"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam virker slapp og klønete.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-06-2016, 15:59   #1
Reptilfreak

magneto sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østfold, Askim
Alder: 31
Meldinger: 203
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard Skjeggagam virker slapp og klønete.

Jeg fikk i hus min første skjeggagam i dag. Forrige eier sa den var ett og et halvt år gammel Kjøreturen hjem tok ca en time og den har nå vært i terrariet i ca halvannen time. Så jeg er fullstendig klar over at dette antageligvis bare er stress. Men jeg synes det er greit å spørre likevel.

Først lå den helt rolig på solplassen der jeg la den. Først etter 20 minutter så begynte den å bevege seg litt rundt. Men det jeg legger merke til er at den virker slapp. Den virker som den drar bakkroppen, eller iallefall magen langs bakken, og den virker klønete nør den klatrer opp eller ned fra ting. Ved ett tilfelle virket det som den prøvde å klatre ned fra roten på solplassen, den begynte å klatre men fikk kun ned forparten før bakparten datt ned etter den.

Han jeg kjøpte den av sa at han aldri har hatt problemer med den. Kan noen se hva kjønn det er forresten? Forrige eier visste ikke. Noe som også kan bety at han ikke kunne så mye om den.
Vedlagte miniatyrbilder
Skjeggagam virker slapp og klønete.-20160604_164744.jpg   Skjeggagam virker slapp og klønete.-20160604_164730.jpg   Skjeggagam virker slapp og klønete.-20160602_100107.jpg   Skjeggagam virker slapp og klønete.-20160604_111451.jpg  

Skjeggagam virker slapp og klønete.-20160604_152951.jpg  
magneto er offline   Svar med sitat
Gammel 04-06-2016, 22:07   #2
Reptilfreak

Reptilutstyr sin avatar

Medlem siden: Apr 2016
Sted: Østfold, Ørje
Meldinger: 135
Standard

Vanskelig å kjønnsbestemme på de bildene der, men legger ved bilder på åssen det kan gjøres.

Men vil anbefale deg å la den være i fred en stund fremover så den faller til ro og finner seg til rette i terrariet(noen skjeggiser er mer klønete og klumsete enn andre)
Det så ut som det var veldig mørkt i terrariet så vil anbefale mer lys, men ellers så det ikke så galt ut.
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptilutstyr
Gammel 05-06-2016, 22:47   #3
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 2,014
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (32)
Standard

Den er nok bare kald og litt stresset. Gi den en god og varm soleplass, og litt fred nå, så går det fint.
Christoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 06-06-2016, 09:40   #4
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Han har ikke kommet i puberteten da?
strepto er offline   Svar med sitat
Gammel 06-06-2016, 10:55   #5
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av strepto Vis post
Han har ikke kommet i puberteten da?
Etter det jeg har lille lest så er ikke sløvhet og dårlig koordinasjon typisk for pubertet på disse. Eller er det det?

Uansett så har jeg fått gode råd fra reptilutstyr og satser foreløpig på at det er kombinasjon av flyttestress og dehydrering. Behandler med ro og mye væske i maten. Om dette ikke hjelper så skal jeg prøve elektrolytter.
Gammel 06-06-2016, 21:36   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Du uroer deg for mye! Av dere to tror jeg den som lider av stress er Magneto og ikke agamo...

Du er på dag to og snakker om elektrolytter. Det blir som å starte cellegiftbehandling dagen etter du fant tre hårstrå på hårbørsten din. Gir ikke mening..

Elektrolytter snakker vi om når du har en alvorlig syk agam, som mer eller mindre skiller ut like mye vann som den tar opp.
Jeg ser ingen tegn til at skjeggisen din er dehydrert. Kan være bildet som lyver, men.

Bak øyet har skjeggiser en myk, veskefylt "pute"..
Dersom du trykker forsiktig på denne vil du kjenne at det er mykt. Du kan og se litt bevegelse i øyet. Er skjeggisen dehydrert vil det være innhult bak øynene. Ut fra bildet tror jeg det ser det helt fint ut... Men ett mer close up av hodet fra flere vinkler ville gjort det lettere.

Ellers beskriver du en skjeggis til punkt og prikke. De er klønete dyr som faller, hopper og spretter med knall og fall 24/7.

Ofte tenkte jeg det var ett under at de som art er overlevelsesdyktig.

Missforstå meg rett..Har vært der du er, og ta det fra en som har vært der; Ta det helt, helt rolig inntil videre. Skjønner det er i beste mening, men det er overreagering. Per nå, ihvertfall.
Skjeggagam virker slapp og klønete.-bjarneputerpaahodet.jpg

Sist endret av Reptils; 06-06-2016 kl 22:01.
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 06-06-2016, 22:14   #7
Reptilfreak

Reptilutstyr sin avatar

Standard

Er ikke det fat pads som er bak øyne der. Rett meg om det er feil.
Gammel 06-06-2016, 22:23   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Joda, kalles vel det og blandt noen..
Men er dyret dehydrert så vil de være innsunket, ikke til å ta feil av om de er.

Elektrolytter på dette punktet er helt unødvendig.

Sist endret av Reptils; 06-06-2016 kl 22:32.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 06-06-2016, 22:32   #9
Reptilfreak

magneto sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Du uroer deg for mye! Av dere to tror jeg den som lider av stress er Magneto og ikke agamo...

Du er på dag to og snakker om elektrolytter. Det blir som å starte cellegiftbehandling dagen etter du fant tre hårstrå på hårbørsten din. Gir ikke mening..

Elektrolytter snakker vi om når du har en alvorlig syk agam, som mer eller mindre skiller ut like mye vann som den tar opp.
Jeg ser ingen tegn til at skjeggisen din er dehydrert. Kan være bildet som lyver, men.

Bak øyet har skjeggiser en myk, veskefylt "pute"..
Dersom du trykker forsiktig på denne vil du kjenne at det er mykt. Du kan og se litt bevegelse i øyet. Er skjeggisen dehydrert vil det være innhult bak øynene. Ut fra bildet tror jeg det ser det helt fint ut... Men ett mer close up av hodet fra flere vinkler ville gjort det lettere.

Ellers beskriver du en skjeggis til punkt og prikke. De er klønete dyr som faller, hopper og spretter med knall og fall 24/7.

Ofte tenkte jeg det var ett under at de som art er overlevelsesdyktig.

Missforstå meg rett..Har vært der du er, og ta det fra en som har vært der; Ta det helt, helt rolig inntil videre. Skjønner det er i beste mening, men det er overreagering. Per nå, ihvertfall.
Vedlegg 10409
Det er greit nok at jeg er nybegynner og sikkert overreagerer, men det er jo nettop derfor jeg spør om ting her og andre steder og følger de råd som blir gitt meg. Det jeg har blitt fortalt er at elekttolytter ikke vil skade en frisk agam, men faktisk bare være sundt, så da kan det vel ikke være problematisk å prøve.

Og om det jeg har sett hittil av bevegelse og klatreferdigheter er det som er normal oppførsel så er jo klatrevegger både unødvendige og farlige. Denne agamen prøver daglig å klatre opp på roten under sol lampen, men klarer så vidt å kave seg opp på den nedre delen og faller ned hver eneste gang den skal ned. Og som du ser på bildet av terrariet så er den ikke spesielt bratt, og den har jo klør, som den ikke bruker. Dette kombinert med at forrige eier sier at den var en aktiv klatrer sier meg at noe ikke er helt i orden.

Men som sagt jeg er ny og uerfaren så det kan godt hende jeg bare dummer meg ut her.
Gammel 06-06-2016, 22:40   #10
Reptilfreak

Reptilutstyr sin avatar

Standard

Det er jo ikke væske fylte kuler. Så trodde ikke dem sank ned pga dehydrering. Og elekrolytter kan man bruke om reptilet er svært stresset eller dehydrert(står det på bruksanvisningen)
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Link til salg virker ikke kattja Forslag til endringer/forbedringer av siden 3 24-11-2012 00:28
Skjeggagam Skjeggis som virker svimmel. dragoon88 Agamer 1 03-01-2012 01:18
Ny exo terra compact top som ikke virker tsrebel Utstyr 4 13-10-2011 23:24
Pumpe som virker ved lav vannstand Kristian262 Terrarier 3 02-07-2010 21:51
x-boks virker ikke gunn Småprat 3 02-03-2007 23:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:58.