"
Gammel 17-06-2007, 16:28   #1
Senior Member

Chilli sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Buskerud
Meldinger: 172
Standard Skjeggagamer

Hei folkens! Nå er det lenge siden jeg har vært her inne.. Fikk for en stund siden min første skjeggagam.
I går hentet jeg hjem skjeggagam nr. 2, sammen med ett stort terrarie som de har flyttet inn i sammen nå.
Jeg er ikke hundre prosent sikker, men jeg TROR jeg har en gutt (den nye, han jeg kjøpte den av mente det var en gutt) og når jeg sammenligner dem, så ser det ut som om hun jeg har fra før av er en jente.
Hun jeg hadde fra før av er grønn-aktig, mens hannen er kjempeflott og rød!
Utrolig herlige dyr, men for at jeg skal kunne gjøre det beste for dem må jeg stille dere noen spørsmål... :winkrazz:
Føler hittil at jeg har gjort mye feil, ikke fått bra nok varme osv så denne gangen skal jeg gjøre det enda bedre!
Hunnen er heller ikke så stor, noe jeg tror kommer av at hun har spist dårlig, ikke fått i seg det hun trenger osv.

Hva av mineraler og vitaminer osv. trenger skjeggagamen...? Fikk med en boks med vitaminer når jeg kjøpte førstemann, men vet jo ikke hva det er, annet enn at han som solgte henne sa det var alt hun trengte vedsidenav salat og "fuglefrø", melormer og sophobiaslarver.

Skal skjeggagamen dusjes/bades?
Hva annet enn varmelampe og uv-lys trengs? Burde jeg kjøpe en varmesten (sånn med varme inni) og/eller varmematte? (mener jeg hørte det kunne være skadelig for skjeggagamen?)
foreløpig så holder de seg i skyggen begge to, enda jeg har sten med varmelampe over... Trodde de likte seg best i varmen jeg?
Hva kan jeg bruke til å varme om natten med? blir jo fort kaldt her i Norge...

Er det noen mulighet for at mine to kan få egg etterhvert? Isåfall hva burde jeg legge tilrette for at parring skal skje?

Hva kan jeg gi som snacks til mine skjeggagamer? Stemmer det at sirisser kan være farlige for skjeggagamen dersom skjeggagamen ikke spiser dem med en gang?

Hvor store blir skjeggagamene?

Når er skjeggagamene kjønnsmodne?

Tusen takk for alle tips og svar!

Hilsen Sandra og de to små.. :yawnstretch:
Chilli er offline   Svar med sitat
Gammel 17-06-2007, 17:24   #2
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard Skjeggagamer

Hei Sandra.

Du har veldig mange spørsmål og til dem trengs det mye skriving, men man har en enkel metode på å få svar relativt raskt uten at andre må skrive fryktelig mye da det er allerede skrevet masse om dette på andre sider.

Her har du en link som du er nødt/må og bør/skal lese,pugge og lære fra. http://www.morion.com/teo/svenska/erfarenhet/frame.html
Der står det masse. Det er bare å trykke på det som står på venstre side, så får du opp masse info som du må vite hvis du ønsker at dine dyr skal leve et normalt liv som de trives med.
Dette er du nød til å gjøre raskest mulig da du nå sitter med to dyr som du tydlig ikke vet så mye om. Mere du leser nå i dag, raskere vil dine dyr få det bra! Du sier du har hatt den ene en liten stund, noe som får meg til å lure litt når du nå kommer med helt grunnleggende spørsmål som du burde ha kunnet svaret på før du kjøpte den..

Hvis du syns jeg er litt streng, så er det en mening med det
Les og lær ellers så kommer dyrene dine til å få et kjipt liv!

Når du har lest masse på den siden jeg nå har gitt deg og det er ting du lurer på, så spør du. Da skal i hvertfall jeg prøve hjelpe dine dyr så godt jeg kan!
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 17-06-2007, 18:05   #3
Senior Member

Chilli sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Buskerud
Meldinger: 172
Standard Skjeggagamer

Tusen takk.. Skal sette meg ned å lese masse med en gang.. Er lov å være litt streng...
Grunnen til at jeg spør om så grunnleggende ting er fordi jeg er litt usikker på om jeg har "gjort ting riktig tidligere".
Jeg har badet skjeggagamen min mange ganger, men han ser ikke ut til å like det.. Jeg har matet han med melorm og sophobiaslarver, han har varmelampe og uv-lys.. Han har vært masse ute i det fri, og han har fått frisk salat og friskt vann hver dag...

Men nå setter jeg i gang å lese.. Takk for svar...
Gammel 17-06-2007, 18:07   #4
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard Skjeggagamer

Bra!
Det varmer i rota, så les og bli flink, så kanskje DU kan hjelpe andre en annen gang
Gibbs er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggagamer

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
kan skjeggagamer svømme? Gullet1987 Agamer 5 27-09-2007 16:01
Lys til skjeggagamer Mack Utstyr 1 20-01-2007 12:56
angående skjeggagamer:) Miss_Loca Agamer 10 05-11-2005 09:27
skjeggagamer skorpman Agamer 5 12-10-2004 20:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:27.