"
Gammel 16-08-2013, 06:37   #11
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Er jo det som er greia. Det ble sendt prøver til Stockholm.
Og svaret ble. "Det er en skjelden sopp... Her, ta denne antibiotikakuren. "
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 16-08-2013, 07:51   #12
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2013
Alder: 40
Meldinger: 56
Standard

De svarte flekkene ser du nesten ikke på bildet, fordi de allerede har sprukket og blitt til små sår.
Hva maten angår så får han grønt hver dag løvetann og gro blader når det er muoig elles blir det butikkskjøpt salat fek ruccola, spinat , lollo eller rabittsalat.
Ellers får han litt "snacks" på toppen fek mais, bringebær, blåbær, bønner, paprika, ringblomster, kløver osv på toppene sprayer jeg masse vann så ikke maten tørker ut og så kommer det ett dryss med kalk på det.
Også får han zoobobas flere ganger i uken, før fikk han sirriser men det nekter han å spise nå.

Tar gjerne imot tips og råd, så her ser dere hvordan vi forer
kosinuss er offline   Svar med sitat
Gammel 16-08-2013, 22:24   #13
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sopp er jo ikke akkurat vanlig på reptiler - og spesielt ikke de som tilhører tørre terrarier.

Steg 1 blir jo å finne årsaken og eliminere denne:

1. Ernæringen virker dere jo ha relativt god kontroll over, men gir dere vitamintilskudd? Du skriver kalsiumtilskudd, men like viktig er vitamin- og mineraltilskudd. Eks Nekton Rep.

2. Ofte har dyr som får sopp et nedsatt immunforsvar. Har den andre sykdommer - kan soppen være en sekundærinfeksjon (altså en infeksjon pga nedsatt immunforsvar pga annen underliggende sykdom).

For lav temperatur i terrariet kan også gi nedsatt immunforsvar - hvordan er temperaturen?

3. Sopp trives jo som regel best når det er litt fuktig. Har dere for høy fuktighet i terraet? Kan det være en kombinasjon av lav temp og høy fuktighet?

4. Hvordan er hygienen? Har den fått bad? Fjerning av bajs? Skifting av substrat? Vask av interiør?

Når det kommer til behandling er det ikke enkelt å få bukt med sopp. Skinnet fungerer i utgangspunktet som en helt tett barriære fra uønskede organismer. Når soppen gir sår har ikke skinnet opprettholdt sin funksjon som barriære lengre-soppen har tilgang til blodstrøm og dermed agamens indre. Det gjør at du må angripe problemet både systemisk og topikalt - dvs gi den medisiner via munnen og behandle sårene utenpå på overflaten.
Når du behandler sårene utenpå må du alltid vaske sårene før du legger på medisin. Dvs at du må fjerne gamle ham-rester og holde såret rent. For sårvask bør du bruke klorhexidin 1mg/ml - fås på apotek. Jeg ville vasket dem med q-tips og evt vaskekompresser.
Behandlingens varighet kan bli langdryg - fra uker til måneder.. Hvilken type antibiotika du skal bruke systemisk og topikalt må du få foreskrevet fra veterinær. Syns det er litt rart du ikke har fått mer info enn "sjelden type sopp - bruk denne antibiotikaen"... Husk å rengjør terraet jevnlig framover også - kanskje til og med isolere agamen fra terraet til et syke-terra som er lett å holde rent. Sopp kan smitte fra interiør til agamen igjen, så litt dumt å holde agamen ren, for så at den skal bli reinfisert igjen med en gang..
Følgende medlemmer liker innlegget til KarlKanibal
Gammel 17-08-2013, 00:28   #14
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Når det gjelder rengjøring og stell tør jeg garantere at ting gjøres riktig.
Temperatur også. Det er termostater der det kan brukes og termometer bruker de på flere spotter i terrarie. Jeg vet varmespotten ligger på 40 grader. Kosinuss kommer sikkert med mer nøyaktige tall, men mener å huske at resten av terrarie ligger på 30.

Om de ikke har et ekstra terrarie, vil det vel funke og rengjøre det terrarie de har skikkelig, og bare la han gå på avispapir ei stund? Kun med mat/vannskål.
Om avispapiret byttes regelmessig vil det vel holde seg sterilt nok?

Sist endret av bushman; 17-08-2013 kl 00:36.
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 17-08-2013, 09:17   #15
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Jeg skrev feil - ikke klorhexidin 1mg/ml, men 5mg/ml..

Det er som med sopp som det er med parasitter - et helvete å bli kvitt. Nå har jeg ikke veldig inngående kunnskap om sopp, men den danner jo sporer, så hud og sår må jo bli lett reinfisert om det ikke holdes veldig rent. Nå vet jeg ikke hvordan terraet ser ut, men skal den holdes der ville jeg strippet det for innredning og kun hatt avispapir el.likn. i bunnen. Og jeg ville byttet avispapiret hver gang jeg renset såret. Terraets bunn og vegger bør også tørkes over med sprit/klorhexidin med jevne mellomrom. Mulig det er litt overkill, men better safe than sorry..

Har han ikke fått vite hvilken type sopp det er? Og hva heter antibiotikaen han har fått?

Iflg klokeboken min funker som regel kombinasjon med itraconazole som gis systemisk (altså, den spiser medisinen) og topikalt (direkte på huden/sår) betadine og sølvsulfadiazine..
Men det kommer selvfølgelig an på type sopp..

EDIT: Fant en studie som hadde gjort et forsøk på itraconazole vs et annet anti-sopp antibiotikum som heter voriconazole. Studien konkluderte med at voriconazole fungerte vel så bra, og at flere dyr døde etter itraconazole behandlingen. De fikk inn 14 dyr med soppen CANV fra samme eier. De delte de 14 inn i to grupper (på 7 i hver gruppe), der den ene gruppen ble behandlet med itraconazole og den andre med voriconazole. Gjennomsnittlig behandlingstid var på 27-47 dager. Faktisk overlevde bare 2/7 etter itraconazole behandlingen, mens bare 1 døde etter voriconazole behandlingen. Så, det tyder jo på at itraconazole er en temmelig røff behandling. Hvordan behandlingsregimet var, vet jeg ikke. Kan tyde på at de i studien gav medisinen hver dag, mens boken min foreslår å bruke f.eks itraconazole i 3 dager, for deretter 6 dagers opphold - og gjenta behandlingen til dyret er friskt. Boken og studiet opererer imidlertid med ulik dosering.

Sist endret av KarlKanibal; 17-08-2013 kl 09:31.
KarlKanibal er offline   Svar med sitat
Gammel 17-08-2013, 21:49   #16
Reptilfreak

Standard

Her er bilde av medisinen, han har fått mot soppen, vi har prøvd å kontakt dyrlegen for å få navnet på den soppen de trodde det var, med hun har jo 5 ukers ferie, men er vel tilbake etter den 26/8.
Ang. vitaminer så har vi gitt han ekstra vitamin og mineral de siste 8 ukene, før det så fikk han stortsett bare kalk med D3, så det er mulig det er der feilen er at vi har vært for sløve med å gi ekstra vitaminer og mineraler, men vi trodde han fikk det han trengte siden han stortsett er vegetarianer og spiser mange forskjellige grønnsaker.

-Ang. temperaturen så har han:
ca 27-28 grader på kald sone
ca 28- 29 grader på mellom sonen
ca 40 grader på solplassen
Fukten ligger på 40-50 % variere litt på fukten i stua.

Hygiene: vi fjerner avføringen så fort vi ser den, pluss mye av sanden rundt avføringen.
Bade har han også gjort, men ikke etter han var hos dyrlegen, da vi fikk beskjed om at han ikke burde bade når han hadde sopp.

Sårene har vi renset med Q-tips og klorexidin 0,5 mg/ml, men vi skal på apoteket i morgen å kjøpe 5 mg/ml.

Vi har byttet substraten jevnlig ( ca. 5 ganger i året), men vi er flinke til å rense i terrariet, ligger aldri mat og avføring der lenge. Vi har renset intriøret med klorexidin jevnlig

Vi skal fjerne alt i terrariet i morgen, kun aviser i bunnen og en stein og grein opp mot solplassen, kanskje det kan hjelpe våres skjeggis
Gammel 17-08-2013, 22:22   #17
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Det er jo itraconazole. Hvilken dosering ble dere gitt. Ser den er på konsentrasjon 10mg/ml - men hvor mye skulle dere gi, hvor ofte og hvor lenge?

Boken min er fra 2006, og det skjer alltid framskritt i veterinærmedisinen på den tiden. I ett av kapitlene står det at itraconazole er førstevalget ved spesielle typer sopp (CANV, Aspergillus, Paecilomyces), men at voriconazole var et nytt medikament (i 2006) som virket lovende, men som ennå ikke var testet ut på reptiler.
Ut fra studien jeg henviste til i sted, som var gjort i 2011, kan det iallefall se ut som om voriconazole faktisk kan være et bedre alternativ til enkelte typer sopp (i studien mot CANV) - iallefall om itraconazole ikke fungerer og at agamen blir dårlig av medisinen.

Skal ikke ha noe å si om hun er på ferie. Det burde stå i journalen hva hun mistenker det er for noe. Står det ingenting i journalen, tviler jeg sterkt på at hun husker det etter ferien 5 uker etter. Det er viktig å komme igang med riktig behandling så snart som mulig. Agamen blir ikke bedre av å vente.. Det må være andre veterinærer som kan ta et standpunkt og evt skrive ut ny medisin.

Når dere vasker sårene - husk å fjerne gamle skinn-rester/løshud rundt såret - det fungerer som festplass for sopp, bakterier og annen skitt..
Gammel 17-08-2013, 22:40   #18
Reptilfreak

Standard

Han fikk 0, 2 ml en gang daglig, og skulle ha det i 30 dager, men han ble så dårlig at vi måtte slutte med den etter 14 dager.
Har ringt til Karlstad men det sto ingenting i jounalen om soppen, prøvde da å ringe til roslagstull i stockholm, siden det var de som rådet dyrlegen i karlstad om den medisinen, men dessverre var det ingen reptil kyndige der før på mandag, gjør da ett nytt forsøk....

Vi fjerne alltid det som er løst rundt sårene.
Gammel 18-08-2013, 00:36   #19
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

På bildet har den jo mye løs ham (selv om den kanskje ikke er helt løs, bør alle fliker fjernes). Fjern det med pinsett om det fortsatt er.

Anti-sopp middel har generelt en lav terapeutisk indeks - dvs at forholdet mellom riktig dosering og toksisk/giftig dose er ganske hårfin.
Altså, du må opp på en dose som helbreder sykdommen, men denne dosen er ikke langt fra å være giftig for agamen. Og, det kan jo virke som om agamen har fått en toksisk effekt av medikamentet når den ble så dårlig.

Boken min (Reptile Medicine And Surgery - Douglas R. Mader - Bok (9780721693279) | Adlibris bokhandel - Nordens største bokhandel) foreslår å dosere 23,5 mg/kg hver 24 time i 3 dager. Deretter ha et opphold på 6 dager. Denne syklusen gjentas til den er frisk. Om agamen din er 292 gram, ville dette isåfall tilsvart å gitt den ca 0,6 mL av den løsningen du har under angitt regime.

Iflg den doseringen du har gitt agamen din nå, ville det tilsvart å gitt den totalt 28 mg ila de 14 dagene. Følger du regimet boken min foreslår vil du gi den over 36 mg totalt på 14 dager. Så, hvilken effekt dette ville gitt kan man bare spekulere i, men ettersom man får opphold i inntaket kan det jo være det går annerledes.

Jeg har også lest andre steder som anbefaler å gi 5 mg/kg hver 24 time til den er frisk (uten opphold). Dette ville isåfall tilsvart ca 0,15 mL. Kanskje verdt å prøve framfor 0,2 ml, når 0,2 mL gir toksisk effekt?

Halveringstid på itraconazole er ca 48 timer (altså, etter 48 timer er konsentrasjonen av medikamentet i blodet halvert). Før den har medisinen helt ute av kroppen er tommelfingerregelen å gange halveringstiden med 5 - altså 240 timer, eller 10 dager. Skal du begynne på ny frisk og gå for regimet boken min angir, må du altså vente i 10 dager. Skal du dosere en lavere dose (0,15mL) og gi hver dag, er det bare å kjøre på.

Men, de greiene der er hard kost for lever og nyre. I den studien jeg henviste til var det jo flere agamer som døde av behandlingen med itraconazole - og det er sikkert derfor veterinæren ba deg vise forsiktighet om den fikk sykdomstegn.

Hadde det vært meg, hadde jeg ringt veterinæren på mandag, forklart at agamen ble syk av medisinen og jeg ville bedt om å å få prøve vericonazole istedenfor samt topikalt soppmiddel i tillegg..

Velvel.. dere har et godt stykke arbeide foran dere. Sopp er iherdige greier, og behandlingstiden kan bli lang.
Følgende medlemmer liker innlegget til KarlKanibal
Gammel 18-08-2013, 00:57   #20
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Jeg ville forresten økt temperaturen noe i hele terraet. Du sier ikke noe om hvordan du måler temperaturen.

Som vekselvarme dyr plukker de opp varme fra omgivelsene. Omgivelsene betyr alt som omgir dem: De plukker opp varme fra solstrålene, fra lufta og fra bakken de ligger på. Så, hvordan måles tempen?
Tempen bør måles både med temp.sensor i lufta og spot-måler/IR pistol for å måle tempen på bakken. Om du legger en vanlig temperaturmåler under spotten f.eks, vil ikke denne nødvendigvis vise riktig temperatur på varmeplassen fordi temperaturmåleren og underlaget vil kunne ha ulik evne til å ta opp varme - de har ulik varmekapasitet. En stein vil bli varmere enn en trerot under direkte sollys f.eks.

Det hjelper fint lite om lufttemperaturen er 30 grader, men bakken den ligger på er kjølig.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sopp? Miehrano Terrarier 2 24-01-2013 15:30
skjeggis eller leo? noas_ark Gekkoer 5 30-12-2007 23:50
Terrarie til skjeggis - glass eller pleksi? Dag-Andre Terrarier 13 09-11-2007 18:57
sopp i terra duefjes Taranteller 7 27-10-2007 12:35
Syk skjeggis eller overbekymret eier? Alven Helse og sykdommer hos reptiler 1 07-06-2004 22:45

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:03.