"
Gammel 03-10-2017, 22:02   #1
Reptilfreak

Scampi sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Sted: Bergen
Meldinger: 47
Question Frukt og grønnsaker til skjeggagam

Hei! Har drevet og lest rundt på nett om skjeggagamer den siste uken, men noe jeg aldri blir klokere på er hvilke frukter og grønnsaker skjeggagamen kan spise og hvilke den ikke kan spise. Er så utrolig mye forskjellig info på nett. Noen steder sier de f. eks at det er helt ok å mate skjeggagamen med kål, mens andre plasser advarer de kanskje mot akkurat dette. Noen plasser sier de at det går fint å gi skjeggagamen druer, mens andre plasser sier de at man ikke bør gjøre det.

Er det noen her som sitter med litt erfaring som kunne gitt meg en liten liste på hva som anbefales å gi av frukt og grønnsaker? Eventuelt snacks også?

Takker på forhånd!

Ha en fin kveld videre!
Scampi er offline   Svar med sitat
Gammel 04-10-2017, 08:01   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2017
Alder: 46
Meldinger: 55
Standard

Har ikke fått meg agam selv enda.. men har brukt (alt for) mye tid på å finne ut av de tinga der selv siste måndene, så kan dele litt av det..

Det finnes en del lister ute med trygge og ikke trygge planter..
Som du selv sier finnes det mange og ikke alle er like så jeg skal ikke linke til en spesifikk.
Men, jeg har lyst å linke til en matpyramide for agamer. Denne synes jeg virker veldig fornuftig.

Matpyramiden for skjeggagamer

Det er noen matvarer som er absolutt fy-fy
Rabarbara, avocado og løk er noen av de som dukker opp ofte, disse er giftig for agamer.
kål er ofte nevnt fordi det har så lite næring at du fyller opp dyret med.. ja ..ubrukelig fyll.
mange nevner at alt som er giftig for mennesker og andre dyr, nok er giftig for agamer også..

Det som er litt viktig å tenke på, er å ikke ha fokus på frukt og grønnsaker, men heller tenke grønne blader. foreksempel er løvetannblader av mange regnet som noe av det beste du kan stappe i dem, kløver, skvalderkål og brennesle er også gull. Om vinteren når du ikke kan plukke sånnt ute, kan du bruke romanosalat, ruccola eller endive

Blomster kan de gjerne få, for eksempel, kløver, løvetann, roser og kornblomst.
Av grønnsaker som i alle fall er helt trygt er squash, gulrot og paprika.
Av frukt har jeg lest at det meste går bra så lenge en holder seg unna sitrusfrukter (og de giftige) Men frukt bør være lørdagsgodis og ikke en del av fast diett.

Variasjon er nok nøkkelen her også.. og det er generelt stor enighet om at agamen ALLTID skal ha tilgang til grønnt fór.
Husk kalsium og D3 vitaminer!
AreG er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til AreG
Gammel 05-10-2017, 10:03   #3
Reptilfreak

Scampi sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Sted: Bergen
Meldinger: 47
Standard

Tusen takk for svar

Er klar over at man i hovedsak skal gi grønne blader og slikt, men tenkte at det ville vært greit med en oversikt over noen frukter og grønnsaker som går an å gi, slik at det går an å gi sånt innimellom

Den matpyramiden var veldig interessant. Tusen takk!
Scampi er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fóre sørgegekkoer utelukkende på frukt? Antoine Gekkoer 3 02-11-2014 17:34
Samleside for grønnsaker til vannskilpadder Mag830 Skilpadder 3 25-05-2014 12:02
Spislige frukt og grønnsaker mem9898 Skilpadder 1 06-10-2012 17:29
Skjeggagam Lakserende grønnsaker Pushead Agamer 15 17-03-2012 09:46
Salat/frukt til leos, dokumentasjon? mandarin Leopardgekkoer og andre Eublepharis 16 09-03-2009 15:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:25.