"
Gammel 18-03-2008, 17:46   #1
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Question "Temming" av Skjeggis

Min lille skjeggis (nå litt over 2mnd) er en liten hissigpropp!
Han står med åpen munn og er klar til å bite, når vi skal løfte han opp.
Det merkes knapt når han først biter, men når han blir voksen kan jo dette gjøre heftig vondt.
Siden han er så bitteliten har han jo ikke blitt tam enda, men mine spørsmål til dere er da dette:

- Dere som har hatt skjeggiser fra de er bittesmå, hva gjør dere for å "temme" de?
Hvor ofte hånderte du den, og hvor ofte er det nødvendig for å få en "snill" skjeggis?
Er det noen spesielle knep som man kan gjøre?

Bortsett fra det, er han frisk og rask.
Spiser mye, og bæsjer mye!
Gammel 18-03-2008, 20:53   #2
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Vi har en bestemt jente her hos oss også. Tid er vel det viktigste våpenet vil jeg si. Det som har skjedd med din skjeggis er at den ikke har blitt håndtert noe særlig fra tidlig stund og da må du bare bruke en del tid på å gjøre den tam, men ikke mase for mye heller. Hvis han/hun blir svart under haken når du har holdt på litt med den, begynner den å bli grinete og da er det kanskje greit å gi seg, men mere du jobber med det, bedre og bedre KAN det bli, men ikke mas for mye heller. Du bør prøve å håndtere den et par ganger om dagen

et par triks..
For å få den opp i hånden, så kan du f.eks. legge en liten grønnsaksbit oppi hånden, sånn at den må gå oppi hånden uten at du tar den opp. Går den oppi, så gjør du ikke noe mere en å bare stå der med skjeggisen i hånden til den går av selv.. Det du også kan gjøre er når du syns den har vært flink, så gi en mat bit.. Har du tatt den opp og hatt den i hånden en stund, satt den tilbake, gi en siriss eller noe annet godt.

Når du skal håndtere, så vær rolig med null brå bevegelser, å ungå bevegelser over hodet på den. skal du ta hånden bort til den, så bruk langsomme bevegelser..bruk tid..

Stirring..
Ikke stirr masse på skjeggisen, spess i øynene. Bedre å la blikket gli litt rundt på kroppen og andre steder rundt den, så det ser ut som du ikke bryr deg for mye. Stirring liker ikke dyr..

Blunking..
jeg har alltid blunket til mine skjeggiser og det har jeg alltid hatt troa på fordi dem svarer med å blunke tilbake. Jeg har hatt mange blunke stunder med mine skjeggiser og det syns jeg er koselig hehe (gal mann)
Se på skjeggisen din også lukker du igjen øynene..hold dem igjen, også åpner du dem sagte..gjenta dette og du vil se at den begynner å blunke tilbake.. Jeg tror at det virker veldig "avslappende" for dem og ikke at du er ute etter å spise dem..

hmm kommer ikke på noen andre triks for øyeblikket, men det er flere her som sikkert vet noe lurt
Men en ting er sikkert. Det blir ikke bedre av seg selv. Bruk tid og jobb med den og det kan hende det ordner seg til slutt.

lykke til videre..

Sist endret av Gibbs; 18-03-2008 kl 20:57.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggis, temming

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis "alene hjemme" - vi på ferie. DevilDoll Agamer 1 23-06-2008 18:08
"Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" bendick2112 Reisebrev 12 24-04-2008 13:54
Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" NFredrik Media 32 06-04-2008 15:17
Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 _Nagash_ Taranteller 0 09-03-2008 10:18
Skjeggis mørk under "haka"! quagmaier Agamer 5 07-01-2008 21:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:45.