt splittet.



Terrarium og habitat
Dette er en art som blir stor, er temmelig klossete og tung. Dette betyr først og fremst at terrariet skal være stort, godt beplantet, men alikevel romslig.
Terrariets dimensjoner bør ha en lengde på 60-70 cm og høude på 50 eller mer til én frosk. Skal du ha to vil jeg anbefale en lengde på opptil 100cm og en høyde på 70. Grunnen er at ettersom disse froskene blir temmelig store har de óg et temmelig stort temprament, og kan ofte begynne å sloss med artsfrender hvis det blir trangt om plassen. Dette kan føre til undertrykkelse av en av froskene slik at den blir underdadig og gjerne ikke får til seg så mye næring ettersom den andre vil dominere. Dette vil også stresse frosken(e).
I tilleg er det en fordel å ha et noe større terrarie om man skal kunne få plass til større planter samt tilstrekkelig vanndel.
Dette er frosk som ofte holder seg på land om dagen, men som trekker nermere vann om natten,d erfor er det viktig med en vanndel. Av erfaring nytter det ikke å ha en vanndel som er for dyp, den vil ikke bli brukt. Det beste er å ha en vanndel med en vannstand på ca 5 cm. Melkefrosken ligger ofte og hviler seg på bunnen mens den synger om natta.
Bunnsubstratet bør være fin naturlig torv eller jord koplett uten tilsetningsstoffer eller noen former for gjødsel da dette kan skade frosken om den får det i seg.




Temperatur og fuktighet og lys
Melkefrosken er som før nevnt i fra Sør-Amerika, i områdene rundt Brasil blandt annet. Her er luftfuktigheten høy. Det er veldig varmt i tretoppene, men ikke særlig varmt på bakken da trærne skygger for sola. Det betyr ettersom denne frosken er semitrelevende at man skal simulere både en kjøligere del samt en varmere del. I den kjølige enden kan du fint ha temperaturen ned på 22°C, mens i den varme delen opp til 28-30°C. Husk at melkefrosken ikke skal kunne brenne seg, og det skal IKKE være mer enn 32 grader, da risikerer du å tørke frosken ut! Pass også på at høye temperaturer tørker terrariet lettere ut og kan svi plantene.
Fuktigheten i terrariet kan også variere litt. I naturen er det generelt mye fuktigere ved bakken enn oppi høyden, dette er vanskelig å simulere med mindre en har et relativt høyt terrarium, men ikke umulig. Så lenge man har en stor nok vanndel så vil denne hele tiden fordampe og tilføre fuktighet som stiger. Personlig anbefaler jeg regnsystem som er styrt av timere som kan slås på ca 3 ganger daglig. Dette gjør at det blir en mye mer naturlig syklus i døgnrytmen enn om man kun skal gi et skikkelig gjennomvåtning en gang til dagen. Kanskje noen av plantene du har valgt ikke tåler å tørke ut?
Fogger er IKKE å anbefale, grunnen til dette er at tåken som kommer ut er relativt kjølig, å den synker. Hvis frosken da holder seg på bakken vil denne disen bli liggende og avgi kjølig fuktig luft. Dette kan i værste fall føre til lungebetennelse og burde derfor unngås.
Av lys så spørs dette også veldig på hvilke planter man har og om det planter som krever mye lys. Det elementære er uansett å ha fult dagslys som står på ca 10 timer daglig. Dette lyset skal inneholde UVA for å stimulere melkefroskens apetitt så vel som å simulere ekte dagslys. Det er veldig omstridt om disse froskene trenger UVB lys, mend et er uansett anbefalt å ha. Repti glo 5.0 kan fint kombineres med 2.0 for å få et finere og mer naturlig lys. Også dette skal stå på 10-12 timer daglig.
NB! Hvis du bruker UVB pærer, så husk på at disse genererer den del varme!



Fôring
Fra liten alder og størrelse er disse froskene veldig matglade, det burde derfor være et lite alarmtegn om de slutter å spise.
I begynnelsen hvis frosken(e) er veldig små så er vingeløsebananfluer veldig bra fôr. Ettersom frosken(e) vokser kan man gå over til kakerlakk nymfer, små sirisser, voksmølllarver, sommerfugler og lignende. En fullvoksen melkefrosk har ingen problem med voksne B.dubia kakkerlakker eller gresshopper, og de spiser gjerne et par i slengen. Anbefaler alikevel å begrense det å gi stort og lite, men heller gi lite og mye. Minsk heller størrelsen på fordyrene og gi flere små i stedenfor én eller to store. Dette gjør at magen får bedre tid på å fordøye maten. Frosker trenger som andre amfibier og reptiler vitaminer. I butikker og på nett finner man som regel egne multivitamin preparat som er tilpasset reptiler, f.eks Nekton. Tilfør gjerne dette en til to ganger i uka, og rist fordyrene i en pose med vitaminene før du gir dem.
Når melkefroskene er små kan de gjerne få mat hver dag, men ettersom de vokser holder det å gi annenhver dag. Jeg velger å heller gi to ganger daglig, men veldig lite hver gang, slik at det blir fordelt, med en dags opphold en til to ganger i uka. Man kan gi mat helt tilfrosken ikke lenger tar dem. Noen melkefrosker blir så ”tamme” (Les: avslappet) at de kan ta fôr fra pinsett eller hendene dine.

Håndtering
Som de fleste andre frosker og amfibier, samt noen reptiler har frosker generelt veldig skjør hud som lett kan få rifter om du er tørr på hendene eller lignende. Derfor er håndtering ikke å anbefale i det hele tatt. Det stresser i tilelg frosken unødvendig. Man kan jo også stille spørsmåltegn om hvis man absolutt har så stort behov for å håndtere froskene at kanskje en hund hadde passet bedre?
La frosken være i terrariet sitt, den har det best der.

Til slutt
Dette er definitivt en frosk man får mye glede og morro ut av, spesielt hvis man greier å holde ut med hannenes synging. En noe klossete frosk som samtidig er utrolig sjarmerende.
Desverre kan det være vanskelig å få tak i dem til tider da det ikke er mange som orker å avle på dem. Disse kan lett legge flere hundre egg, og når en grei størrelse på bare noen måneder, noe som gjør at det fort kan bli litt plassmangel om man ønsker å avle på dem.
En frosk jeg vil si passer til de som ønsker å legge litt arbeide i både terrarium og hold av denne arten. Den kan være en smule krevende, men også veldig hardfør.
Kan garantere mange morsomme stunder med slike i hus.


__________________
So there you are, dumbstruck look on your face, a reptile firmly attached to some part of your anatomy. What to do, what to do...
Article Tools

Closed Article
Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/amfibiefakta/8995-melkefrosk-trachycephalus-resinifictrix.html
Skrevet av For Type Dato
Positivlisten Herptiler This thread Refback 26-12-2011 23:55
400liter elvebredd - Page 2 - Nettakvariet This thread Refback 11-12-2009 18:20
400liter elvebredd - Nettakvariet This thread Refback 11-12-2009 17:01

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Milk frog, Phrynohyas resinifictrix Repti_queen Amfibier 28 26-03-2010 21:57
Phrynohyas resinifictrix - Milk frog/clown frog Thor Håkonsen Amfibier 7 08-02-2008 13:34


Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0
Reptilfreaks (c) Custom vBulletin Skin By: ForumMonkeys
no new posts