"
Gammel 24-02-2013, 20:15   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2013
Alder: 47
Meldinger: 1
Standard Skjeggisen har lagt egg!

Hei!
I dag har det kommet noen egg og vi vil prøve og klekke fram! Er det noen som har oppskrift/tips til hvordan man kan få klekke frem?
Judy er offline   Svar med sitat
Gammel 24-02-2013, 20:53   #2
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Det er nok litt i seneste laget for denne runden med egg gitt.
Du trenger eggklekker. Lag eller kjøp en. Om de eggene ikke er flyttet til en klekker allerede, er de mest sannsynlig død allerede.
Men du har 3 uker på deg til neste egglegging. Det skal du rekke å være forberedt til.
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 10-03-2013, 14:57   #3
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

pff, egg klarer seg.. bare de ikke tørker ut eller holdes alt for kaldt.. Trudde sjeggiser la en haug med egg også var de ferdige for en stund?
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 10-03-2013, 17:44   #4
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
pff, egg klarer seg.. bare de ikke tørker ut eller holdes alt for kaldt.. Trudde sjeggiser la en haug med egg også var de ferdige for en stund?
Nja. Skjeggis egg klarer seg ikke lenge uten en form for egg klekker nei.
Ja, de legger en haug med egg (potensiellt opp mot 30 stk) og så er de ferdig for ei stund (ca 3 uker) så kommer det ei ny ladning. Og slik holder det på.

Hvordan kan du komme med en "pfft" når du ikke en gang vet det...??

Gjennomsnitt per egglegging ligger på ca 10. Men Maximum er 27-30 stk.
Det er ca 3 uker mellom hver egglegging.
Det største totale kullet jeg har hørt om på ei parring er 198 egg. av de var 160 befruktet.

Som med krokodiller, leopardgecko og en del andre øgler så bestemmes kjønnet med temperatur. Så om man er flink og har en nøyaktig og bra klekker, så kan man bestemme hvilke kjønn man vil klekke.
Gammel 10-03-2013, 21:48   #5
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Vel, det jeg ikke viste, var at de la egg hver 3 uke. Trudde dette var dyr som la en del egg.. så var de ferdig for en stund Derfor spørsmålstegn.

Min erfaring er at egg er egg, om det kommer fra varaner, dag gekkoer, leopard gekkoer, kongepython.. De tåler å et par dager uten en egg klekker, en egg klekker er jo tross alt bare en isolert boks/Skap med en jevn temp.. Setter man eggene i en boks med et substrat som holder på fukta og plasserer denne boksen et varmt sted, avhengig av hvor varmt eggene skal, er det ikke nødvendig med en klekker på sekundet.. Sjansene er større for at eggene tar kvelden om du ikke har tinga klart, ja..
Gammel 10-03-2013, 22:08   #6
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

Så hva mener du bør være det beste rådet til en person som tydeligvis er helt nybegynner og totalt blank på egg, inkubasjon og klekking der eggene allerede er lagt på ett eller annet uvist tidspunkt FØR tråden ble laget?

Raske i hop en ca løsning i all hast som kanskje kan funke...
Eller å akseptere at kun de første av mange egg er kass, få tid på seg til å vurdere hva personen skal gjøre (om han/hun i det hele tatt vil klekke frem eggene?), fokusere på å fikse en god løsning og eggklekker, for så å være fullt forberedt på neste runde med egg. Slik at man optimalisere muligheten for et sukksefullt prosjekt?
Gammel 10-03-2013, 22:16   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

jeg ser egentlig ikke noe galt i å prøve å redde eggene om det er mulig, enn å kaste dem..

Jeg for min del har hatt mer hell med å klekke med en isopor kasse, varmematte og termostat, enn disse pro klekkerne.. mista 50% av alle leos egga i fjor på en slik, 3/4 av kongepython egg, 100% av varan egg, hele dritten fucka seg opp, sensoren for fukt gikk i stykker.
Gammel 10-03-2013, 22:33   #8
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

Jamen isopor med termostat og varmematte, eller plastkasse med vann og varmekolbe e.l. ER jo en eggklekkere...
Det er derimot ikke et terrarie...

Selv så bygger av kjøleskap med glassdør.
Gammel 11-03-2013, 08:30   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Pointet er, har man greid en løsning så egga holder seg i et par dager, så rekker man lett å sette sammen en klekker, om man går inn for det.. Være seg om man setter dem i en boks med mose eller hva som helst med fuktighet og setter denne boksen f.eks oppå et et lys armatur. Har klekt flere egg på dyrerommet uten noe form for klekker, men det rommet holder jo litt høy temp. Altså: det er mulig å redde egg, men har man aldri rørt egg så er det jo ikke sikkert man lykkes med en gang. Har selv reddet. Litt inntørka egg i år, nå er de ikke skrukket på noen som helst måte..
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sneglene har lagt egg! tsrebel Andre virvelløse dyr 4 21-12-2011 00:43
Vannskillpadden min har lagt egg monica joh Skilpadder 8 20-09-2010 15:40
Har lagt egg: Dimjumper Fôrdyr 0 30-05-2010 12:46
leo'sen min har lagt egg skippy1972 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 02-05-2010 08:36
Leosen min har lagt egg! Androctonus Leopardgekkoer og andre Eublepharis 32 25-03-2008 13:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:22.