"
Gammel 31-08-2013, 11:23   #31
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2013
Alder: 40
Meldinger: 56
Standard

Ja da har vi pratet med veterinæren i Karlstad og det var Yellow fungus de trodde han hadde, men nå lurer jeg på om jeg skal starte med medisinen igjen... ???
Ellers så renser jeg skjeggisen med klorexidin 5mg , bytter aviser og rens av terrariet flere ganger i uke.
synes ikke akkurat han ser bra ut om dagen, men han er aktiv og spiser ganske bra.
Legger ved noen bilder så tar jeg gjerne imot innspill
Vedlagte miniatyrbilder
Skjeggis. Sopp eller noe...?-20130831_110444.jpg   Skjeggis. Sopp eller noe...?-20130831_110510.jpg   Skjeggis. Sopp eller noe...?-20130831_110347.jpg  
kosinuss er offline   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 12:06   #32
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Oi det er yellow fungus ja var det jeg trodde det... Men da hadde jeg bare sett det første bildet og det vistes ikke så godt.. Beklager det kan se veldig mørkt ut for dyr som har det så ille... Det diskuteres i at det kan komme av for høy fuktighet og litt lav temp... men er jo ikke sikkert da... Håper det går bra med den

http://www.wildlifehealth.org.au/Por...09%20(1.0).pdf

Sist endret av Bluemarble; 31-08-2013 kl 12:11.
Bluemarble er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Bluemarble
Gammel 01-09-2013, 00:17   #33
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det er nok CANV ja. Som du ser, fører den til nekrotisering av skinnet og etterlater store inflammerte sårflater. Når det er kommet så langt som dette er soppen systemisk og invaderer underliggende vev (f.eks muskler) og indre organer. Med en gang soppen har kommet så langt som dette, er prognosen svært mye dårligere..

Du har to valg:
- Ta den med til veterinæren og få den avlivet.

- Igangsette omfattende og langvarig (sannsynligvis flere måneder) behandling, som innebærer:
- Topikal behandling med klorhexidine og betadine/sølvsulfadiazin.
- Itraconazole eller voriconazole med angitt dosering
- Kirurgisk behandling hvor granulomatøst og inflammert vev fjernes.

Det tredje valget er å la løpet gå sin gang og la den dø av sin sykdom. Hadde den vært menneske, hadde det (merkelig nok) vært løsningen i den terminale fasen av livet.. Men vi er som regel mer etiske i vår beslutning omkring dyrs avslutning av livet, så valget er ditt..
Følgende 6 medlemmer liker KarlKanibal sitt innlegg:
Gammel 01-09-2013, 16:45   #34
Reptilfreak

Standard

Da har vi tatt den vanskelige avgjørelsen om å avlive lille kosinuss imorgen.
Takk for alle tips og råd vi har fått av dere.
Kjenner jeg min familie riktig så kommer det nok snart en liten ny skjeggis i huset
Gammel 01-09-2013, 17:05   #35
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Det er leit å måtte ta valget å avlive dyret, men dere gjør nok det riktige valget her, for det dyret ser ikke bra ut... Men dere har i allefall gjort et forsøk med den. Kondolerer så mye for tapet, og lykke til videre med nytt dyr når den tid kommer
Følgende 3 medlemmer liker Genetics sitt innlegg:
Gammel 01-09-2013, 23:23   #36
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Skal du ha ny skjeggagam må du desinfisere terraet særdeles nøye og evt inventar. Sopp danner sporer, som vanskelig lar seg knekke/vaske bort og som kan ligge latent lenge før de smitter over og gir sykdom..

Nå er det jo ikke alle desinfeksjonsmidler som fungerer like bra på alt, så det er om å velge riktig. Veterinæren bør komme med tips..

Virkon er mye brukt, og selges bl.a. på bristols.no (og apotek). Virkon har svært lav pH og kan virke etsende på hud, så husk hansker. Virkon skal fungere på mange typer sopp, men effekten på sporene er mer usikker. Den skal virke minst 30 minutter i ditt tilfelle.

Alkohol er jo et relativt billig og bra middel, men effekten på sopp og sporer er noe usikker. Jeg bruker alkohol til den regelmessige rengjøringen av mine terras. Ikke kjøp hånddesinfeksjon - den inneholder glyserol og blir klissete. Kjøp 70% (overflatedesinfeksjon) eller 90% (utstyrsdesinfeksjon). Koster rundt 80-90 kr for 750 mL på apoteket. Alltid kjekt å ha.. Alkoholen skal ikke tørkes av, men skal fordampe av seg selv over minst et halvt minutt.

Selv ville jeg kanskje gått for PeraSafe (Natriumperborat) eller hydrogenperoksid, om du får tak i. De skal være effektive både på sopp og sporer. I mitt yrke bruker vi også noe som heter natriumhypokloritt, men det er scary shit. Få det inn på øynene og du risikerer å bli blind. Det bleker også og tar knekken på det meste..
Følgende 4 medlemmer liker KarlKanibal sitt innlegg:
Gammel 02-09-2013, 08:09   #37
Reptilfreak

Standard

Vi har brukt virkon fram til nå og terrarier blir vasket i det , men kan gjerne prøve spriten også.
Vi kommer til å gjøre om i terrariet før vi får en ny, nå er jo terrariet stortsett tomt.
Gammel 03-09-2013, 17:12   #38
Reptilfreak

Standard

karlkanibal jeg har klart å få tak i hydrogenperoksid 10% tror du det er sterkt nok??
Gammel 03-09-2013, 21:32   #39
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

10% bør være finfint Det brukes jo ned i 3% som desinfeksjonsmiddel mot enkelte bakterier, men brukes vel som 14% for å ta knekken på de verste. Over 5% tror jeg den kan være etsende på hud og irriterende på slimhinner (svelg og lunger). Så, du får være forsiktig. Tror jeg ville brukt en blomstersprute og sprayet det på. Bruk hansker og evt munnbind. Beskyttelsesbriller kan kanskje også være lurt om du bruker sprute. La det virke en stund før du tørker det av.
Følgende medlemmer liker innlegget til KarlKanibal
Gammel 04-09-2013, 20:33   #40
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Trist at det har gått den veien, så kondolerer med skjeggisen!

Vil bare skyte inn et innlegg her, og håper det er greit.

Tips hvis dere skal ha dere ny skjeggis er å sette opp terrariet med innhold som dere tror er riktig.
Ta bilder av oppsettet med innhold, og beskrivelse av temperaturer på de forskjellige plassene.
Legge bildene ut her på RF, og la Karlkanibal se over deres oppsett.
For oss som har drevet med dette ganske lenge er det relativt enkelt å se feil folk gjør som de selv ikke er klar over.

Grunnen til jeg mener dette bør gjøres er selvfølgelig pga den sykdommen skjeggisen deres fikk.
Dette har Karlkanibal snakket om tidligere i denne tråden ang varme på isopor vs stein vs røtter.
Noe har blitt gjort galt, og dere kan selvfølgelig ha vært veldig uheldig.
Legg ut bilder, og la Karlkanibal se over. Jeg er ikke her så ofte mer..

Et par ting jeg merket meg.
Skjeggisen spiste ikke sirisser er for meg veldig merkelig. Dere gir mye salater, og blader, men hva med grønnsaker. Frukt kan man gi som snacks. Spinat skal man vel være litt forsiktig med mener jeg å huske. Zophobas inneholder veldig mye fett, så det er mere snacks en noe annet. Vitaminer må gis, og her er det like viktig å ikke gi for mye som for lite. Kalk, skal være kalk. Kalk skal ikke være blandet med noe. Kjøp vitaminer for seg, og kalk for seg. Jeg vil også si at det er tryggere å ha lav fuktighet i terrariet en for høy. De er ørkendyr.
En voksen skjeggis med normal str skal veie mer en 330 gram.
Jeg har en jente som er ganske liten i vekst på 40 cm og hun veier 450 gram. Utseendemessig er hun helt perfekt. Jeg vet at Karlkanibal sine er større, og dem veier ganske mye mer.
Jeg vil gå litt i mot Karlkanibal (quote 'Ernæringen virker dere jo ha relativt god kontroll over'), og si at dere har ikke god kontroll på foring, så her må dere lese dere opp.

Vil også takke Karlemann for mye god info i denne tråden!

Ønsker dere lykke til på leting etter en ny skjeggis når den tid kommer

Sist endret av Gibbs; 04-09-2013 kl 20:59.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sopp? Miehrano Terrarier 2 24-01-2013 15:30
skjeggis eller leo? noas_ark Gekkoer 5 30-12-2007 23:50
Terrarie til skjeggis - glass eller pleksi? Dag-Andre Terrarier 13 09-11-2007 18:57
sopp i terra duefjes Taranteller 7 27-10-2007 12:35
Syk skjeggis eller overbekymret eier? Alven Helse og sykdommer hos reptiler 1 07-06-2004 22:45

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:51.