"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Øgli bæsjer gule klumper, kan jeg ta han med til dyrelegen?

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-02-2007, 11:58   #1
Junior Member

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 8
Standard Øgli bæsjer gule klumper, kan jeg ta han med til dyrelegen?

Fikk Øgli i august, så jeg har vell hatt henne i snart 1/2år. Jeg tror hun er 5 år gammel ca. 200-250g . Har vært en strevsom overtakelses periode, med mye spekulering på hva som feiler henne.

Ble ganske sikker idag på at det er ei jente, etter at jeg leste at om man tar halen 90grader opp (husk det er ett dyr, så ikke brukt makt for å se kjønnet. Hannene har to ovale buler rett under halen, men hunnene har ett hull.

Grunnen til at sjekket det nå var pga. hun har bæsjet store gule egg lignende klomper (ca. 1.5cm lang og 4-5mm tykk). 3 ganger nå med noen dagers mellomrom.
Noe som bekymrer meg. Kan jeg ta henne med til dyre legen? eller er det noen som har hatt samme problemet?

Har lest en del timer om det på nett, men finner ingen bilder av avføringen til dyrene. Kanskje ikke så rart :winkrazz:

Det jeg fant ut var at det muligens kunne være urin klumper pga. for masse calsium, vitaminer og for lite vann.
Finner dette ganske rart siden jeg har hatt problemer med å mate henne tidligere. Kan det være pga. for masse banan eller er det pga. calsiums sand?

Har hatt problemer med å mate henne med andre grønnsaker enn salat. Så jeg ble ganske glad over at hun ville ha noe frukt. Merket dette fordi hun så etterlengtet på meg da jeg spiste en som var ganske moden. antar at hun kjente lukta. Ble skikkelig overrasket så lot henne jafse i seg en del, til jeg fant ut at det kanskje ikke var så bra likevell. antar at hun fikk 4-5 gram med banan om ikke mer.

Noen som vet noe???
Øgli er offline   Svar med sitat
Gammel 27-02-2007, 14:42   #2
Member

Medlem siden: Jan 2007
Sted: oslo, i feil land:(
Meldinger: 44

Sitat:
Opprinnelig postet av Øgli
Fikk Øgli i august, så jeg har vell hatt henne i snart 1/2år. Jeg tror hun er 5 år gammel ca. 200-250g . Har vært en strevsom overtakelses periode, med mye spekulering på hva som feiler henne.

Ble ganske sikker idag på at det er ei jente, etter at jeg leste at om man tar halen 90grader opp (husk det er ett dyr, så ikke brukt makt for å se kjønnet. Hannene har to ovale buler rett under halen, men hunnene har ett hull.

Grunnen til at sjekket det nå var pga. hun har bæsjet store gule egg lignende klomper (ca. 1.5cm lang og 4-5mm tykk). 3 ganger nå med noen dagers mellomrom.
Noe som bekymrer meg. Kan jeg ta henne med til dyre legen? eller er det noen som har hatt samme problemet?

Har lest en del timer om det på nett, men finner ingen bilder av avføringen til dyrene. Kanskje ikke så rart :winkrazz:

Det jeg fant ut var at det muligens kunne være urin klumper pga. for masse calsium, vitaminer og for lite vann.
Finner dette ganske rart siden jeg har hatt problemer med å mate henne tidligere. Kan det være pga. for masse banan eller er det pga. calsiums sand?

Har hatt problemer med å mate henne med andre grønnsaker enn salat. Så jeg ble ganske glad over at hun ville ha noe frukt. Merket dette fordi hun så etterlengtet på meg da jeg spiste en som var ganske moden. antar at hun kjente lukta. Ble skikkelig overrasket så lot henne jafse i seg en del, til jeg fant ut at det kanskje ikke var så bra likevell. antar at hun fikk 4-5 gram med banan om ikke mer.

Noen som vet noe???
det er nok urinklumper , ja, ikke noe å være redd for...
mn et tips til neste gang=
skriv hviken art det er neste gang...
anaconda92 er offline   Svar med sitat
Gammel 27-02-2007, 15:10   #3
Reptilfreak

straymond sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,893

tipper enten kalk-residue med evt no urin i, eller en slags nyre-hematuri/cyste. mest sannsynlig førstemann.
Gammel 27-02-2007, 19:29   #4
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526

men det kan også være falske egg..
Syns Øgli veier veldig lite.
Våre ligger på rundt 450 gr. Hunnene våre veier mest og det er fordi hannen er slankere over magen.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 27-02-2007, 19:48   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

men nå har ikke Øgle noe hale hvis jeg har forstått deg rett. Kan jo hende at hun veier en del mindre pga dette..
Kan ikke du legge ut et par bilder av henne da?

du kan kanskje også ta bilder av driten hvis det kommer flere gule klumper og legge ut her.. For meg høres det mere ut som egg. Fint med bilde, så jeg kan se. Lettere å bestemme.
Våre to damer har også gjort dette!

Når det gjelder kjønnsbestemmelsen, så er din beskriving litt feil.
Gutt - To klumper på hver sin side av halen og en dump i midten. Damene - har en klump på midten..
Gammel 27-02-2007, 21:55   #6
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838

Det kan høres ut som ubefruktet egg ja, Nå vet jeg ikke hvor store urin klumpene til sjeggiser er men. Ligner det på et innskrumpet egg?
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 28-02-2007, 14:34   #7
Junior Member

Fant ut igår at alderen på dyret ikke stemmer helt. dyret er max. 3-4 år. Badet henne 30 min igår og hun stor trivdes. Bæsja i vannet, så vi skiftet det og høynet vannstanden slik at hun kunne svømmefritt i baljen. Så nå regner jeg med at hun skal være ganske hyderert. Hun bæsja også 1 ganger etter badet. Så 2 ganger etter klumpen om morgenen Og ingen tendenser der. Iallefall er hun ganske aktiv og har stor mat lyst. Knasker pellets og spiser masse grønnt. Ingen antydning til noen klumper idag. Men kan jo hende at det kommer utpå dagen. Vi får vente å se :winkrazz:

Skal bevege meg bort til dyrebutikken å kjøpe noen sirisser til henne imorgen. Superorm til helga
Har hatt problemer med å finne silkeorm, noen som hvor dette kan bestilles billig?

Sitat:
straymond: tipper enten kalk-residue med evt no urin i, eller en slags nyre-hematuri/cyste. mest sannsynlig førstemann
Du kan være inne på noe, men ønsker dette litt bedre forklart på hvordan jeg kan se dette. nyre-hematuri/cyste ville vært veldig kjipt. Men hun er da aktiv og virker frisk. Gi meg noe info om det så kan jeg vell bekrefte eller avkrefte dette

Sitat:
Gibbs: men nå har ikke Øgle noe hale hvis jeg har forstått deg rett. Kan jo hende at hun veier en del mindre pga dette..
Kan ikke du legge ut et par bilder av henne da?

du kan kanskje også ta bilder av driten hvis det kommer flere gule klumper og legge ut her.. For meg høres det mere ut som egg. Fint med bilde, så jeg kan se. Lettere å bestemme.
Våre to damer har også gjort dette!

Når det gjelder kjønnsbestemmelsen, så er din beskriving litt feil.
Gutt - To klumper på hver sin side av halen og en dump i midten. Damene - har en klump på midten..
Ifølge denne disse bildene så ligner hun på en jente MALE
FEMALE
copywrite beardeddragons.org

Tok en titt igjen :winkrazz: Og kan ikke se noen antydninger til 2 avlange buler som hannene. Fremdeles litt usikker, men regner med at dyret er en hun.
Men jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder av Øgli senere så får vi vell det avklart. Skal også få veid henne ordentlig, da jeg er usikker på vekta.
Halen kan ganske sikkert ha noe å si på vekta

Sitat:
mr-repti Det kan høres ut som ubefruktet egg ja, Nå vet jeg ikke hvor store urin klumpene til sjeggiser er men. Ligner det på et innskrumpet egg?
Tviler på at dette er egg. Siden hun har lagt en og en.Men jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder om dette skjer igjen. Har ikke sett noen tendenser på det enda.
Gammel 28-02-2007, 18:16   #8
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard Re: Øgli bæsjer gule klumper, kan jeg ta han med til dyrelegen?

Sitat:
Opprinnelig postet av Øgli
Tviler på at dette er egg. Siden hun har lagt en og en.Men jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder om dette skjer igjen. Har ikke sett noen tendenser på det enda.
hehe nå må du snart lære å ikke bare anta ting du ikke vet så mye om

Begge våre damer har gjort akkurat dette.
Lagt et og et egg på tre-fire dager også har det ikke kommet mere.
Dette skjer hos skjeggisene.
Du sa du hadde hatt dion i ca et halvt år også har dette skjedd og det samme var det hos oss.

Hmm kanskje det er stress egg pga. flytting til nye omgivelser, mennesker og hjem..
Dette må jeg sjekke opp litt. Finner jeg noe, så kommer jeg tilbake på dette.

Du skriver at din skjeggis knasker tørrfôr som bare det. Fukter du dette? Og tørrfôr tror jeg er litt tregt formagen og lager en "lett" fortoppelse, så dem skal ikke ha store porsjoner av dette. Har merket meg det på våre at dem blir litt grå og slappe et par dager etter tørrfôring også kommer det en kjempe dritt, så blir dem gule og fine. Jeg tror at dette ikke er helt kult for magen dems, så små porsoner er litt viktig. Hvertfall hvis du gir tørt. Hvis du gir tørt, så regner jeg med at det er de små pelletsene..
Gammel 01-03-2007, 13:28   #9
Junior Member

Sitat:
Gibbs: hehe nå må du snart lære å ikke bare anta ting du ikke vet så mye om
synes dette er ganske unødvendig av deg, siden lærefaser fårgår i feiling etter feiling. Det å anta at noe er feil er vell det første skritt på å finne ut om det er noe galt. :shakefist: Er det ikke?

Sitat:
Gibbs: Du skriver at din skjeggis knasker tørrfôr som bare det. Fukter du dette? Og tørrfôr tror jeg er litt tregt formagen og lager en "lett" fortoppelse, så dem skal ikke ha store porsjoner av dette. Har merket meg det på våre at dem blir litt grå og slappe et par dager etter tørrfôring også kommer det en kjempe dritt, så blir dem gule og fine. Jeg tror at dette ikke er helt kult for magen dems, så små porsoner er litt viktig. Hvertfall hvis du gir tørt. Hvis du gir tørt, så regner jeg med at det er de små pelletsene..
For det første har jeg aldri sagt at hun knasker tørrfôr som bare det. Angående tørrfôr, tror jeg du missforsto meg litt. Det er ikke sånn at dyret jafser iseg 10 pellets om dagen. Dette regulerer hun selv. Det går for det meste i grønnt, som er dynket i vann. Og insekter får hun 1 gang i uken. kjøper gjerne 20 sirisser eller ormer som blir spred utover i helgene. :winkrazz:

Angående stress, ja dette har forkommet istarten, men nå har det gått ett halvtår. Så nei dyret er ikke stressa. Hun koser seg i vinduet og springer fritt inne. Hun kommer seg fra terrariet og opp i vinduet selv. Så dyret får gjøre stort sett som hun vil. :smile:
Gammel 01-03-2007, 14:03   #10
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

men du skriver at du tviler på at det er egg, siden hun har lagt et og et om gangen. Derfor...Og jeg vil si at hvis det er egg, så er det vanskelig å se at det faktisk er et egg fordi dem er sammentrykt, rare og gule.

når det gjelder det med stress egg var en tanke fra min side siden dette skjedde med våre to damer ca halvt år etter innflyttiing hos oss. Det var feil av meg å kalle dette stress egg, men jeg bare måler din situasjon opp i mot hva vi selv har erfart med tanke på at det samme har skjedd hos deg som hos oss.

det med tørrforet, så skrev jeg dette for jeg tenkte at det kanskje kunne være en sammenheng med det og det du startet denne tråden for..gul klompete bæsj..det var ikke ment som et angrep, men som tips, så sorry det hvis det kom litt skeivt ut.
Svar

Emner
Øgli, bæsjer, dyrelegen, gule, han, jeg, kan, klumper, med, til

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bæsjer taranteller? Husedderkoppen Taranteller 9 18-09-2008 14:26
"Gule giftige skorpioner invaderer" -nyheter Viridovipera Skorpioner 18 04-08-2007 00:02
Iguan Gule klumper i avføringen fra iguan? ANACONDA Andre øgler 2 18-07-2007 22:48
Til dyrelegen? GekkoenGucci Småprat 3 04-03-2006 13:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:35.