"
Gammel 01-05-2008, 18:19   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 4
Question Skjeggis

hei!
jeg har nå en ca. 1 1/2 år gammel nydelig skjeggis, men så får jeg jo ikke nok av han og lurer på ved en senere anledning om jeg vil ha en til.
det jeg lurer på da er om hvis jeg går til anskaffelse av en skjeggis til, vil det gå å ha de i samme terrarie? jeg vet jo at det ikke går fra starten av siden han jeg har nå vil muligens spise den nye (babyen) jeg har lyst på. Hvis det går å putte den nye etterhvert inn til han jeg har nå, hvor lenge burde jeg da vente?
setter pris på alle svar

Sist endret av enterthecircus; 01-05-2008 kl 18:43.
enterthecircus er offline   Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 20:16   #2
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Standard

Nå har ikke jeg noen erfaring med å ha to skjeggiser.
MEN, jeg vet såpass at skjeggiser er fryktelig dominante, og at det er/kan være trøblete å ha mer enn èn skjeggis i samme terra, uansett om det er to jenter, to gutter eller en av hver!
Det er jo selvfølgelig mange som klarer dette helt fint.
Men du må i allefall være forberedt på at du må kjøpe ett nytt terra om de ikke går bra sammen!
Gammel 01-05-2008, 20:28   #3
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av enterthecircus Vis post
hei!
jeg har nå en ca. 1 1/2 år gammel nydelig skjeggis, men så får jeg jo ikke nok av han og lurer på ved en senere anledning om jeg vil ha en til.
det jeg lurer på da er om hvis jeg går til anskaffelse av en skjeggis til, vil det gå å ha de i samme terrarie? jeg vet jo at det ikke går fra starten av siden han jeg har nå vil muligens spise den nye (babyen) jeg har lyst på. Hvis det går å putte den nye etterhvert inn til han jeg har nå, hvor lenge burde jeg da vente?
setter pris på alle svar

Det er ikke så lett å ha to i samme bur...
De er ganske terretorielle og dominante. Vi har en han og to hunner og vi kan bare glemme å ha dem i samme bur, men vet at dette fungerer for andre! Det er anbefalt å ha flere hunner pr han da han maser mye å hunnen. Når en han har gått lenge alene, så er det ikke så lett å introdusere han for et nytt bur med en dame. Vi har prøvd og prøvd, men kan bare glemme det og da er det en han og to damer. Disse damene vi har, levde sammen med en han før uten noe problem, men med hannen vår nytter det ikke. Det er forskjeller ute å går når det gjelder temperamanget til disse dyrene.. Skal du ha en skjeggis til, så bør du ha pengene til å ha to bur, da det er størst sjans for at det går den veien en andre veien. En annen ting er hvis du kjøper deg en liten ung en, så vet du jo ikke kjønnet på den og da er det jo 50 50 for at det er en gutt og da må du ha to bur uansett.

Det står om dette på nettet også, så det er bare å søke litt rundt, lese litt, så finner du ut av det

Sist endret av Gibbs; 01-05-2008 kl 20:34.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggis

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:48.