"
Gammel 04-09-2013, 21:47   #41
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2013
Alder: 40
Meldinger: 56
Standard

Ja ett bilde vi kan selvfölgelig legge ut etterhvert.

Ang. Temperatur så har den stortsett hvert veldig stabil, det kan kanskje være en svingning på 2 grader når det er veldig varmt ute fordi vi 5m stort vindu i stua hvor vi har terraiet, vi pleier å ha det varmt i huset, nå er det 28,3 grader her
Vi har fulgt alle anbefalinger om temperaturen og man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne forskjellen på varme i isopor, stein og tre , pga av matriallets tetthet og molekylene i gjenstanden og dens evne til å ta imot varme.

Hva fukten angår så har vi egentlig ikke tenkt så mye på det, det følger jo bare fukten i huset. Kansje det er der vi har sviktet Vi har nå 44%fukt

Hva maten angår så har han aldri vært glad i sirriser, klarte kanskje å lurer i han 10 stk i uka det første året etter det var det stortsett zobobas han spiste,men han var stortsett vegetarianer fra vi fikk han.
Han får ikke bare salat og blader,men vi har fulgt anbefalinger fra Sofia cirverius, pluss at vi har dyrket fram spiselige blomster for han.
Han fikk ikke store mengder frukt bare litt da han var syk for å vekke hans interesse for maten, ellers var det snacks
Og han veide ikke 330g hele tiden ,det var da vi var i karlstad med han, før han ble syk veide han ca 400g
kosinuss er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker kosinuss sitt innlegg:
Gammel 04-09-2013, 22:45   #42
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Jeg har aldri brukt noen form for fukt i mine terrarier heller.
Ikke husker jeg hvor det bør ligge, men der er det sikkert noen som har svar på her
Grunnen til at jeg nevner temp og fuktighet er på bakgrunn av sykdommen som har blitt beskrevet i denne tråden - kaldt og fuktig.

Svingning på 2 grader skal ikke ha noe å si, men man må passe på er at det ikke blir for varmt på den 'kalde' siden av terrariet.

Ang. sirisser, så syns jeg dette er litt spesielt, så spørsmålet må da stilles videre til forrige eier. Du kjøpte skjeggisen når han var 3 måneder gammel, så da lurer jeg på hva den har blitt foret med før dette. Det er ikke uvanlig at skjeggiser kan bli sære i matveien hvis dem ikke får variert kost over lengre periode. En skjeggis som er i vekst (0-ca.12 måneder) skal ha sirisser som hovedfor hver dag. Man roer kanskje litt ned når dem nærmer seg 1 år, men de 3 første månedene SKAL dem ha sirisser hver dag, og grønnsaker ved siden av.

Skjeggagamer er ikke vegetarianere, men omnivore.
Et kosthold bestående av grønt, insekter og små dyr..

400 gram er jo bra
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 04-09-2013, 23:13   #43
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Hva en skjeggis spiser de 3 første månedene av sitt liv avgjør ikke hva den vil spise når den er 2 år gammel...
Men når det er sagt så fikk den av animalsk føde sirisser, kakerlakker og melorm de månedene.

Dette er heller ikke første gang jeg har hørt om skjeggis som rett og slett ikke vil ha siriss.
Nå skal det vel også sies at det er ikke mangel på sirisser som er grunn til at denne fikk yellow fungus.
(Som er det ene problemet denne skjeggisen har hatt)
Fuktighet og temp har vært riktig og stabil hele veien i dette terrarie.
Dietten har vært variert og riktig.

Dette er en shit happens- situasjon.
Sånt kan dessverre rett og slett bare skje en skjelden gang i blandt...
bushman er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til bushman
Gammel 04-09-2013, 23:50   #44
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Dyr som med mennesker, kan bli syke uten at det fins en annen (in)direkte årsak enn at man har blitt utsatt for patogener/smittsomme bugz i en sykdomsfremkallende mengde..

Det heter seg at reptiler ofte ikke blir syke om miljøet er riktig tilrettelagt - og ofte stemmer det, men ikke alltid.

Ene agamen min døde for noen måneder siden etter parasitter. Har nå mistet 2 gekkoer av samme greia. Gekkoene skrumpet inn på veldig kort tid, og ingen av dyrene responderte på medisin - og jeg prøvde flere typer, ulike typer anti-parasitt midler, antibiotika m.m. Veterinæren greide aldri å si hvilken parasitt det var. Fikk selv se i mikroskopet, og den kunne minne om en jævelparasitt dyrene ikke har en sjans mot, og medisinen virker i beste fall forlengende, ikke helbredende. Aner ikke hvor smitten kom fra, men mistenker noen fordyr jeg bestilte fra Danmark..
Gammel 05-09-2013, 00:17   #45
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Det var da trist å høre Karl..
Er den siste skjeggisen din smittet også?
Gammel 06-09-2013, 00:04   #46
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Nei, den virker frisk og rask foreløpig iallefall. Hadde heldigvis ikke agamene sammen - de bor i hvert sitt terra. Men, hun har flyttet inn i hans gamle terra, men da har jeg gjort en skikkelig rengjøring med høytrykkspyl, klorin, salmiakk, sprit og jeg har gått over med en varmepistol over alle flater. I tillegg har jeg lagt ny maling på bakgrunnen og alt interiør er byttet ut. Det burde holde..

På en annen side begynner jo hun å bli ganske gammel.. Hun rundet vel 10 år i år, om jeg har talt riktig..

Nei, jeg er jo ikke helt sikker på hva det var. Men de hadde parasitter iallefall, som ikke responderte på medisin. Hva annet det kunne være ut fra symptomene, vet jeg isåfall ikke. Kanskje salmonella, men da burde antibiotikaen tatt det.. Jeg tilbød veterinærsenteret i Tromsø å gjøre en obduksjon. Tenkte det kunne være lærerikt og interessant for en veterinær, og en fordel om de skulle bli legalisert. Men det takket de nei til..Vurderte å gjøre det selv, men det er noe med det å skjære i egne dyr..
Følgende medlemmer liker innlegget til KarlKanibal
Gammel 07-09-2013, 22:07   #47
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Såpass..

Du er grundig i ditt arbeid Karl, og det er flott det!
6-10 er vel ca alder på dem, så 10 år er jo bra. En gammel dame da

Gibbs døde for et par år siden, og han ble vel 8 hvis jeg husker rett. han ble veldig dårlig av et eller annet, så vi var nødt til å avlive han. Ingen obduksjon, så ingen sikre svar på hva det var. Jeg har nå 1 dame igjen, som er datter av Gibbs.

Skal du ha deg nye dyr?

(sorry trådstarter, ikke meningen å 'kuppe' tråden din!)
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sopp? Miehrano Terrarier 2 24-01-2013 15:30
skjeggis eller leo? noas_ark Gekkoer 5 30-12-2007 23:50
Terrarie til skjeggis - glass eller pleksi? Dag-Andre Terrarier 13 09-11-2007 18:57
sopp i terra duefjes Taranteller 7 27-10-2007 12:35
Syk skjeggis eller overbekymret eier? Alven Helse og sykdommer hos reptiler 1 07-06-2004 22:45

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:07.