"
Gammel 16-01-2014, 17:04   #1
Reptilfreak

tkristin sin avatar

Medlem siden: Dec 2013
Sted: Akershus
Alder: 26
Meldinger: 27
Standard hva bør vi tenke på?

Samboeren min har planer om å få skaffet seg skjeggagam. Er det noe spesielt vi bør tenke på før vi eventuelt skaffer oss en? Setter veldig stor pris på tips og erfaringer fra dere som allerede har
tkristin er offline   Svar med sitat
Gammel 16-01-2014, 17:14   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Anbefaler at dere leser gjennom et faktablad. Linker noen under.
Men generelt om skjeggagamer så kan jeg si at de trenger skikkelig UV-belysning (UV-A for apetitten og UV-B riktig kalsiumopptak), masse insekter, grønnsaker og lignende i kostholdet sitt, og en fullvoksen skjeggagam (så fremt vi snakker om Pogona vitticeps og ikke Pogona henrylawsoni som blir mindre) anbefales et terrarium på rundt 125*50*50.

Bearded Dragon Care Sheet (Updated) @ BeardedDragon.org

The Complete Bearded Dragon Care Sheet » Tips, Guidelines, & More

Ellers er "The bearded dragon manual" av Philippe De Vosjoli regnet som bibelen om skjeggagamer og kan varmt anbefales:

Gammel 16-01-2014, 17:31   #3
Reptilfreak

tkristin sin avatar

Medlem siden: Dec 2013
Sted: Akershus
Alder: 26
Meldinger: 27
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Anbefaler at dere leser gjennom et faktablad. Linker noen under.
Men generelt om skjeggagamer så kan jeg si at de trenger skikkelig UV-belysning (UV-A for apetitten og UV-B riktig kalsiumopptak), masse insekter, grønnsaker og lignende i kostholdet sitt, og en fullvoksen skjeggagam (så fremt vi snakker om Pogona vitticeps og ikke Pogona henrylawsoni som blir mindre) anbefales et terrarium på rundt 125*50*50.

Bearded Dragon Care Sheet (Updated) @ BeardedDragon.org

The Complete Bearded Dragon Care Sheet » Tips, Guidelines, & More

Ellers er "The bearded dragon manual" av Philippe De Vosjoli regnet som bibelen om skjeggagamer og kan varmt anbefales:

Bearded Dragon Manual (Herpetocultural Library): Amazon.co.uk: Philippe De Vosjoli, Robert Mailloux, Susan Donoghue: Books
Masse tusen takk for tipsene Skal ta å få lest gjennom de linkene du la igjen sammen med samboeren min.
tkristin er offline   Svar med sitat
Gammel 16-01-2014, 18:03   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tkristin Vis post
Masse tusen takk for tipsene Skal ta å få lest gjennom de linkene du la igjen sammen med samboeren min.
Bare å lese, er ikke så krevende art så lenge kravene de har til lys, varme og mat blir tilfredsstilt - som regel der en plass det skjer noe feil.

Når det kommer til lys så anbefaler jeg en UVB-pære over en flat og mørk stein, gjerne en slik pære som avgir mye varme (60 watt pære gir god varmeutdeling), rett under pæra bør varmen være ca 40 grader, dette for at metabolismen deres skal foregå skikkelig, de krever det varmt for å fordøye maten skikkelig.

Når det gjelder mat så er det lurt å gi kalsiumtilskudd, og som sagt bør kostholdet bestå av insekter og grøntfôr. Får du en unge så skal det bestå av veldig mye mer insekter enn grøntfôr det første leveåret (men fremdeles tilby grøntfôr) da de trenger en god del proteiner for å vokse og gro skikkelig.

Edit: Legger ved bilde av skjeggagamen jeg hadde, kalte han Bjarne (solgte pga skole osv..) Flotte dyr dette, den tammeste øglearten du får tak i - som du ser på profilbildet så hadde han til og med sele på seg om sommeren for å være med i sola.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noe spesielt å tenke på under frakt av gekko? TheSunshine Leopardgekkoer og andre Eublepharis 12 15-12-2012 19:46
Noe å tenke over... Viridovipera Helse og sykdommer hos reptiler 3 08-03-2008 13:14
Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger gabonviper Slangefakta 0 30-01-2008 14:53
Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger gabonviper Småprat 0 30-01-2008 14:53
Kom til å tenke på noe.. CamStatic Lover og regler 11 17-10-2007 09:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:57.