"
Gammel 21-10-2012, 01:12   #1
Reptilfreak

Snoopymom sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Sted: Akershus
Meldinger: 45
Standard Drømmen om en skjeggagam

Hei

Jeg er nyregistrert her på forumet, selv om jeg har vært gjest i mange måneder.
Jeg har i alle år vært fasinert av herptiler, til mine foreldres store fortvilelse. De var ikke alltid like fornøyd da jeg kom drassende hjem med frosker, padder og slanger i min barndom. Det er riktig nok mange år siden nå, men fasinasjonen har aldri forsvunnet, og denne gangen er det til min manns store fortvilelse

Jeg har i mange år sagt at - Den dagen det blir lovlig med reptiler, skal jeg ha meg en skjeggagam.
Den dagen ser ut til å være nærmere enn noen gang, men nå vil jeg ikke vente lenger.
Jeg fyller 40 år om to uker. Da mannen min spurte meg om hva jeg ønsket meg til bursdagen min, sa jeg at det jeg ønsket meg mest av alt var en skjeggagam.
Han er ikke så veldig begeistret for interessen min, men har endelig gått med på at jeg kan få meg en. Derfor, før han fikk mulighet til å ombestemme seg, gikk jeg til innkjøp av terrarie og utstyr.

Tror at jeg har husket alt, men kom gjerne med innspill til forandring.

Drømmen om en skjeggagam-reptiler-8-.jpg.jpg
Visninger:	2
Størrelse:	574.6 KB
ID:		6689

For ordens skyld... Terrariet er i str. 90x45x60.
Jeg skal også gå til innkjøp av en mindre hule, som skal stå under solspotten. Jeg syntes det ble for varmt med den store hulen under.
Jeg skal også ha en rot/gren inni der. Jeg må bare finne en først, for det er ikke snakk om å betale 900 kroner for en på zoobutikken.

Så får jeg bare vente å se om jeg ikke får tak i skjeggagamen som skal bo inni her snart også.
Snoopymom er offline   Svar med sitat
Gammel 21-10-2012, 01:42   #2
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Flott med nye brukere på forumet og nye i hobby'en.

Skjeggagamen kommer fra Australia, der er det greit varmt i solen, så det var nok ikke for varmt. I tillegg jo nærmere lyset er, desto mer UV når frem til dyret.

Beklager å måtte skuffe deg, men det terraet er ikke stort nok til en voksen skjeggis. Det er i værste fall stort nok til et juvenil, men jo større jo bedre. Må tenke på at dette er aktive øgler som blir ganske store, og bør få lov til å springe litt. Jeg har ikke lyst til å si hvor stort terra du må ha da det er mange formeninger om dette, men jeg personlig ville ihvertfall hatt et terra på ca 2x1m.
Goomba er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Goomba sitt innlegg:
Gammel 21-10-2012, 09:24   #3
Reptilfreak

Drageprinsesse sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Hordaland
Alder: 40
Meldinger: 690
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Goomba Vis post

Skjeggagamen kommer fra Australia, der er det greit varmt i solen, så det var nok ikke for varmt. I tillegg jo nærmere lyset er, desto mer UV når frem til dyret.

Beklager å måtte skuffe deg, men det terraet er ikke stort nok til en voksen skjeggis. Det er i værste fall stort nok til et juvenil, men jo større jo bedre. Må tenke på at dette er aktive øgler som blir ganske store, og bør få lov til å springe litt. Jeg har ikke lyst til å si hvor stort terra du må ha da det er mange formeninger om dette, men jeg personlig ville ihvertfall hatt et terra på ca 2x1m.
Skulle ønske jeg kunne gitt Jessie et så stort terra
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ha 90x45x60 terra til Jessie var nærmere et år, men at da måtte jeg få et større. Så det går vel en stund, eller?
Gammel 21-10-2012, 10:45   #4
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Ja dette var som sagt det jeg ville brukt. En ett år gammel skjeggis er mellom 40-50cm lang så da kan du jo selv tenke deg, jeg ville ikke hatt en 50cm lang skjeggis i et 90x45 terra.
Goomba er offline   Svar med sitat
Gammel 21-10-2012, 11:37   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Ja dette var som sagt det jeg ville brukt. En ett år gammel skjeggis er mellom 40-50cm lang så da kan du jo selv tenke deg, jeg ville ikke hatt en 50cm lang skjeggis i et 90x45 terra.
Hehe, nei det sier seg selv at det ikke går
Jessie har 150x60x60, men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte det på 200x60x70, men imazo hadde det ikke inne i tillegg til at jeg trodde det ikke hadde vært plass. Nå ser jeg at det hadde akkurat gått :( kjempe surt!
Men men, det var ikke meningen å kuppe tråden din, sniker meg stille ut igjen
Gammel 21-10-2012, 12:00   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Ville nå sagt ett minimum på 120x60x60. MER enn gjerne 150x60x60 eller mere til en voksen skjeggis..
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 21-10-2012, 16:31   #7
Reptilfreak

Snoopymom sin avatar

Standard

Sitat:

Hei Goomba

Er du sikker på at det ikke kan bli for varmt?
Jeg har lest advarsler om varmestener og brannskader. Nå er riktig nok ikke dette en varmesten, men hulen ble så varm under spotten, at jeg nesten ikke klarte å ta på den. Vil jo ikke at skjeggisen skal skade seg.

Jeg er fullstendig klar over at terrariet ikke er stort nok i lengden, men jeg måtte passe på å "svi mens gubben var varm"
Jeg kjøpte bare det første og beste jeg kom over. Det var det største de hadde.
Tenkte jeg kunne bruke det midlertidig, til jeg fikk bygget et på mål. Dessuten tenkte jeg at jeg kanskje kunne bruke terrariet til noen andre dyr etter hvert, men det våger jeg ikke å fortelle mannen min enda.

Jeg vet at skjeggisen er et bakkelevende dyr, men med tanke på gulvplass, er det mulig å bygge mer i høyden i stedet? Lage et terrarie i etasjer? Etter hva jeg har forstått, liker de seg i høyden der de har litt oversikt.
Følgende 2 medlemmer liker Snoopymom sitt innlegg:
Gammel 21-10-2012, 16:35   #8
Reptilfreak

Snoopymom sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Drageprinsesse Vis post
Hehe, nei det sier seg selv at det ikke går
Jessie har 150x60x60, men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte det på 200x60x70, men imazo hadde det ikke inne i tillegg til at jeg trodde det ikke hadde vært plass. Nå ser jeg at det hadde akkurat gått :( kjempe surt!
Men men, det var ikke meningen å kuppe tråden din, sniker meg stille ut igjen
Du kan kuppe tråden min når som helst
Det er tross alt til hjelp for meg også.
Gammel 21-10-2012, 16:45   #9
Reptilfreak

Snoopymom sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Ville nå sagt ett minimum på 120x60x60. MER enn gjerne 150x60x60 eller mere til en voksen skjeggis..
Jeg har en plass i stua hvor jeg kunne ha bygget et på 80x120/130, som gjerne kunne ha vært 150 høyt + sokkel. Tenkte da å bygge i etasjer. Tror du det ville vært greit til en voksen skjeggis?

Jeg har også mulighet til å bruke mer gulvareal, men tror ikke at mannen min blir så fornøyd med at jeg begynner å kaste ut møbler her
Gammel 21-10-2012, 16:57   #10
Reptilfreak

Standard

Hei!

Kom plutselig på en ting som jeg tenkte på for en tid tilbake, en bok jeg ville anbefale
Bearded Dragon Manual - Philippe De Vosjoli » Norli bokhandel
De har den også som e-bok, fordelen er at da får man den med det samme Bearded Dragon Manual - Philippe De Vosjoli » Norli bokhandel

Her er det en som har bygget i etasjer, funker det også
Breeding pair Bearded Dragons For Sale - Reptiles For Sale With Free Advertising on Reptile Trader UK
Og om du blar litt ned her, så er det et annet opplegg
I have 2 beared Dragons. I was wondering what things to have - JustAnswer

Om du googler bearded dragon setup så får du masse bra bilder og inspirasjon der, det gjorde vertfall jeg Og på youtube, ikke minst

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Drømmen er en crested gekko Safir Gekkoer 10 17-09-2012 21:58
Hvordan se forskjell på dverg skjeggagam og skjeggagam connieregina Agamer 18 03-08-2011 08:47
Lys til skjeggagam Jafi Reptiler 1 25-07-2009 09:15
Skjeggagam-bad Chilli Agamer 4 17-07-2007 20:02
Syk skjeggagam? DaffyDuck Agamer 12 23-04-2007 14:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:19.