"
Gammel 05-10-2017, 15:09   #1
Junior Member

Medlem siden: Oct 2017
Sted: Trondheim
Meldinger: 4
Standard Generelle spm.

Hei

kaster ut min første tråd her etter innkjøp av min første skjeggagam. Jeg er ikke helt grønn på reptiler, da jeg har hatt gekkoer tidligere, MEN...jeg lurer på ett par ting i alikevel..har lest litt rundt etter svar og funnet noe, men fremdeles noe uklart er det.

Først er varmen. Jeg vet det "skal" være rundt 40g på solplassen..der ligger jeg nå på 48-49grader. Er det virkelig farlig for den? Den ligger MYE på den stenen og koser seg(ikke direkte under "solen"..og det virker som den flytter litt på seg når det blir for varmt kanskje. Bør jeg prøv og senke varmen på solplassen, eller kan den være så høy, iom at den flytter seg til en kaktus(hardplast) på siden av stenen når den føler for det.

Den er bare 1mnd ca enda..men vokser fort, den spiser godt ut av handa mi, selv om den fremdeles er litt skeptisk til meg. Viker unna og prøver og stikke av når jeg kommer med handa uten mat. Er det for tidlig med å prøve å venne den til frukt og grønt. Setter igjen en skål med frukt og grønt når jeg drar på jobb, og forer den med sirisser når jeg kommer hjæm i 3tiden. Da spiser den fort 4-5 stk, for så 2-3 nye litt over en time før lyset slukkes. Lyset slåes på 07.00, og slåes av 20.00. Er det greit?
Lurer også på om det er noe spes sone frukta og grønsakene bør ligge..det virker ikke som han er så mye bort på den "kalde" sonen(som foresten er i perfekt temp) i d hele tatt. Han er som sagt 1mnd og har over 1meter terrarium allerede. SÅ plass har han. Mye og klartre og gjømme seg i.
Håper jeg kan få litt veileding av noen som har mere erfaring enn meg om jeg gjør noe feil eller bør gjøre noe litt anerledes.

mvh Krister
Kristerlovstad er offline   Svar med sitat
Gammel 06-10-2017, 00:01   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Solspotten skal ligge rundt 40 grader, ikke nærmere 50. Du er ikke langt unna å få en grillet skjeggagam.. Skjeggagamer har dårlige termoreseptorer i skinnet og kan lett få brannskader. Vi mennesker kjenner at det blir for varmt med en gang. Skjeggagamer kjenner det ofte ikke før det er for sent..Så denne MÅ du justere ned!

Du burde gi den sirisser før du drar på jobb også, sånn at den får insekter 3 ggr per dag. Husk å gi den nymfer - ikke voksne sirisser! Sirissene skal ikke være større enn lengden mellom øya på den.
Du må gjerne sette inn salat til den, men ikke forvent at den spiser av det. Den trenger proteiner og spiser derfor helst insekter. Ville ikke forventet at den spiste grønt før den er rundt året gammel.. Husk å duste sirissene med kalsium (uten fosfor) hver dag og vitaminer..

Slå lyset på sånn at den får varmet seg 1 times tid før du mater den før du drar på jobb. Og så ville jeg gitt den et par timer etter siste måltid. Men utgangspunktet er jo lys på i 12 timer.. Når det kommer til terrariumstørrelse er det bare å begynne å bygge nytt allerede :p de vokser fort, og det er nå som de er små de virkelig er aktive..
Gammel 06-10-2017, 17:35   #3
Reptilfreak

Scampi sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Sted: Bergen
Meldinger: 47
Standard

Har selv en skjeggagam på 2 måneder. Fantastiske skapninger

Den jeg har fått har vært litt bortpå ruccolaen og smakt en gang, men har ikke sett den prøve seg flere ganger. Jeg slet litt med å få den til å spise sirisser, så bestilte noen dubia kakerlakker (nymfer) som vi lot stå i en skål inne i terrariet. Resultatet ble en sinnsykt glad skjeggagam som spiser som bare det og som kommer løpende bort til glasset hver gang hun ser oss holde på med kakerlakkene. Disse anbefales på det sterkeste.
Scampi er offline   Svar med sitat
Gammel 07-10-2017, 15:39   #4
Junior Member

Standard

Varme er justert ned..men den liker seg fremdeles best oppe i kaktusen på siden av solplassen. Har prøvd oo gi den mat før jeg drar på jobb, men den er ikke spesielt int da. Mulig lyset slåes på for seint da..skal justere det til 06.00 idag nå..å så korte ned tiden til 19.00. 13 timer..går det bra? Å så prøve og gi den mat når jeg drar på jobb klokken 07.00..da får den 1 time på å varme seg. Nytt terra er under oppstart
Tusen takk for svar
Gammel 07-10-2017, 15:41   #5
Junior Member

Standard

Kakkerlakker(nymfer) i en skål? Går det bra? skal prøve det Takk for tips
Gammel 07-10-2017, 15:48   #6
Reptilfreak

Scampi sin avatar

Standard

De fleste anbefaler å ha lyset på i 12-14 timer, så 13 timer skal nok gå bra

Det går veldig bra, så lenge skålen har en glatt overflate. Da klarer ikke kakerlakkene å komme seg ut av den Anbefaler forøvrig å bestille kakerlakker fra dubiakongen via f. eks finn.no. Veldig hyggelig fyr og leveransen kommer innen få dager. Som oftest går det bare to dager fra du bestiller til du får leveransen. Bestiller du tidlig på dagen kan det også hende at det bare tar en dag
Gammel 08-10-2017, 12:51   #7
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Scampi Vis post
De fleste anbefaler å ha lyset på i 12-14 timer, så 13 timer skal nok gå bra

Det går veldig bra, så lenge skålen har en glatt overflate. Da klarer ikke kakerlakkene å komme seg ut av den Anbefaler forøvrig å bestille kakerlakker fra dubiakongen via f. eks finn.no. Veldig hyggelig fyr og leveransen kommer innen få dager. Som oftest går det bare to dager fra du bestiller til du får leveransen. Bestiller du tidlig på dagen kan det også hende at det bare tar en dag
Har bestillt fra dubiakongen nå. Så dette blir spennende Ett lite spm til. Tok idag min første storvask av terrariet. har bodd der inne i 3uker nå..så tok en grundig rundvask. Jeg bruker en slik sand matte til underlag..som jeg enkelt bare spyler i dusjen. Denne blir jo seff våt..kan jeg bare legge den inn tilbake våt?
Gammel 09-10-2017, 15:29   #8
Reptilfreak

Honey Badger sin avatar

Medlem siden: Mar 2016
Alder: 28
Meldinger: 30
Standard

Jeg ville latt matta tørke i ett døgn før du legger den inn igjen, en våt matte vil veldig fort øke luftfuktigheten i buret. Du kan bruke avispapir eller tørkerull i mellomtiden, Og kanskje kjøpe inn en matte til som du kan bytte på
Honey Badger er offline   Svar med sitat
Gammel 23-12-2017, 19:24   #9
Junior Member

Medlem siden: Dec 2017
Meldinger: 2
Standard

Når jeg slår av lyset til skjeggagamen for natten, må det være helt mørkt i rommet den er i da?
virrevidar er offline   Svar med sitat
Gammel 23-12-2017, 20:03   #10
Reptilfreak

Scampi sin avatar

Standard

Trenger nødvendigvis ikke å være helt mørkt i rommet, så lenge det blir relativt mørkt inne i terrariet
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Start hjelp om Generelle slanger?? SpontaN Snoker 5 07-04-2008 21:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:16.