Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Terrarium hjelp til teknisk (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/24640-terrarium-hjelp-til-teknisk.html)

vyrez 19-11-2014 16:02

Terrarium hjelp til teknisk

Heisann.

har et par spørsmål da jeg holder på å bygge terrarium til sjeggagam.

den hotspoten, må/burde den være UVB lys eller holder det med kun varmelys der, om man bruker lysrør med UVB?

sitter å plages med å finne nettsider som har det jeg trenger på lager å få sendt opp så jeg kan bli ferdig med terrariumet så :)

Reptils 19-11-2014 18:12

Sitat:

Opprinnelig postet av vyrez (Innlegg 210321)
Heisann.

har et par spørsmål da jeg holder på å bygge terrarium til sjeggagam.

den hotspoten, må/burde den være UVB lys eller holder det med kun varmelys der, om man bruker lysrør med UVB?

sitter å plages med å finne nettsider som har det jeg trenger på lager å få sendt opp så jeg kan bli ferdig med terrariumet så :)

Det beste vil uten tvil være dersom hotspoten din også er UVBkilde. Pærer har mye lengre rekevidde enn lysrør, og har også noe lengre levetid om jeg husker korrekt.

Dersom du velger å skulle bruke lysrør, er du avhengig av en klatrebakgrunn som tillater at skjeggagamen kommer så nært lysrøret som 5-15cm, ved lengre avstander er UVB-verdiene for lave. Som du ser har lysrør en helt elendig rekkevidde, og de er også som regel modne for utskift allerede etter ca 5 mnd, så selv om pærer er dyrere i innkjøp, tror jeg faktisk man også sparer på det. :)

vyrez 19-11-2014 18:53

takker å bukker for utfyllende svar :) blir kjøpt inn lys som blir satt rett over "solplassen" som er uvb lys itillegg til lysrørene, de er bestilt uansett så kan vell bruke de og ? :)

kosinuss 19-11-2014 21:18

Jeg selv er veldig fornøyd med solar raptor pærene som sollys. Men har også brukt arcadia lys rør, dem er bedre enn mange andre rør.

vyrez 20-11-2014 21:02

Da har jeg vært å handlet en del inn.

fant tak i tilslutt armaturer, men fant ingen med reflektorer.... vill dette bli et problem? tenkte å senke ned lysrørene et stykke i forhold til stokker o.l den kan klatre på for at de kommer stadig nærmere lysrørene.
da jeg har kjøpt reptiglo 10.0 og reptiglo 2.0 (120cm)
og Exo Terra sun glo 100w Tight Beam varmelys, vill dette gå bra, eller burde jeg bytte ut til varmepære med uvb og ?
og burde jeg har reflektor til varmelyset eller er det såpass konsentrert i pæra at det holder?
fant tak i kjeramisk sokkel, kan dette henge rett ned å lyse, eller må jeg få satt det inn slik at det står i vinkel?

vyrez 20-11-2014 21:05

slenger inn samtidig, noen som har tips til nettsider som har kombinert varme og uvb lyspære? helst norsk slik at det ikke blir alt for lang ventetid :)

KarlKanibal 21-11-2014 01:09

Sett på bristols.no?

Exo-terra solar-glo daylight UVA og UVB til Terrarium - Dyrebutikk på nett. Avbetaling, Faktura, Kortbetaling. Rask levering!

Arcadia D3 Basking Light. 160 watt - Dyrebutikk på nett. Avbetaling, Faktura, Kortbetaling. Rask levering!

Welcome To ReptileUV - Mega-Ray® UVB lamps for reptile lighting worldwide

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:13.