Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Skjeggagam Skjeggis kaster opp?! (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/20576-skjeggis-kaster-opp.html)

Roomie 16-08-2012 23:29

Skjeggis kaster opp?!

Hei!

Trenger noen som kan hjelpe meg litt her, sitter i full panikk og vet ikke hva jeg skal gjøre... Veterinærkontoret vårt har kun ei reptilekspert,og hun er på ferie ! :(

Vi har skaffet oss en skjeggis på snart tre måneder,fikk han på Mandag. :happy:

De i dyrebutikken fortalte at han var veldig sulten da han ikke hadde spist... Når vi kom hjem,så vi at sirissene vi hadde var ALT for store,men melormene var passe...

Så jeg la inn to stykker,som han slukte med en gang. Så la jeg inn to til, også to til... Altså, han spiste seks og en halv...

Så har han spist mellom 2-3 om dagen, siden han ikke spiser grønnsaker...

Så idag,når vi endelig fikk tak i sirisser som var små nok og skulle mate han,stod han og kastet opp. :( Alt han har spist,kom opp igjen...Sammen med masse sand... Skal forresten bytte ut sanden da jeg har hørt det ikke er bra.

Men er dette alvorlig? Syns det var litt rart at det har kommet opp igjen når han har hatt avføring som er helt fin... ?

Håper noen kan hjelpe meg litt her. :/

bushman 17-08-2012 06:29

Intill Videre er det ingen ting å tenke på. Det kan like mye være tilfeldigheter som sanda som var skyld i det.
Om det fortsetter derimot, bør du prate med en veterinær.

Det finnes ikke sirisser som er for store for en skjeggis på 3 måneder. De tar voksne insekter. Lett...

Wilma07 17-08-2012 07:40

men om sanden er av den fineste typen, trenger du ikke å bytte den. er den av den fineste typen, passerer den lett igjennom fordøyelses-systemes deres :)

(det ble i allefall ejg forklart :) )

Drageprinsesse 17-08-2012 10:59

Til melormer etc får man kjøpt sånne egne melorm skåler som man kan ha dem i. Da slipper man at de kravler ut alle veier, og skjeggisen slipper å få snad i seg(?)
Håper det går bra :)

Roomie 17-08-2012 13:31

Han fikk opp masse sand samtidig,så håper alt kom ut...
Men han har blitt helt mørk og har gått å gjemt seg... :(

Sirissene klarte han ikke å ta,de er jo større en hodet hans..

Burde jeg kontakte veterinær? Noen som vet om noen som behandler repriler i Akershus?

bushman 17-08-2012 13:49

Sitat:

Opprinnelig postet av Roomie (Innlegg 182544)
Han fikk opp masse sand samtidig,så håper alt kom ut...
Men han har blitt helt mørk og har gått å gjemt seg... :(

Sirissene klarte han ikke å ta,de er jo større en hodet hans..

Burde jeg kontakte veterinær? Noen som vet om noen som behandler repriler i Akershus?

Hvis en voksen siriss er like stor som hode til en 3 mnd skjeggis, er det enten muterte sirisser eller noe alvorlig feil med skjeggisen. (eller holdet av øgla...)

anki89 17-08-2012 15:12

Hvorfor gi du den ikke salat eller grønnsaker? Det kan ikke være en dvergsjeggis dere har kjøpt siden den er så liten? En 3mnd gammel skjeggis spiser jo voksne dubia og de er mye større enn sirisser... Så henger meg på bushman her og tenker det må være noe alvorlig gale med øgla eller at den er mye mye yngre enn 3mnd gammel...

Lenxx 17-08-2012 15:20

Tenker du kan få litt mer konkret hjelp dersom du har mulighet til å legge inn et godt bilde av dyret, og gjerne også terrariet den oppholder seg i.
Dersom det er noe med holdet, eller om du så har fått opplyst feil art for den del, så er sjansene større for at noen kan hjelpe deg om du kan vise det du snakker om visuelt via bilder.

Her finnes mange kunnskapsrike medlemmer, så slike tråder som dette er ofte både lærerike og interessante, selv for oss andre som ikke kan så mye om de konkrete dyrene.

Roomie 19-08-2012 17:58

Sitat:

Opprinnelig postet av bushman (Innlegg 182545)
Hvis en voksen siriss er like stor som hode til en 3 mnd skjeggis, er det enten muterte sirisser eller noe alvorlig feil med skjeggisen. (eller holdet av øgla...)

Maten skal ikke være større enn mellom øynene,er ikke det riktig?
De sirissene vi har er veldig store,og ble alt for store...

Ja,øgla blir straks 3 måneder. ;)
Har hatt øgla i en uke nå, og har vokst litt,men er fortsatt veldig liten. ;)

Roomie 19-08-2012 17:59

Da skal jeg ta litt bilder og legge ut her... :)
Vil ikke tro det er noe annet enn vanlig skjeggagam,da jeg har pratet med oppdretter og dyrebutikken der vi kjøpte den... :)

Men hvis det ikke stemmer at maten skal være som 1/3 av hodet, kan jeg gi den så store insekter jeg bare vil da?

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:00.