"
Gammel 13-09-2013, 22:43   #1
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard Uromastyx belly rub

En artig video å dra frem i en Evt diskusjon om reptiler trives med sosial omgang med mennesker eller ikke...

bushman er offline   Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker bushman sitt innlegg:
Gammel 14-09-2013, 08:14   #2
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Flott video ! Jeg har troen på at enkelte liker å bli håndert litt, men at dette er veldig individuelt.

Her er en annen fin video om an ackie;
Følgende medlemmer liker innlegget til Genetics
Gammel 22-11-2013, 22:53   #3
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

En mulig forklaring på uromastyx videoen, uten at jeg personlig har sikre kilder på det.

En av de ansatte hos LLLReptile (Et stort firma som driver oppdrett og salg av reptiler, samt reptil-utstyr) har diskutert denne videoen med flere uro-oppdrettere, og de sier dette er en stresset parringsnekt. Altså, en uro vil, om en hann oppfordrer til parring, vise tegn på at den ikke vil parre (disse vil være tydelige for uro'er, kanskje ikke så mye for mennesker). Dersom det ikke virker vil den i en strsset tilstand forsøke å hindre parring, dette er visst en av måtene.

Ackie-videoen er noe annet, den forstår jeg bedre. Varaner er utrolig smarte reptiler, og ikke minst, utrolig nysgjerrige! De skal utforske alt som er ukjent, og skal inn i alle kriker og kroker, der er nok mye årsaken til denne videoen.

Det er iallefall hva jeg tror. Berøringen og slikt er noe varanen er blitt vandt til, og så smarte varaner er vil den forstå etter noen ganger at det ikke vil skje den noe skade, det stopper med berøringen. Dermed vil den slutte å bry seg så mye med det aspektet, det ser for meg ut som varanen har et mål om å utforske, for eksempel inni hånden til fyren, og den gjør det uten å bry seg noe om berøringen. Ting som beveger seg er selvfølgelig også spennende.

Om den liker berøringen (altså nå snakker jeg ikke om å tolerere, eller ignorere, men faktisk å like det), det er nok vanskelig å vite.

Uansett, varaner er fantastiske dyr!
Goomba er offline   Svar med sitat
Følgende 4 medlemmer liker Goomba sitt innlegg:
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Uromastyx fakta ark nileas Øglefakta 1 06-06-2017 20:59
Uromastyx Colapop Andre øgler 2 09-05-2010 20:54
Fire belly Newt (ildbuk salamander) ThomasA Frosker, Padder og Salamandere 18 25-05-2008 23:36

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:22.