"
Gammel 19-11-2014, 16:02   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2013
Alder: 33
Meldinger: 29
Standard Terrarium hjelp til teknisk

Heisann.

har et par spørsmål da jeg holder på å bygge terrarium til sjeggagam.

den hotspoten, må/burde den være UVB lys eller holder det med kun varmelys der, om man bruker lysrør med UVB?

sitter å plages med å finne nettsider som har det jeg trenger på lager å få sendt opp så jeg kan bli ferdig med terrariumet så
vyrez er offline   Svar med sitat
Gammel 19-11-2014, 18:12   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av vyrez Vis post
Heisann.

har et par spørsmål da jeg holder på å bygge terrarium til sjeggagam.

den hotspoten, må/burde den være UVB lys eller holder det med kun varmelys der, om man bruker lysrør med UVB?

sitter å plages med å finne nettsider som har det jeg trenger på lager å få sendt opp så jeg kan bli ferdig med terrariumet så
Det beste vil uten tvil være dersom hotspoten din også er UVBkilde. Pærer har mye lengre rekevidde enn lysrør, og har også noe lengre levetid om jeg husker korrekt.

Dersom du velger å skulle bruke lysrør, er du avhengig av en klatrebakgrunn som tillater at skjeggagamen kommer så nært lysrøret som 5-15cm, ved lengre avstander er UVB-verdiene for lave. Som du ser har lysrør en helt elendig rekkevidde, og de er også som regel modne for utskift allerede etter ca 5 mnd, så selv om pærer er dyrere i innkjøp, tror jeg faktisk man også sparer på det.
Gammel 19-11-2014, 18:53   #3
Reptilfreak

Standard

takker å bukker for utfyllende svar blir kjøpt inn lys som blir satt rett over "solplassen" som er uvb lys itillegg til lysrørene, de er bestilt uansett så kan vell bruke de og ?
Gammel 19-11-2014, 21:18   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2013
Alder: 40
Meldinger: 56
Standard

Jeg selv er veldig fornøyd med solar raptor pærene som sollys. Men har også brukt arcadia lys rør, dem er bedre enn mange andre rør.
kosinuss er offline   Svar med sitat
Gammel 20-11-2014, 21:02   #5
Reptilfreak

Standard

Da har jeg vært å handlet en del inn.

fant tak i tilslutt armaturer, men fant ingen med reflektorer.... vill dette bli et problem? tenkte å senke ned lysrørene et stykke i forhold til stokker o.l den kan klatre på for at de kommer stadig nærmere lysrørene.
da jeg har kjøpt reptiglo 10.0 og reptiglo 2.0 (120cm)
og Exo Terra sun glo 100w Tight Beam varmelys, vill dette gå bra, eller burde jeg bytte ut til varmepære med uvb og ?
og burde jeg har reflektor til varmelyset eller er det såpass konsentrert i pæra at det holder?
fant tak i kjeramisk sokkel, kan dette henge rett ned å lyse, eller må jeg få satt det inn slik at det står i vinkel?
Gammel 20-11-2014, 21:05   #6
Reptilfreak

Standard

slenger inn samtidig, noen som har tips til nettsider som har kombinert varme og uvb lyspære? helst norsk slik at det ikke blir alt for lang ventetid
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Terrarium bakgrund. Hjelp? Shroomstyle Terrarier 25 18-04-2012 14:29
Trenger hjelp med terrarium til husgecko. MrMlink9 Frosker, Padder og Salamandere 1 28-08-2011 22:19
Hjelp med inredning av terrarium! baggis Leopardgekkoer og andre Eublepharis 13 05-11-2007 22:07
terrarium til leopard gecko HJELP baggis Terrarier 7 25-04-2007 18:06
Teknisk duppeditt P1eR Småprat 2 18-03-2006 22:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:09.