"
Gammel 01-07-2008, 22:20   #1
eLx
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 23
Standard Skjeggis.

Skjeggis. eLx går til anskaffelse om få uker.
Har et terra prosjekt på gang, på 200X60X80.
Men lurer veldig på hvilken bakgrunn, evt hva som kan være veldig bra for Skjeggisen å ha i terraet. Vil at den skal ha det så bra som mulig.
Og vet at mange her har veeeldig god peiling! For min del, blir dette første reptilen jeg går til anskaffelse av, og forventningene er skyhøye, men jeg vet jeg må stå på, for å ha dyr/reptil er veldig krevendes!

Men vet at jeg kan takle å få en ny venn.

Og de som skal dritslenge, kan heller skrive driten, og glemme å trykke "send" Takker så mye.
eLx er offline   Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 22:32   #2
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,679
Standard

ingenting å slenge dritt etter her
målene på et slikt terrarium vil bli et drømme hjem for 1 eller fler skjeggagamer.
lykke til.
Gammel 01-07-2008, 22:37   #3
eLx
Reptilfreak

Standard

Håper på det, er iallefall trippel så stort og velså det som minimumMen er ikke 100% på hva jeg kan ha i det.
Har funnet ut at Bergbakgrunn er nok det beste. og noe å klatre i. Eller er jeg blank for hva som kan være i. men leser meg stadig fremover, så regner med det skal gå bra, har noen uker på meg, så

Sist endret av eLx; 01-07-2008 kl 22:39.
Gammel 01-07-2008, 23:29   #4
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,679
Standard

http://www.repti.net/repti2/template...akgrunn_ny.pdf

her har du litt inspirasjon.
Gammel 01-07-2008, 23:46   #5
Reptilfreak

nika86 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 33
Meldinger: 97
Standard

Hei

Ros til deg for dette altså!! :applaud:
Er ikke alle som gidder fikse så mye for "barna" sine.
Vi har også for en tid tilbake bygd vårt eget terra med bakgrunn til to skjeggiser. Målene vi har er ca det samme som ditt og det er kjempe bra plass for to der.
Vet ikke om du skal bygge alt fra scratch, eller kjøper ett terra å bygger bakgrunn i?
Nå er de også slik att når du bygger, ser du ofte i ettertid hva du kunne gjort anderledes.:frustrated:
Så har har du noen tips:
  • For det første, tenkt praktisk! Enkle løsninger for rengjøring, altså ikke mye kriker og kroker som du ikke kommer til, eller som insekter kan gjemme seg i.
  • De trenger ikke mye plass i bunnen som den kan springe på, de liker seg veldig godt i høyden der de har god oversikt. Mine bruker bare gå ned for å drite, så går de opp igjen for å klatre å sole seg. Så bruk heller mye av plassen til å lage berg/stein bakgrunn
  • Skjeggiser har ikke mye fotfeste på "glatt" stein, så prøv å få en overflate som de får godt grep med klørne sine. De har jo ellers bare hud/skjell (eller hva jeg nå skal kalle de) på føttene og de sklir fort når de er på vei ned bratte hellinger. Men for all del lag litt utfordringer til dem som klatrevegger, de hjelper dem file ned negler i tillegg er det god trim
  • Viss du har enn hunn, eller planer om å få en, lag gjerne en plass der du kan fylle med litt jord/leire slik att hun kan grave en dyp hule til å legge egg i. Da føler hun seg med en gang mye tryggere når hun er i gang, og stresser ikke like mye.
  • Lag smarte løsninger. Dvs skjule ledninger i bakgrunnen, og bygge slik att du har mulighet for å bytte eller sette inn nytt utstyr til belysning og varme, og til slutt plassering av spesielt uv-lys slik att det er nært nok.
  • Veldig greit å ha mer enn en solplass og mer enn en gjemmeplass.
  • Planter liver veldig opp i ett terra. Du kan enten bruker plastplanter noe som funker fint hos oss, men ekte planter er jo litt mer livat selv om de ofte blir spist opp eller herpa
  • Du kan også lage til en liten damm som de kan dukke seg i, dette er jo mye jobb men tror nok beboerene hadde elsket det. Vi valgte å droppe det når vi bygde, hovedsakelig for de var vår første forsøk, og en bør være veldig nøye med renhold viss en skal ha det. Men det er i hvertfall lurt å lage til en slange i bunnen av dammen som går ut av terra slik att det er lett å tømme, om du skjønner?
Håper dette var til noe hjelp, og ikke vær rett for å spørr viss du lurer på noe. Det er mye jobb, men vel verdt det :sweatdrop:
Skal prøve få ut noen bilder av terra vår i løpet av uken så du får kikke innom da. Så er det bare til å lete på forumene, mange andre her og på repti.net som har laget mange fine terra og bakgrunner, bla. Karl som har vært mye av min inspirasjon.

Lykke til med prosjektet og oppdater gjerne på hvordan du ligger ann.
nika86 er offline   Svar med sitat
Gammel 02-07-2008, 00:02   #6
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 29
Meldinger: 1,626
Standard

Jeg sa jo flere ganger til deg på msn hva en skjeggis trenger så om du tenker pittelitt, så kommer du vell på det meste jeg sa til deg
Gammel 02-07-2008, 07:00   #7
eLx
Reptilfreak

Standard

Takker så mye for samtlige svar! skal lese den linken du ga meg til carls prosjekt når jeg er hjemme fra jobb.
Zoomed powersun pære, noe jeg bør bruke? Og i tilfelle, hvilken sockel(?) skal jeg bruke.
Gammel 02-07-2008, 07:05   #8
eLx
Reptilfreak

Standard

Takker så mye for samtlige svar! skal lese den linken du ga meg til carls prosjekt når jeg er hjemme fra jobb.
Zoomed powersun pære, noe jeg bør bruke? Og i tilfelle, hvilken sockel(?) skal jeg bruke.
Og jo scorpis, jeg vet du sa endel, men du sa vel ingenting utenom det med berg, lys og?
Gammel 02-07-2008, 07:21   #9
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 29
Meldinger: 1,626
Standard

Jeg sa en del om egentlig det meste jeg bakgrunnen snakka jeg ikke mye om, eneste at jeg lagde selv.
Lyset sa jeg jo en del om, Zoomed powersun 100-160w (alt etter størelse på terra) anbefaler jeg vertfall.
Kan si et par små ting nå da, som en liten oppfrikser.

Substrat: der kan du egentlig velge litt selv, så lenge det ikke er kjempe grov sand. Jeg bruker fineste rådasanden (0.3mm korn). du kan også kjøpe torv og sand, blanda 50/50 å ha litt vann og rør det godt å la det tørke i noen dager, også hardpakk det i bunn av terra (da får skjeggisen en liten mulighet å grave, ikke at den gjør det alt for mye)

Terra størelse: Valge ditt med å bygge 200x60x80cm er kjempe bra, som jeg sa, jo større jo bedre

Bakgrund: for å få den fjell lignende bakgrunden, må du bygge det meste selv, og det er tid krevende og må ha god tolmodighet.
Kjøp inn isopor plater, fugeskum, husfix (sement lignende, husker ikke helt i farta hva det var) og maling (helst vannbasert, så det ikke kan ligge igjenn giftige gasser)
Så bare begynn sett i gang å bygge.

Mat: en skjeggis kan spise det meste, men ikke alt som er bra i mengden.
De er både kjøttetere og planteetere.
Det beste er å ha en god blanding på mat hele tiden, da f.eks:
Sirisser, zophobas, gresshopper, kakkiser, grønnsaker (salater), div blomster og tørfôr (for skjeggis) kan være greit å ha i terra, så den har tilgang på mat når den vill ha.

Men det er jo bare se her inne på forumet også prøv å finn info, mye av det dur spør her, er allerede svart på i forumet

Emner
skjeggis

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:15.