"
Gammel 11-11-2016, 08:14   #1
Reptilfreak

Oddbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2016
Sted: Trondheim
Meldinger: 19
Standard skjeggagam, dårlig mage

Hei, vår litt over 1år gamle skjeggagam er blitt dårlig i magen, hu har vært det i ca 2 dager nå.
vi forer henne med, ruccola, blåbær, små tomater, jordbær, druer, orm og kakerlakker. hva kan være problemet ? trodde vi foret riktig
Gammel 12-11-2016, 01:12   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Nå sier du ingenting om ratioen av frukt/bær/grønnsaker/inselter, men hvis jeg skal gjette årsaken til "problemet" (noe jeg ikke tror det er); gi litt mindre frukt/bær (noe går fint).
Insekter og grønnsaker er viktigst, når de blir eldre (rundt året, avhengig av mange faktorer) så spiser de gjerne litt mindre insekter og kan fint like grønnsaker mer og mer.
Ser for meg fargen og konsistensen dersom det går i mye blåbær, druer og jordbær (samt tomater)..

Betyr ikke nødvendigvis det er noe galt med skjeggagamen, men er alltids greit å ta en avføringsprøve med til veterinær og få analysert for diverse innvollsormer (Byåsen dyreklinikk er vel kjent for å være glade i reptiler, sånn FYI - tråd om dyreklinikker som tar imot reptiler er her inne på forumet).

Ellers lurer jeg på hva temperaturen er i terrariet? Under solspotten/den varme sonen og andre steder? Skjeggagamer trenger gjerne høye temperaturer for å fordøye maten skikkelig, ca 40-42 grader på det varmeste kan det fint være. Gjerne ha spruteflaske som du "dusjer" salater/lignende grønt med før du gir det så den får i seg vann (ikke alltid de drikker noe særlig, min var dårlig på det).

Se litt på det jeg nevnte her og deretter vurder hva du synes ga mening, så finner du nok fort ut hvorfor den er "dårlig i magen" Tviler sterkt på det er noe galt med den - regner med det kan være for mye frukt/bær.
Se gjerne på diverse caresheets hva du kan gi og hvordan ratioen av insekter/grønnsaker/frukt skal være (kommer ikke på den i farta, men frukt/bær er desidert minst viktig på den skalaen, selv om det selvsagt er viktig å gi litt av det også pga div vitaminer/mineraler )

Skriver på tlf - beklager på forhånd for skriveleifer.
Gammel 15-11-2016, 10:30   #3
Reptilfreak

Oddbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2016
Sted: Trondheim
Meldinger: 19
Standard

Kan være vi gir for lite av insekter da, og for mye frukt (lite grønnsaker). Det står så mye forskjellig på nettet, så vi vet ikke hva vi skal gjøre til tider, så vi prøver ut det som det står mest av
Vi har startet å gi insekter i helgene, å frukt, ruccola, hjertesalat, tomat og blåbær nå. alt utenom insekter får hun i ei skål om morgenen, det ligger på ca 30 grader på den varmeste siden, så da er det mest sannsynelig for kaldt da ?

Hun står ofte med munnen åpen ved den varme delen, og dermed forlater hun den og går til den kalde plassen som ligger mellom 20-25 grader. Bruker å bade henne sånn ca hver dag, sprayer også vann på henne rett etter hun har spist, da står hun og "sleiker". Hun får vitamin tilskudd som jeg fikk med av de forje eierene, dette er blanding av Calsium og D3.
Gammel 16-11-2016, 02:31   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Garantert temperaturen som er problemet. Du skal selvsagt ikke koke agamen, men for at de skal klare å fordøye maten skikkelig så er 30 grader for lavt på det varmeste (rett under spotten, altså).

Ser det er anbefalt 35-37 grader for voksne (altså på den varmeste delen), mens 40~ gjelder for unger. Men ikke store forskjellen det akkurat, hadde ~40 selv hos min som voksen.

Det at den gaper er helt normal adferd under soling betyr at den regulerer temperaturen sin.

Ta gjerne en titt her for info om agamen din, skru opp temperaturen litt (anbefaler virkelig en god termostat dersom du ikke har dette) og se hva som anbefales av mat o.l. under. Insekter kan du fint gi hver dag, men ikke like mye som når den var liten altså. Går mer i mengde enn hvor ofte.

https://www.beardeddragon.org/articles/caresheet

^siden jeg personlig har brukt mye. Klart, noe kan kanskje taes med en klype salt, men er nok den siden på nettet med best informasjon såvidt jeg vet.

Er det mer du lurer på så får du bare spørre, en del år siden jeg hadde skjeggagam men absolutt flotte øgler!

Emner
diare, skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dårlig av Tv2. Lenxx Media 4 26-02-2016 12:02
Baby skjeggagam spiser dårlig, hjelp? CapoChr Agamer 0 18-08-2015 00:18
Hvordan se forskjell på dverg skjeggagam og skjeggagam connieregina Agamer 18 03-08-2011 08:47
skjeggagam med løs mage gurine Agamer 19 30-06-2009 21:55
rart vetrinær tips mot treg mage anarkist Helse og sykdommer hos reptiler 15 29-05-2006 12:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:09.