"
Gammel 08-10-2008, 11:55   #1
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Alder: 37
Meldinger: 506
Standard Hjelp til kjønn på skjeggis?

Hei!

Har lest og sett på bilder men syns at dette er så vanskelig! Skjeggisen min er nå ca 5 måneder, det skal vel være mulig å se kjønn da?

Noen som kan komme med innspill? Har bilde...si fra hvis det ikke er godt nok så prøver jeg å få tatt noe bedre (når jeg blir venn med digitalkamerat mitt)

Syns jo at det er på tide at h*n får et annet navn enn "skjeggis"!
Gammel 08-10-2008, 15:15   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Sandnes
Meldinger: 34
Standard

Vist det er 2 kuler over den siste steken med halen så er det en gutt. På bilde ser det ut som det er 2 kuler
jonnybrun er offline   Svar med sitat
Gammel 08-10-2008, 15:39   #3
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Hei der

Vi har en veldig fin tråd som jeg vil anbefale deg å lese: Sexing-tråden

Der gis det en link til denne siden: Sexing Your Bearded Dragon. A tutorial on how to determine the sex of your bearded dragon

Kanskje det kan være til hjelp?
Gammel 08-10-2008, 15:52   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Er lettere å se kjønnet om du bøyer halen oppover litt, slik som det står på linken til Jabbe. Men ikke trykk hardt i og vær forsiktig når du bøyer halen oppover, så skal du se om det enten er en kul (hunn) eller to (hann).
Gammel 08-10-2008, 18:01   #5
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Takk for tips alle, men jeg har lest masse på nett og sett på bilder og sett på h*n fra alle mulige vinkler syns fortsatt det er vanskelig å bestemme meg for hva det er jeg "ser". Men kan prøve å få tatt et bilde "bakfra" å legge ut så kanskje det er enklere å se

Kan vel si at jeg tror det er slik jonnybrun sier, at det er en gutt, så det jeg egentlig vil ha er vel en 'second opinion' så jeg er helt sikker Skal fikse bedre bilde!
Gammel 08-10-2008, 22:13   #6
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Det er helt forståelig at du har problemer med dette da det å kjønnsbestemme en skjeggis på fem måneder kan være umulig. Når din skjeggis blir 6 måneder ++, så begynner det å bli litt lettere. Det er nesten ikke mulig å se kjønn før dette, så du trenger ikke stresse med det. Vi hadde store problemer med en av våre jenter helt til hun ble 9-10 måneder og hun er vår 4 skjeggis..

Hvis du ikke har klart å finne ut av det om to måneder, så er det bare å slenge ut et bilde, men jeg tviler litt på at vi skal klare å bestemme noe ut i fra et bilde med en skjeggis som er så ung. De bildene som er linket til i denne tråden er av skjeggiser som er mye eldre og da ser man tydlig forskjell, selv på bilder..

Tror ikke du skal tro det er en gutt som jonnybrun sier. Det kan ikke han se og bestemme ut i fra det bilde ditt..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 08-10-2008, 22:35   #7
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Ja men daså! Etter det jeg lest på forskjellige sider så har det stått at det skulle være mulig fra sånn 4-5 mnd alder så trodde det gjaldt sånn jevnt over.. Ikke rart om jeg er usikker da Har liksom synts at det ikke har vært noe sånn veldig tydelige tegn, særlig da sammenliknet med bilder jeg funnet på nettet der det så alt for enkelt ut. Men da får han bare være "skjeggis" i noen måneder til å så gjør vi nytt forsøk.

Takk for svar!
Gammel 09-10-2008, 17:48   #8
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Kallenavn har det med å forbli et navn (hvertfall her i huset) og jeg syns ikke det er galt at h*n heter skjeggis
Mange som kaller katta si for pus, så hvorfor ikke..Tror heller det ikke er noen her som kan si at dems sin skjeggis heter skjeggis, så da har du hvertfall et navn på dyret ditt ingen andre har.

Det er kanskje mulig å se kjønn på enkelte skjeggiser når dem er 4-5 måneder, men da er skjeggisen tidlig utviklet og h*n som sjekker har mye erfaring med dette..
De kan oppføre seg som gutter og oppføre seg som jenter selv om dem er av det motsatte kjønn, så det er ikke så lett.. Den ene hunnen vår var også sånn.. Vi satt her og trodde det var hun og han omhverandre etter oppførsel og kuler under halen..

Jeg hadde blitt veldig overasket hvis noen hadde fortalt meg riktig kjønn på en 4 måneder gammel skjeggis..

Sist endret av Gibbs; 09-10-2008 kl 21:18.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp! Skjeggis syk? DaffyDuck Helse og sykdommer hos reptiler 2 11-05-2008 20:29
hjelp kjønn madsarn89 Skorpioner 11 04-03-2008 15:02
Noen som kan bekrefte kjønn på Skjeggis, 8måneder gammel magnus85 Agamer 6 10-06-2007 20:11
Spørsmål om kjønn på skjeggis! Harley Agamer 4 31-03-2006 15:54
kjønn? myraas Øgler 3 24-05-2005 20:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:02.