"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Dvergskjeggagam, leoeser og mine tanker!

Vis meningsmålingsresultat: Hva vil glede meg mest?
Leopardgecko 18 62.07%
Dvergskjeggagam 11 37.93%
Velgere: 29. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-01-2007, 21:16   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Norge
Meldinger: 65
Standard Dvergskjeggagam, leoeser og mine tanker!

Hey alle sammen!

Vurderer å gå til innkjøp av dvergskjeggagam.. Er utrolig fasinert av de små skapningene.. Dette blir da en førstegangsøgle..

Valget sto (eller er vel fortsatt åpent) mellom det og en leopardgecko.. Men siden jeg har fått høre at leoser ikke har så mye personlighet, og ikke er like mye morro med så ser det ut som om det blir en dvergskjeggis.. Men det kan jo fort snu seg Grunnen til at jeg vil gå for dvergskjeggis og ikke vanlig er pga størrelsen.. Derfor jeg også har en leopardgecko i tankene!

Ihvertfall, jeg har ikke funnet noe konkret om dvergskjeggagamer og pass, men har fått høre at de har de samme kravene som skjeggagamer, og derfor har jeg studert en haug av informasjon om de, og leser stadig mer.. Men, hvis det er noe annerledes som må gjøres med dvergene, så blir jeg takknemlig for den informasjonen

Tenkte jeg bare skulle skrive en post om det, for å samle tankene til et sted og få tilbakemeldinger

Jeg tenker jeg skal bygge terrarium selv! Jeg tenker da tre, enten spon, mdf ell kryssfinér! Med da glassplate i skyvedørslist foran..
Størrelsemessig tenker jeg noe rundt 150x60x60 el. Vil at reptilen skal ha stor plass og leve på og at jeg slepper å bytte "hovedterrarie" senere hvis jeg velger å få meg flere.. Terrarie kommer jeg til å bygge etter instrukser fra nettsider, så regner med at jeg får med meg det viktigste med tanke på ventilasjon osv.

Vil lage bakgrunn i isopor og forme inn huler og lignende i dette.. Og steder skjeggisen kan klatre! Deretter bruke sement eller lignende for å få finishen.. Som bunnsubstrat har jeg fått anbefalt hvetekli.

Men, så må jeg jo ha litt utstyr inni detta terrariet.. Sånn som jeg har forstått må jeg ha meg:

UVB lys (reptiglo 8.0?)
Varmematte eller varmekabler
Spot som varmer opp sten el. så skjeggisen får fordøyd maten ordentlig
Noen grener el. så skjeggisen får klatret litt
Mat og vannskål!
Termometer
+ kanskje noen levende planter for øyets skyld..

Er det noe jeg har glemt? Eller burde investere i?

Har tenkt litt på luftfuktighet.. Kan det være lurt å investere i noen slags fontene el. for å holde fuktigheten oppe? Hvordan fuktighet skal skjeggiser ha i terrariet sitt? Det holder vel med å spraye veggene en gang om dagen, men tenker på å få til skikkelig bra terrarie for den..

Når jeg tenker på for, så tenker jeg sirriser og diverse salat.. Jeg vil nok prøve meg på avl av sirriser og andre kryp før jeg går til innkjøp av reptilen, så jeg er sikker på å kunne forsyne den med nok mat!
Har fått med meg at jeg må bruk kalk og d3 vitaminer sånn at reptilen får riktig kost.

Tror jeg egentlig har fått det meste med stell inn i hodet, men så tilbake til dyret da.. Hvor får jeg tak i en dvergskjeggis? Ã…ssen er tilgangen på dette i Norge? Vet jeg kan dra over grensen å handle en der, men er mer intressert i å få det fra en seriøs oppdretter her i Norge.. Da vet jeg litt mer om bakgrunnen til skjeggisen, og den vil nok være mindre stresset en om den kommer fra en dyrebutikk..

Og til "driftskostnadene" av skjeggis? Er det dyrt å ha en skjeggis hvis man avler sirriser osv selv?

Har også leopardgeckoer i hodet! Synes dem er utrolig fasinerende de å, men hva mener dere? Vil jeg få samme gleden av en leopardgecko som en skjeggis? Har en kamerat med god erfaring fra reptiler, og han anbefaler meg da en skjeggagam.. Han mener leopardgeckoer er kjedelige!

Jeg tar gjerne imot anbefalninger av nettbutikker der jeg kan bestille utstyret som trengs! Vil gjerne handle alt fra et sted.. Kan også bestille fra utlandet, da jeg ikke ser på dette som noe hastverkprosjekt.
Blir det billigere å bestille fra utlandet?

Der hadde jeg ihvertfall fått noen av tankene mine ned, nå spørs det bare hva dere synes! Dukker sikkert flere spørsmål opp etterhvert!

Mvh Jebfx
jebfx er offline   Svar med sitat
Gammel 21-01-2007, 22:14   #2
Reptilfreak

straymond sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,893
Standard Re: Dvergskjeggagam, leoeser og mine tanker!

Heisann, og velkommen til forumet!

snadder å se at folk virkelig gjør seg flid før man skaffer seg selve dyret, det skal du ha!

personlig så ville jeg nok gått for en leo som første, ettersom disse er en fin "ambassadør" for folk som skal sjekke om reptil-hold virkelig er noe for dem.
Gammel 21-01-2007, 22:22   #3
Reptilfreak

Ser på leopardgeckoer nå, og synes de er veldig skjønne.. Har ikke lest så mye om dem, men regner med at de blir studert i løpet av de neste ukene før jeg gjør et valg! Men anbefalninger tas imot med åpne armer!
Gammel 21-01-2007, 22:23   #4
Reptilfreak

Forresten, skrev posten før jeg så din! Takk for hyggelig velkomst! Synes det er veldig viktig at dyret skal trives optimalt, derfor jeg er pent nødt til å lese om det
Gammel 21-01-2007, 23:42   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526

hvis dvergagamen har samme oppførsel som vanlig skjeggis, så vil jeg si dverg. Grunnen er fordi ut i fra hva jeg har lest, så blir ikke geckoene så tamme som dvergen..det kan hende jeg tar feil, men jeg tror det er mye mere personlighet i skjeggiser..kan hende jeg tar feil der også, men jeg mins jeg leste om en annen her som først etter nesten tre år begynte å få sin leos eller gecko tam..?

gå for gull, gå for dverg hehe
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 22-01-2007, 09:32   #6
Reptilfreak

Dvergskjeggagamene skal ha samme oppførsel som skjeggisene, i følge det jeg har lest...

Men leste et sted at leoser ikke skal ha for stort terrarie, for da ble de stresset..? Ser ikke helt logikken i dette, men kan noen her bekrefte eller avbekrefte dette?

Og burde man ha flere leoser så de får selskap? Feks 1 hann og 2 hunner? Må disse skilles i paringstiden?
Gammel 22-01-2007, 09:49   #7
Guest

Meldinger: n/a

Leoser blir tamme som bare det dem,,hvist en/noen mener at dem har brukt 3 år på å få en leo tam da er det ikke en leo dem har

Leo bebisene mine var så å si tamme etter noen få uker,faktisk den siste jeg fikk(som jeg har lagt ut bilde av her inne)den krabbet faktisk rett opp i hånda mi med en gang den kom ut av egget
Men det er ikke så vanlig da,vanligvis så hveser dem å er litt redde med en gang,men det går fort over.
Det jeg har gjort er å bare holde hånda mi nedi i terrariet å byttet vann,plukket opp avføring osv.
Så til slutt da så blir denne lille tassen så nysgjerrig at den kommer bort å snuser på hånda mi,å til slutt krabber opp på den.

Kan godt bare ha 1 leo for seg selv,trenger ikke selskap disse her
Ã… som du sikkert har lest,hvist du skal ha flere sammen så skal det være max 1 hann i flokken.
  Svar med sitat
Gammel 22-01-2007, 12:31   #8
Reptilfreak

Kostnadsmessig, hvor stort vil det variere fra 1-3 geckoer?

Hvor stor dritfskostnad er det per gecko?
Gammel 22-01-2007, 12:41   #9
Guest

Meldinger: n/a

Hva tenker du på`?
Mat?
Terrarie?
  Svar med sitat
Gammel 22-01-2007, 12:45   #10
Reptilfreak

Matmessig.. Hvis jeg avler selv, må jeg avle som faen for å mette 3 ?

Har du noe peil på det jeg spør ovenfor, om leoser blir stresset av for stort terrarie?
Svar

Emner
dvergskjeggagam, leoeser, mine, tanker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kommentarer til Dvergskjeggagam - Pogona Henrylawsoni Viridovipera Kommentarer til faktaarkene 3 27-09-2008 18:53
Dvergskjeggagam - Pogona Henrylawsoni TwixXxy Øglefakta 0 25-09-2008 22:11
Mine dyr. Joystick Medlemmene 4 16-08-2008 18:36
Mine dyr Skorpion75 Andre øgler 15 01-07-2008 21:06
Tanker og meninger for og imot kamphunder. Tarantellen Småprat 88 19-11-2007 14:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:06.