"
Gammel 16-01-2017, 13:28   #1
Reptilfreak

Oddbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2016
Sted: Trondheim
Meldinger: 19
Standard Frida virker slappis

Hun virker ganske slapp. Åsså er skjegget hennes mye mørkere enn vanelig uten at hun er irritert. Noen tips til hva som rt galt ? Hun er ca 1 og 6mnd gammel
Gammel 16-01-2017, 13:39   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Hun begynner jo å bli en voksen dame, og årstid tatt i betraktning så KAN det være hun har bestemt seg for at det kanskje hadde passet med en liten dvale.

Det blir selvfølgelig kun spekulasjoner, men alder, utvikling og årstid kan ihvertfall tyde på at det ikke er usannsynlig. Tvert imot.
Gammel 16-01-2017, 14:00   #3
Reptilfreak

Oddbjørn sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Hun begynner jo å bli en voksen dame, og årstid tatt i betraktning så KAN det være hun har bestemt seg for at det kanskje hadde passet med en liten dvale.

Det blir selvfølgelig kun spekulasjoner, men alder, utvikling og årstid kan ihvertfall tyde på at det ikke er usannsynlig. Tvert imot.
Ok takk for svar hun spiser kjempe bra, bader henne 1 gang dagli så da drikker hun litt, men siste dagene ble hu plutselig så mørk og slappis, så ble bekymret
Gammel 16-01-2017, 17:25   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Det Reptils sa basically.

Ellers nevner du ingenting om hvordan temperaturen er eller hva slags UV-belysning du har og ellers.
Påse mao. at temperatur, UV-belysning og maten er i orden.
Spesielt temperatur + lys nå på vintertid. Dersom det er mindre timer med lys på vinterstid i forhold til sommer så er det en ganske enkel forklaring. Anbefaler timer så dette går automatisk dersom du ikke allerede har det.

Forandring på timer med lys-eksponering (sammen med temperaturendring) er altså kort og godt triggeren for å starte dvaletilstander.
For ordens skyld kan det nevnes at endring i luftfuktighet, vann og mat-tilgang også kan være medvirkende årsak hos andre dyrearter for dvaletilstand. Og sikkert flere faktorer. Ganske smart mekanisme for å overleve "hardere" kår.

Husk også at skjeggagamer må ha en viss temperatur under solspotten i terrariet for å klare å fordøye maten skikkelig.
Gammel 17-01-2017, 10:11   #5
Reptilfreak

Oddbjørn sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Det Reptils sa basically.

Ellers nevner du ingenting om hvordan temperaturen er eller hva slags UV-belysning du har og ellers.
Påse mao. at temperatur, UV-belysning og maten er i orden.
Spesielt temperatur + lys nå på vintertid. Dersom det er mindre timer med lys på vinterstid i forhold til sommer så er det en ganske enkel forklaring. Anbefaler timer så dette går automatisk dersom du ikke allerede har det.

Forandring på timer med lys-eksponering (sammen med temperaturendring) er altså kort og godt triggeren for å starte dvaletilstander.
For ordens skyld kan det nevnes at endring i luftfuktighet, vann og mat-tilgang også kan være medvirkende årsak hos andre dyrearter for dvaletilstand. Og sikkert flere faktorer. Ganske smart mekanisme for å overleve "hardere" kår.

Husk også at skjeggagamer må ha en viss temperatur under solspotten i terrariet for å klare å fordøye maten skikkelig.
Tempen på sol "spotten" ligger på mellom 30-32 grader, pluss varmematte under steinen hun ligger oppå dagen lang, uv lampa er ca 2mnd gammel, så vurderer kjøpe ny, husker ikke styrken. Vi skal igang med å bygge større bur til henne da det vi har nå er litt lite for henne, hun er mye ute ettersom vi føler det er lite til ho. Maten er superormer,blåbær,grønnsalat (IKKE isberg) og masse annet godt fra salat disken. Vi sprayer i buret 3 ganger i uken, ble fortalt å spraye flere ganger da, men har holdt d til 3 ganger i uken. Er det noe hun burde ha ? En hule kansje ? Vi har lagt inn en hånduk hun sover på om nettene, å da kryper hun inntil den og krøller seg sammen.

Timer har vi kjøpt, men kan hende hun får for mye "lys" i døgnet. Den slår seg på 0900 og slår seg av 2110. Hva mener dere ?
Noe mer jeg kan svare på?
Gammel 17-01-2017, 23:36   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Refererer til tidligere svar i en annen tråd angående temperaturen (RETT under spotten, ikke i hele terrariet):

skjeggagam, dårlig mage

Skjønner du vil at hun skal ha større plass, men skjeggagamen er rett og slett ikke laget for å være utenfor terrariet sitt i norske hus og vil ha det mye bedre i terrariet, på tross av at det er litt lite som du sier.
Se på skjeggagamen som en fisk i dette tilfellet - den har det best i akvariumet sitt hvor det er rett temperatur, lys osv.

Det du sier her er trolig grunnen til "dvaletilstanden". Hvis hun er mye ute, spesielt nå på vinterstid (med trekk, kald luft osv) så har du enkelt og greit svaret der.
Attpåtil skriver du temperaturen er bare 30-32 grader på det varmeste (om jeg tolka det rett), mens i forrige tråd var den ca det samme.

Som jeg skrev i forrige innlegg så var temperatur en av hovedårsakene til dvaletilstander.

Har du termometer direkte under solspotten (ca. der hvor skjeggagamen ligger)? Dette er veldig viktig å ha, for å vite til en hver tid at den rett og slett har det varmt nok - eller at det ikke blir for varmt. Varmen bør komme ovenfra, for det simulerer at det er en solstråle som sender varmen nedover, som er naturlig for de.

Anbefaler forøvrig på det sterkeste en termostat for varmestyring dersom du ikke har dette.
Kort og veldig simpelt forklart; du kobler ganske enkelt varmekilden (solspot/varmelampe /varmematte) til en elektronisk duppeditt som igjen måler temperaturen inne i terrariet - når/hvis den går over valgt temperatur (i dette tilfellet rundt 38 grader) så slår den ganske enkelt av varmekilden.
Deretter blir den slått på når temperaturen går litt under dette. Kommer temperaturen aldri over 32 grader med nåværende setup har du rett og slett ikke bra nok utstyr, og bør oppgradere asap.
De billigste termostatene koster rett under 1000-lappen, og funker fint for en singel skjeggagam.

Angående lys; 12 timer på og 12 timer av er en ganske standard lyssyklus (sammen med 14 timer på og 10 av), trenger ikke fokusere på den - få orden på temperaturen.

Ser at jeg sikkert kan virke litt krass i skrivemåten, og det er absolutt ikke meningen - vil bare hjelpe deg. Absolutt ikke vanskelig dette, og du er heller ikke den første som gjør dette.

Innlegget er trolig alt for langt iforhold til hva det hadde trengt å være, men ville gå litt inn i dybden, så;

TL;DR;
Høyere temperatur (direkte under spotten), fiks en termostat (lucky reptile feks, fås kjøpt hos dyrebutikk), mindre utetid (sjeggagamen har ikke behov for å være utenfor buret).

Slenger i samme sleng med et faktablad, hvor egentlig alt du trenger står. Les noen ganger igjennom det, og spør gjerne om du lurer på noe mer!

https://www.beardeddragon.org/articles/caresheet/
Gammel 17-01-2017, 23:58   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Ingenting å tilføye utover at jeg aldri ville anbefalt deg å kjøpe termostat fra Lucky reptile.

De er utrolig dårlige, unøyaktig og rett og slett bare helt elendig til den prisen.

Har du noen med mulighet til å koble for deg ville jeg sett på STC-1000. Dét er valuta for pengene
Gammel 18-01-2017, 00:02   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Regna ikke med LuckyReptile hadde de beste i klassen nei :p funka forøvrig bra min, og dette er jo noen år siden (2008..begynner å bli gammel ). Billigste man får fra dyrebutikk (?), så er vel hva man betaler for.
Gammel 18-01-2017, 00:40   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Regna ikke med LuckyReptile hadde de beste i klassen nei :p funka forøvrig bra min, og dette er jo noen år siden (2008..begynner å bli gammel ). Billigste man får fra dyrebutikk (?), så er vel hva man betaler for.
Har veldig dårlig erfaring med det meste av elektroniske duppeditter fra både Lucky og Exoterra..
Alle mattene fra Exoterra har slutte å funke etter 3-6 mnd, samme med lucky reptile, hvor en av de kortsluttet og tok fyr. Hadde jeg brukt 5 minutter mer hjem den dagen hadde det gått til helvette.

Har en lucky reptile thermo controll 2 pro(?)
Den er så ustabil og unøyaktig at jeg hadde ikke turt å bruke den engang. Koster vel rundt 1500kr. Søppel... Ligger vel bortgjemt i ei skuff en eller annen plass.

STC-1000 er fantastisk, men det er litt knot, og oppkoblingen må vel gjøres av elektrikker om det skal være lovlig etter boka..
Den utkonkurerer ihvertfall mye, og du må opp en del i pris for å finne tilsvarende digitale termostater.

https://lpracks.com/ fører habistat, det er også veldig gode termostater til en fornuftig penge som holder i bøtter og spann til de fleste, TS inkludert.
Gammel 18-01-2017, 11:52   #10
Reptilfreak

Oddbjørn sin avatar

Standard

Takk for kjempe fine og utfyllende svar hjelper veldig. Jeg suger jo til meg alt av informasjon, å jeg fikk beskjed om at 30-32grader på varme (solstedet) var riktig. Å rundt 20-25grader på kalde plassen. Så jeg gjorde jo dette å trudde dette var riktig men takk for masse info.

Fikk også beskjed om at når hun driver å vandrer mye i buret og bynner å "danse" oppåver glasse på buret, vil hun ut å vandre, så da har jeg jo tatt henne ut, men hun blir bare stående der jeg satt henne. Kan være hun føler seg truet, fordi vi har 2 katter å en hund, disse gjør henne aldri noe, verken angriper eller noe annet, den ene katten kan jakte, men jeg har korrigert henne veldig så hun tør ikke å ta henne. Vi har ca 25grader i huset, å ca 30 når vi fyrer i peisen, vi har nemlig 2 nakenkatter, å itilleg er jeg ekstremt frossen av meg. Men i værtfall så skal jeg prøve det du har skrevet nå men det er greit med det tidsrommet jeg har da på timeren ? Timeren slår av både uv og varmelampa. Denne er uten rødlys, kun vanlig lys

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Siden med linker virker ikke Safir Hjelp! 12 03-01-2013 13:09
Skjeggagam Skjeggis som virker svimmel. dragoon88 Agamer 1 03-01-2012 01:18
Ny exo terra compact top som ikke virker tsrebel Utstyr 4 13-10-2011 23:24
Pumpe som virker ved lav vannstand Kristian262 Terrarier 3 02-07-2010 21:51
x-boks virker ikke gunn Småprat 3 02-03-2007 23:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:57.