"
Gammel 04-11-2008, 07:16   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 4
Question Dvalende skjeggis?

Hei.

Jeg har en skjeggis på snart ett år (i Januar), det vil si at ha nå opplever sin første vinter.
For noen dager siden begynte døgnrytmen hans å forandre seg.
Dvs. han ligger mer rolig enn han pleier, og han ligger så og si kun på den kalde siden, bortsett fra etter han har spist, da han legger seg under varmespotten.

Hittil har jeg ikke forandret noe på tempen i terrariet. Burde jeg det?
Han har 11 timer lys på nå, er dette greit?

Og sist men ikke minst, vil skjeggiser gå i dvale selvom jeg ikke forandrer temperatur eller lysforhold i terra?
Jeg mener jeg har lest noe om dette i "The bearded dragon manual" men finner desverre ikke boken akkuratt nå. :/ Mener det stod noe om at det første leveåret til skjeggisen vil den gå i en slags dvale...

Takk for all hjelp.
Crispo er offline   Svar med sitat
Gammel 04-11-2008, 20:51   #2
Reptilfreak

nemesis230ce sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 35
Meldinger: 190
Standard

Samme oppførsel opplever jeg med Ackie-jenta mi nå.
Hun er en sprettball til vanlig, men nå den siste måneden har hun ligget mer og mer nede i hulesystemet som hun har gravet seg midt i terraet. Eneste tiden hun er synlig er når magen romler og hun forlanger mat
Og etter mating legger hun seg på varmeplassen en 5 minutter, gjør fra seg, og vralter ned i hulen igjen
Og hun ligger helt rolig i hulen, da halen noen ganger ligger ut huleåpningen, og forblir urørt helt til neste dag

Uten å være sikker tror jeg vi opplever en form for vintermodus
nemesis230ce er offline   Svar med sitat
Gammel 04-11-2008, 21:56   #3
Junior Member

Standard

Ja, det kan virke slik gitt! :o
I "Bearded dragon manual", som jeg fant nå, står det at vinterdvalen til skjeggiser kan vare alt fra 5 uker til 5 måneder! Håper jeg slipper å gå helt til mai for å ha en aktiv skjeggis igjen! :o
Gjør du noe med varmen i terra ditt forresten, eller lar du det bare gå som vanlig?

Sitat:
Opprinnelig postet av nemesis230ce Vis post
Samme oppførsel opplever jeg med Ackie-jenta mi nå.
Hun er en sprettball til vanlig, men nå den siste måneden har hun ligget mer og mer nede i hulesystemet som hun har gravet seg midt i terraet. Eneste tiden hun er synlig er når magen romler og hun forlanger mat
Og etter mating legger hun seg på varmeplassen en 5 minutter, gjør fra seg, og vralter ned i hulen igjen
Og hun ligger helt rolig i hulen, da halen noen ganger ligger ut huleåpningen, og forblir urørt helt til neste dag

Uten å være sikker tror jeg vi opplever en form for vintermodus
Gammel 05-11-2008, 08:48   #4
Reptilfreak

nemesis230ce sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 35
Meldinger: 190
Standard

Jeg har ikke bevisst gjort noe for å senke tempen i selve terraet, men om natten synker tempen i selve rommet mer enn på sommerstid, så kan jo være det har en innvirkning.
Men nede i selve hulen har hun en konstant temp på 25-30 grader, da hun graver seg helt ned til bunnen av terraet, og jeg har en varmematte liggende under (har et inne/ute termometer, med selve termometeret på kalde siden, og sonden til utetemp liggende omtrent der hun har hule).
nemesis230ce er offline   Svar med sitat
Gammel 05-11-2008, 09:20   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Dette her hender så å si med de fleste reptiler på denne tiden av året.
Joa kan vel kalle det for en slags vinter modus.
For hver vinter som nærmer seg eller kommer så er det flere av mine leoser/fattails som reduserer matintaket betraktelig.Dette pågår som regel fra ca 1-2 mnd før dem begynner å få tilbake matlysten igjen
Jeg bruker heller aldri å senke tempen eller redusere lyset hos mine geckoser under vinteren.

Men jeg veit da ikke om dette er det som hender med din skjeggis,da jeg ikke har noen erfaringer med skjeggiser.
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 05-11-2008, 10:38   #6
Junior Member

Standard

Nei, gudene vet hva som skjer med min Skjeggis.
Han har vært i dvalemodus i 5 dager, men idag er han helt hyper igjen! O_o
Løper rundt, og klatrer over alt, sånn som han pleier.
Må si han hadde kort kort dvale, om det var det dette var. :o
Gammel 05-11-2008, 17:49   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 71
Standard

Min kjære skjeggis har også endret attferd de siste ukene. 90% av tiden ligger han på samme flekken og rører seg nesten ikke, også helt plutslig "klikker" han og løper rundt som en gal

Han spiser mindre grønt, selv om jeg får lurt i han litt agurk i blant, men blir fortsatt helt fra seg når sirisser entrer terra Så lenge han spiser mindre grønt i denne perioden, bader jeg han oftere! Tror det er lurt så han ikke tørker ut! Ikke lært seg å drikke ennå

Kan hende skjeggisen din har strevet med å bytte litt ham da, for da blir i allefall min dyster og lite akktiv en liten stund?! Uansett årstid
quagmaier er offline   Svar med sitat
Gammel 05-11-2008, 19:24   #8
Junior Member

Standard

Nei, det ernok ikke det med hamskifte heller gitt. Han skiftet ham for 2 uker siden, og det gikk strålende, som det alltid har gjort! (Bank i bordet!)

Sitat:
Opprinnelig postet av quagmaier Vis post
Min kjære skjeggis har også endret attferd de siste ukene. 90% av tiden ligger han på samme flekken og rører seg nesten ikke, også helt plutslig "klikker" han og løper rundt som en gal

Han spiser mindre grønt, selv om jeg får lurt i han litt agurk i blant, men blir fortsatt helt fra seg når sirisser entrer terra Så lenge han spiser mindre grønt i denne perioden, bader jeg han oftere! Tror det er lurt så han ikke tørker ut! Ikke lært seg å drikke ennå

Kan hende skjeggisen din har strevet med å bytte litt ham da, for da blir i allefall min dyster og lite akktiv en liten stund?! Uansett årstid
Gammel 06-11-2008, 10:47   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 71
Standard

Da veit da søren! Min skjeggis oppførte seg sånn du beskriver, i år som i fjor på denne tiden. Og det varte lengre enn bare noen dager! Men det hender seg han har en dag innimellom hvor han er veldig aktiv da!

Hvordan oppfører den seg nå da? Fortsatt aktiv?

En kamerat av meg har hatt den samme skjeggis i mange år nå, og den oppfører seg nesten aldri sånn når vintern nærmer seg! Så det er vel forskjellig. Aner ikke om det har med antall timer lys pr. dag og endring i varme å gjøre?! Noen som kan svare på det, kanskje?

Jeg har i hvertfall lyset på ca. 2 timer mindre nå om dagen! Da blir jo tempen litt lavere og!
quagmaier er offline   Svar med sitat
Gammel 06-11-2008, 12:19   #10
Reptilfreak

Soli sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Alder: 32
Meldinger: 364
Standard

Vår skjeggis oppfører seg også ganske likt som beskrevet i denne tråden, legger seg og sover nesten hele dagen, er ute litt i solspotten av og til, og alltid ute ved mattider, han spiser like mye som alltid fremdeles da men... han er veldig mye sløvere, men kan få noe anfall der han løper rundt i terra.. har holdt på slik i ca. 2 uker nå, men har vel noe med vinteren å gjøre
leste noe om dette jeg også i Sofia Cirverius bok "Skäggagam", er visst nok ganske normalt på vinterstid, Står i boka at mange skjeggiser dvaler seg selv med å sove masse i noen uker, og at man kan hjelpe dem ved å gi dem skikkelig dvale om ønskelig, men det er ikke nødvendig.
Står også at hvis vi skal dvale skjeggisen vår er det viktig at den ikke er under 1 år, gravid eller syk.
Soli er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:46.