"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer En fantastisk side om stell, foring og diverse om agamer jeg fikk av dyrlegen i dag :

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-08-2012, 12:51   #11
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Syns helt ærlig ikke faktabladet var særlig fantastisk, det inneholder som frogger sir, alt for mye MÅ og SKAL. Blandt annet alvorlige informasjonsfeil, feil rundt lys, feil rundt hold, feil rundt mat ++
Noen av dem, rimelig alvorlige for agamen.

Ikke ett faktablad jeg vil anbefale videre.
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 18-08-2012, 17:08   #12
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2012
Alder: 36
Meldinger: 19
Standard

Har noen tid og energi til å påpeke disse feilene? Da kan kanskje noen gjøre dyrlegen oppmerksom på disse feilene, slik at ikke uvitende skjeggis\agamholdere gjør feil? Det er fryktelig synd om en dyrlege anbefaler antifakta!

Mvh. Espen
espen@landskilpadde.no er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til espen@landskilpadde.no
Gammel 18-08-2012, 17:31   #13
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Skal få slengt ut det jeg reagerer mest på her.
Starter med noe jeg annser som alvorlig.

Lys; Det anbefales og bytte lysrør etter 8-10 mnd. Da vil naturligvis noen gå ut fra 10 mnd, fordi det vil svi mindre i lommeboka. Etter 10 mnd, har ikke ett ReptiGlo 10.0 nevneverdig UVB for en skjeggagam.

Her inne, anbefales det som oftest hver 4-6 mnd. Etter 6 mnd, var det heller ikke noe å skryte over. 4 mnd derimot, ser jeg på som ett greit sweetspot for og bytte lysrør. Det gjøres i hvert fall her

Ett par linjer lengre nede finner vi;

Sitat:
Opprinnelig postet av PDF
Husk at de
lysrørene har en levetid på mellom 8 mndr. til 12 mndr. Vær nøye med å bytte lysrørene ut med
nye før UV lyset blir borte, dyrene MÅ ha UV lys
Her var det plutselig plusset på 2 mnd, 2 mnd agamen må gå uten nevneverdig UVB.

Er helt rett at skjeggiser MÅ ha UVB lys, men jeg kan ikke se at faktabladet inneholder info rundt og gi skjeggisen optimale UVB forhold.

Sitat:
De MÅ ha steiner de kan klatre over, og kanskje også en fin og glatt trerot. Nok plass er også
viktig, de trenger å bevege seg innenfor sitt terrarium. De må også ha skjulesteder i sitt
terrarium, helst et sted pr dyr, minst.
Igjen, veldig mye MÅ å skal.
Ikke alt er alvorlige feil, men veldig mye må/skal feil.

De ikke ha en trerot, å ihvertfall ikke en glatt en. De heller ikke ha steiner å klatre over.

Når det kommer til skjulested, er det ikke noe som skader, men det er heller ikke noe de MÅ/SKAL ha.

Sitat:
• To ganger i uken kan du fôre med dyreprotein: dette betyr insekter, larver og evt meitemark.
Hvis agamen blir altfor fet kan du få den i matchvekten igjen ved å regulere inntak av
dyrefôr, men husk at normale agamer er litt ”runde” i buken:
• * 12 til 24 mellomstore sirisser, avhengig av størrelsen på agamen, dvs 12 stk. til en 250
grams agam, og 24 stk. til en 500 grams agam.
Her er det presisert TO veldig godt. Dette anser jeg og som feil. Ikke at det er en feil, du kan gi både to, tre og fire ganger. Ingen viktig fasit.

Det rundt 12/24 og 250/500 gram ser jeg på som svada fram til det er pålitelige kilder.

Sitat:
* 8 til 16 store melormer eller zoophobas (vanskelige å få tak i Norge, men det lønner seg
å spørre i dyre- eller spesialistbutikken om de kan skaffe).
• * 2 eller 3 ¾ dels utvokste kakerlakker eller andre insekter, eksempelvis, 2 store
øyenstikkere, osv.
Igjen, svada. Å, zophobas må jeg si det virkelig er problemer med å få tak i?! Svada.

Det nedfor, skjønte jeg ikke ett halvt gram av. Zophobas er vanskelige å få tak i, men øyenstikkere? Det er normal kost..?

Lengre nede, anbefales det å spraye agamen slik at den får vann hver tredje dag. Dette i seg selv er ikke feil gjort, selvom jeg mener man kanskje burde gi den muligheten til vann til oftere enn hver tredje dag.. Sprayer selv hver dag, opp til to ganger for dagen. Å mine drikker stort sett hver gang.

Noe jeg ikke skal si er feil, men som ligger i gråsonen for hva jeg mener er nødvendig er den utdypende infoen rundt betakaroten å vitaminer. Her vil jeg gjerne se kilder, før jeg sier meg enig og/eller anbefaler noe av infoen videre.

Aldri hørt om at man gir betakaroten til skjeggiser?

Vet at fruen tar det for og få en finfin hudfarge, men..

Ett siste plukk, en unødvendig bruk av MÅ/SKAL. Mye av må /skal bruken er også feil.

Sist endret av Reptils; 18-08-2012 kl 17:48.
Gammel 18-08-2012, 18:30   #14
NHF Medlem

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hvam, Akershus
Alder: 42
Meldinger: 2,624
Standard

Når det gjelder UV, så innebærer det nok ingen stor fare å anbefale å bytte lysene hver 6-12 måned - så lenge det blir gjort da.. Dyrene klarer seg helt fint i kortere, og lengre perioder uten uv-lys, spesielt om man tilsetter D3 som tilskudd.

Ideelt sett bytter man dem nok oftere, men husk at noen rør varer lenger enn andre og da kan faltisk bortimot 12 måneder være riktig
Gammel 18-08-2012, 20:41   #15
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Dersom du tenker på diverse pærer, kan jeg si meg enig..
Men å si at 12mnd for reptisun/reptiglo er riktig, er grovt feil. Å anbefale 12 mnd er å feil etter min mening. Det er ikke optimalt. Som dem sier, dyret "må" ha UV lys.
Da må den å ha ett optimalt oppsett

Ett par mnd uten nevneverdig UVB, er ikke optimalt.
Gammel 18-08-2012, 20:48   #16
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Bare av egen nysgjerrighet finnes det noen artikler på nett med tall på hvordan UV-effekten avtar i løpet av levetiden på pæren. Altså noen som har målt hvor mye UV pæren gir ut regelmessig.

Betviler ikke at effekten avtar etter en stund, men er interressert i hvor dere får tallene fra.
Goomba er offline   Svar med sitat
Gammel 18-08-2012, 21:26   #17
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Her er en vedig bra side som tar opp dette med lys og uv.
http://www.uvguide.co.uk/
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 28-08-2012, 22:37   #18
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2012
Meldinger: 72
Standard

den var topp, takk
lorne er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Da fikk vi oss en ny kornsnok, og lille kah fikk seg endelig en dame :) reptor Mine Herptiler 22 21-03-2010 22:43
Firfisle og diverse stell, mating etc Syncro4x Generelt om reptiler 5 29-06-2009 01:43
Fantastisk abarth Taranteller 5 02-05-2007 20:36
Dyrlegen Gibbs Småprat 6 21-04-2007 09:53
Fantastisk!! Kjellvete Taranteller 5 08-02-2006 21:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:13.