"
Gammel 09-09-2008, 20:01   #1
Junior Member

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 38
Meldinger: 2
Standard Skjeggagam Noob trenger tips?:)

Medlem siden: Sep 2008

Skjeggagam tips?
Lurer på hva som er beste måten og løfte den opp på osv?
Han er passe kresen på de fleste holdemåtene
Og hvor mange fks gresshopper bør han få i seg pr dag? Han er 1-1 1/2 år gammel
Og tips til hva han bør spise og når?

Jeg slipper han ut om kveldene..par ganger pr. Hvor lang tid bør han være ute av huset sitt?

Hilsen
Reptil-Noob

Sist endret av Poison; 09-09-2008 kl 20:14.
Poison er offline   Svar med sitat
Gammel 09-09-2008, 20:52   #2
Senior Member

marcel sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Norge
Alder: 30
Meldinger: 186
Standard

Vi har et flott care sheet om skjeggagam her
Lykke til!

Mvh Marcel
Gammel 09-09-2008, 22:47   #3
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Alder: 37
Meldinger: 506
Standard

Jeg skulle rekommendere at du kjøper deg en god bok om skjeggiser Gir mer informasjon og tips enn hva caresheets gjør.
Gammel 10-09-2008, 12:27   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Marcel;
Leste ikke hele skjeggagam-care-sheetet ditt, men la meg merke til noe du skrev om Virkon;

"Skånsomt for mennesker.."

Vel, det er vel ikke helt sant da virkon har en veldig lav pH (2-3) og således vil være veldig irriterende å få på huden f.eks.. Hansker er med andre ord et must!
Og til gærninger som skulle finne på å ha Virkon på sprayflaske og spraye terra-innredningen - bruk munnbind - Virkon er enda verre å få i luftveiene!

Edit Kimzi; Kan være greit å anbefale en god bok når du først anbefaler å kjøpe bok. Anbefalt bok er iallefall The Bearded Dragon Manual av Philippe De Vosjoli - og kan bestilles til en latterlig billig penge på www.capris.no
Gammel 10-09-2008, 12:50   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Edit svar på spørsmål til Noob;
Og hvor mange fks gresshopper bør han få i seg pr dag? Han er 1-1 1/2 år gammel
- Kommer ann på hvor store gresshoppene er da, og ikke minst kondisjonen hans (er han tynn/feit?). Er det små locuster kan han få alt fra 2-5 om dagen - er det store/voksne bør han ikke få mer enn maks 2.
Dvs; Du skal ikke gi ham 5 locuster HVER dag - noen dager kan han få mer/mindre enn andre. En skjeggagam skal uansett ha tilbud om salat/frukt HVER dag i tillegg. Salat kan den få så mye den vil av. Av frukt er det enkelte du skal styre unna - avocado f.eks, mens banan f.eks ikke skal gies for ofte - men det fins andre tråder i forumet om det, så jeg utdyper ikke det mer her.
Ellers er variasjon i kostholdet en viktig nøkkel for å få agamen til å trives. Du må altså ikke bare gi den gresshopper men også sirisser, litt zophobas, litt melorm, kakerlakker osv osv.. Salatdietten skal også være variert - salater du kan prøve med i starten; Romano-salat med litt fargerik paprika, Crispi-salat med små eplebiter og agurk..

- Og tips til hva han bør spise og når?
Se litt over. Gi mat på morgenen - ikke kvelden. Årsak; På kvelden senkes temperaturen - da nedsettes også metabolismen og agamen greier ikke å fordøye maten. Gir du tidlig på dagen/morgenen kan den resten av dagen ligge i "solen" og varme seg - da øker også metabolismen og den fordøyer maten slik den skal..

- Jeg slipper han ut om kveldene..par ganger pr. Hvor lang tid bør han være ute av huset sitt?
- 20-30 minutter i slengen. Det er viktig at den ikke blir for kald, så unngå å ha den på kaldt gulv. Det er ikke bra for agamen om du tar den inn og ut av huset sitt flere ganger om dagen slik at kroppstempen dens får en jo-jo effekt.
Gammel 10-09-2008, 17:57   #6
Senior Member

marcel sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Marcel;
Leste ikke hele skjeggagam-care-sheetet ditt, men la meg merke til noe du skrev om Virkon;

"Skånsomt for mennesker.."

Vel, det er vel ikke helt sant da virkon har en veldig lav pH (2-3) og således vil være veldig irriterende å få på huden f.eks.. Hansker er med andre ord et must!
Og til gærninger som skulle finne på å ha Virkon på sprayflaske og spraye terra-innredningen - bruk munnbind - Virkon er enda verre å få i luftveiene!

Edit Kimzi; Kan være greit å anbefale en god bok når du først anbefaler å kjøpe bok. Anbefalt bok er iallefall The Bearded Dragon Manual av Philippe De Vosjoli - og kan bestilles til en latterlig billig penge på www.capris.no
Vist du tar en titt på denne linken her hvor jeg har hentet informasjonen fra, jeg beklager så mye at det ikke er informert i care sheetet hvor informasjonen er hentet fra, det skal jeg ordne opp i.
Det står også at denne type rengjøringsmiddel er godkjent i hue og r...
Og brukes på mange sykehus, tannlege kontorer, legekontorer osv.
Jeg er også ganske så sikker på at vist man vet hva Virkon brukes til, så bruker man det ikke til rengjøring av mennesker eller dyr.. men altså av forskjellig type materialer. Det som er ment er at det er er ikke "farlig" og ta på, eller bruke det materialet som er desinfisert med virkon.
Så er man passe oppegående, så tror jeg ikke dette skulle være noe stort problem.
Vist du leser gjennom hele care sheetet en gang til, så ser du også at jeg absolutt ikke har anbefalt noen å blande virkon i en spray flaske, Men Klorhexidin for å spraye på vinduene og vaske de. Da klorhexidon ikke skal være farlig.

Mvh Marcel

Sist endret av marcel; 10-09-2008 kl 18:04.
marcel er offline   Svar med sitat
Gammel 10-09-2008, 19:24   #7
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Jeg var ikke redd for at noen skulle vaske seg eller dyrene med Virkon - vet det brukes som overflate- og utstyrsdesinfeksjon - men jeg tipset om at man bør bruke engangshansker om man skal vaske _med_ Virkon.. Virkon tar knekken på det meste - også hudcellene og ikke minst den naturlige bakteriefloraen du skal og bør ha på hendene.. Å si det er "skånsomt for mennesker" er dermed noe misvisende etter mitt skjønn.. Det er ikke "farlig" å "ta på", men det er alt annet enn bra.. Jeg har god erfaring med Virkon - arbeider selv på sykehus..

Trodde heller ikke du hadde skrevet man skulle spraye rundt med Virkon - men det var ment som en advarsel for de som kunne finne på å gjøre det.. Virkon er som sagt sterkt irriterende for hud og ekstra irriterende for slimhinner..

Ellers stiller jeg meg litt kritisk til det nazi-vaskeregime du legger opp til. Det er greit å være nøye med det daglige renholdet, men med mindre det foreligger sykdom er det strengt tatt ikke nødvendig å sterilisere terrariet med så korte mellomrom du legger opp til.. En gyllen middelvei er ofte veien å gå - er ikke bra å være FOR renslig heller - en viss bakteriemengde er nødvendig for at agamene skal opprettholde et greit immunforsvar..
Gammel 10-09-2008, 21:27   #8
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Ellers stiller jeg meg litt kritisk til det nazi-vaskeregime du legger opp til. Det er greit å være nøye med det daglige renholdet, men med mindre det foreligger sykdom er det strengt tatt ikke nødvendig å sterilisere terrariet med så korte mellomrom du legger opp til.. En gyllen middelvei er ofte veien å gå - er ikke bra å være FOR renslig heller - en viss bakteriemengde er nødvendig for at agamene skal opprettholde et greit immunforsvar..

Så sant så sant...bakterier trenger vi alle for å ikke bli syke av alt mulig hele tiden..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 10-09-2008, 21:42   #9
Senior Member

marcel sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg var ikke redd for at noen skulle vaske seg eller dyrene med Virkon - vet det brukes som overflate- og utstyrsdesinfeksjon - men jeg tipset om at man bør bruke engangshansker om man skal vaske _med_ Virkon.. Virkon tar knekken på det meste - også hudcellene og ikke minst den naturlige bakteriefloraen du skal og bør ha på hendene.. Å si det er "skånsomt for mennesker" er dermed noe misvisende etter mitt skjønn.. Det er ikke "farlig" å "ta på", men det er alt annet enn bra.. Jeg har god erfaring med Virkon - arbeider selv på sykehus..

Trodde heller ikke du hadde skrevet man skulle spraye rundt med Virkon - men det var ment som en advarsel for de som kunne finne på å gjøre det.. Virkon er som sagt sterkt irriterende for hud og ekstra irriterende for slimhinner..

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Så sant så sant...bakterier trenger vi alle for å ikke bli syke av alt mulig hele tiden..
Da beklager om jeg har oppfordret til noe galt i mitt care sheet, eller om jeg ikke fyller deres ønsker og måter å holde skjeggagam på, men dette er måten jeg mener er riktig. Alt jeg oppfordrer til i care sheetet er gjort før, uten noen problemer med forlite bakterie floraer
Dere er hjertelig velkommene til å komme med et bidrag til hold av skjeggagamer, på måten dere ønsker.

Mvh Marcel

Emner
skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tips til foring av voksen skjeggagam? repti1234 Agamer 2 18-08-2007 21:05
Trenger tips og råd ang anskaffelse av skorpion! sim1 Skorpioner 1 08-08-2007 14:19
noob trenger hjelp til å sette opp terrarie amaya Terrarier 9 17-06-2007 08:24
Nybegynner.. Trenger tips DaffyDuck Agamer 6 06-04-2007 17:01
trenger noen tips Spider Taranteller 7 31-05-2004 22:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:11.